3-4 år gammal, ingen garanti kvar. Den klipper ca 7 h om dagen och stannar slumpmässigt 3-4 gånger varje dag. När den stannar så fryser displayen och på den står det "Hej då". Oavsett vilken knapp man trycker på så är det omöjligt att ta sig tillbaka till menyn. Man är tvungen att dra ur och i batteriet. Den stannar oftast bredvid något buskage eller annat föremål. Den fastnar inte i något utan kan egentligen stanna var som helst.

Har provat bytt batteriet eftersom det gamla var dåligt. Problemet kvarstår dock.
Har uppdaterat mjukvaran. Ingen skillnad. Går fortfarande som en påse kastanjer.

Nu har jag skruvat upp den här rackarn och allt ser i princip riktigt bra ut förutom kretskortet som går till start, stopp och on/off knappen. Ser ut att vara en hel del korrosion på det kretskortet. "Moderkortet" och dess komponenter ser ut att vara i bra skick enligt mig.

Det har definitivt varit fukt inne innanför skalet. Metallen utanpå hjulmotorerna har börjat rosta en aning. Kommer ihåg att jag hade bort ena hjulet förra sommaren. Då kände jag hur fuktigt det var där innanför skalet.

Såhär ser spektalket ut: https://imgur.com/a/wMkZmh7

Tror ni det kan vara det lilla kretskortet på första bilden som spökar?
 
Tvätta kortet med rengöringssprit och en gammal tandborste. Kanske hjälper det.
 
E etompau skrev:
Tvätta kortet med rengöringssprit och en gammal tandborste. Kanske hjälper det.
Jo får försöka med det. Är ju någon slags isolering sprayad på kortet. Silikon eller vad det nu kan vara. Tänkte kontinuitetstesta knapparna också och se om jag hittar något glapp.

Men är det rimligt att detta kretskort skapar dessa symtom som klipparen har?
 
En sak man kan börja med är att lossa alla kontakter och sedan spraya med någon kontaktspray eller rostlösare och se om det hjälper.
 
B BengtSpikar skrev:
Jo får försöka med det. Är ju någon slags isolering sprayad på kortet. Silikon eller vad det nu kan vara. Tänkte kontinuitetstesta knapparna också och se om jag hittar något glapp.

Men är det rimligt att detta kretskort skapar dessa symtom som klipparen har?
Jag avsåg det lilla kortet. Huvudkortet är nog lackat och då är det inget du kan göra, förutom att kolla status/rengöra kontakterna på kortet.
 
E etompau skrev:
Jag avsåg det lilla kortet. Huvudkortet är nog lackat och då är det inget du kan göra, förutom att kolla status/rengöra kontakterna på kortet.
Precis, det lilla kortet jag pratade om. Tror inte det finns så många åtgärder jag kan göra åt huvudkortet. Nu när jag tänker efter så kom jag på att det lilla kortet kanske inte var belagt med någon lackering alls.
 
Finns det något annat jag bör göra innan jag beslutar mig för att testa plocka ihop alla delar igen?

Enda "problemen" jag hittat. Osäker på om de kan påverka funktionen negativt.

d1d743630831881be83e31720e7585c9.jpg
Går till skärmen.

ea8281693d711dee9c3fa2bdaf6d4bd3.png
Start/stopp on/off knapparna.
 
Redigerat:
Har du inte ett litet mätinstrument? Med ett sådant är det enkelt att kontrollera att ledningsbanorna är hela.
 
E etompau skrev:
Har du inte ett litet mätinstrument? Med ett sådant är det enkelt att kontrollera att ledningsbanorna är hela.
4beeb1f5d53537617baf1f251d01b19c.png

Mätte banorna och de släpper igenom ström som de ska. Finns en bana som kontinuiteten möjligtvis glappade lite i ibland. Banan som går till startknappen.

Vad är egentligen det svarta jag ser i banorna? Är det kopparn som börjar oxidera eftersom syre tagit sig in under beläggningen/förseglingen?
 
Redigerat:
Ja någon kemisk reaktion har uppstått. Som du säger, oxidering av kopparna är väl det som har hänt.
Kan du verifiera att att ledningsbanan är OK så är där nog inte mer att göra. Kortet är så pass enkelt att jag inte tror att felet ligger där.
Kanske är det själva knapparna som bråkar?
 
E etompau skrev:
Ja någon kemisk reaktion har uppstått. Som du säger, oxidering av kopparna är väl det som har hänt.
Kan du verifiera att att ledningsbanan är OK så är där nog inte mer att göra. Kortet är så pass enkelt att jag inte tror att felet ligger där.
Kanske är det själva knapparna som bråkar?
Jag provade trycka in en knapp och mäta kontinuiteten på detta sätt: 2f23786e6c8cd45ef476a82043caff59.jpg


Fick den aldrig å släppa igenom någon ström.
 
OK, ja kanske är knapparna kassa. Hur ser knapparna ut - är dom öppna för fuktinträgning?

Vet att mikrobrytaren för den stora stoppknappen på Husqvarnas klippare kan spöka. Den går då att åsidosätta via en menyfunktion för test/kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.