Hej när vi byggde vårt hus för ett år sedan ritade vi in ett skafferi, det vätter inte mot någon yttervägg, det är inte isolerat mot omgivande rum utöver vanlig innerväggsisolering. Dörren in är vanliga köksluckor så att ingången är "dold" från köket.
Nu i efterhand läser jag om finurliga lösningar med till-luft via jorden för att få in kalluft men det tänkte inte jag på då. Det vi gjorde dock var att ha egen till och från luft till rummet, till-luften går i innertaket horisontellt från ytterväggen och utluften rakt upp genom taket, den lilla höjdskillnaden mellan dessa trodde vi skulle vara tillräckligt för att få cirkulation.

Mitt problem är nu liknande det andra skriver att där blir alldeles för varmt i skafferiet, speciellt på sommaren.
(Vi har ett generellt problem med att det är för varmt pga stora fönsterpartier till ett välisolerat hus)
Nu på sommaren är där ca 23-24 grader, på vintern kan det komma ned till precis under 20.
Som ni förstår kan man inte lagra mat under sådana förhållanden, och ölen är dessutom alldeles för varm blä.

Så min fundering är nu om jag skulle kunna sätta in en portabel ac och koppla till på frånlufts ventilen? Kommer det fungera?
Finns det risk för kondens och eller andra problem med detta?

Tack på förhand för svar.
 
  • Arkitektritning av en husplan som visar positionen för ett skafferi bredvid kök och entre, med detaljerade mått och ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det största problemet med en portabel AC är väl hålet det kommer gräva i din plånbok. De flesta sådana är inte heller byggda för att ta ner temperaturen till mindre än ca 17 grader, vilket fortfarande är lite varmt för ett skafferi.

Att det inte fungerar med tilluft/frånluft är inte så konstigt om temperaturen ute är så hög som den är. Du kan inte dra in kallare luft än vad du har ute.

Vad har du för värmelösning i huset? Jag gissar FLVP och då är det inte så mycket att göra. Har du bergvärme kan du dra in en brineslinga i matkällaren och använda för frikyla, men du måste ha någonstans att göra av kondensvattnet. Det ser ut som att du skulle kunna gå i skåpen till vasken.

Annars är det väl professionella kylaggregat för kylrum (stort hål i plånboken och dyrt i drift) eller någon form av markkyla, vilket är svårt att dra in i efterhand.
 
tommib tommib skrev:
Det största problemet med en portabel AC är väl hålet det kommer gräva i din plånbok. De flesta sådana är inte heller byggda för att ta ner temperaturen till mindre än ca 17 grader, vilket fortfarande är lite varmt för ett skafferi.

Att det inte fungerar med tilluft/frånluft är inte så konstigt om temperaturen ute är så hög som den är. Du kan inte dra in kallare luft än vad du har ute.

Vad har du för värmelösning i huset? Jag gissar FLVP och då är det inte så mycket att göra. Har du bergvärme kan du dra in en brineslinga i matkällaren och använda för frikyla, men du måste ha någonstans att göra av kondensvattnet. Det ser ut som att du skulle kunna gå i skåpen till vasken.

Annars är det väl professionella kylaggregat för kylrum (stort hål i plånboken och dyrt i drift) eller någon form av markkyla, vilket är svårt att dra in i efterhand.
Tjena tack för ditt svar.

En portabel ac kostar väl en 3-4 tusen så det är inte så farligt. De ger ju en kyleffekt och eftersom det är ett relativt litet rum borde effekten vara rätt bra. Hade jag haft 17 grader som mest så hade det nog varit ok.
Det är riktigt att temperaturen är hög nu, ev kunde man satt en vanlig pax fläkt på med timer så den körde på nätterna men inte dagarna.

Jag har faktiskt bergvärme med passiv kyla som går till ett kylbatteri till FTX ventilationen. Kylbatteriet sitter precis vid D't på städ, där är också ett rör till avlopp för kondensvatten så relativt nära. Men om jag uppfattar dig rätt får jag dock koppla bort det kylbatteriet och sätta upp motsvarande i skafferiet, det blir fort en väldigt dyr omfattande installation. OVK etc. Så det drar jag mig för. Eller kan man koppla på ytterligare en slinga till på BVPen?
 
tommib
Du kan koppla på ytterligare en slinga, eller flytta den. Om förutsättningarna är sådana som du beskriver borde det vara väldigt enkelt gjort. Bara hål genom väggen och montera ett kylbatteri. Enda nackdelen är att cirkulationspumpen i BVPn får gå mest hela tiden men det gör kanske inte så mycket.

Att ha kylbatteri på FTX är ganska meningslöst (som du märker). Luftflödena är alldeles för små för att det ska påverka mer än marginellt. Jag har själv gått i samma tankar men den låga kyleffekten i kombination med att man måste kondensisolera alla kanaler gjorde att jag valde bort det.

Hur du gör exakt beror på hur mycket av en hempularlösning du vill ha. Jag hade nog byggt själv med en enkel termostatstyrning på en fläkt och ett kylbatteri för ventilation. En annan variant är att köpa en fläktkonvektor men jag vet inte hur lågt man kan ställa dem.

Vad jag menade med kostnaden för en portabel AC var inte inköpskostnaden utan driftkostnaden. De drar mycket el.
 
Jag skulle ställa in ett kylskåp för det man vill ha svalt och låta resten stå i vanlig rumstemp. Då slipper man allt bök ned kondens och speciallösningar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Jag skulle ställa in ett kylskåp för det man vill ha svalt och låta resten stå i vanlig rumstemp. Då slipper man allt bök ned kondens och speciallösningar.
Problemet med att ställa in ett kylskåp är att det värmer rummet det står i.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet med att ställa in ett kylskåp är att det värmer rummet det står i.
Det är sant men tre kvadrat som är ventilerat borde inte vara några problem om man även kan förvara saker som inte behöver stå kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.