Finns det någon som vet om det är ok att bygga kabelstege i trä? Tänkte att det blir snyggare i ett snickeri.
Tack på förhand!
 
tommib
Kablarna är komplett isolerade i sig så du kan sätta fast dem på vad som helst som är tillräckligt stabilt, t.ex. en kabelstege av trä.

Så svaret är Ja (och vi vill se bilder sen).
 
Ska det uppfylla någon brandklass (Ex. E30/E60) så är det inte ok med en i trä.
Annars är det bara att köra på.
 
Stegen kommer att sitta i ett snickeri så det kanske krävs brandklass... Det är en befintlig lokal där det snickras professionellt.
 
tommib
Varför skulle själva kabelstegen behöva vara brandklassad?

Jag vet iofs inte och det kan säkert finnas någon dum reglering som säger att det måste vara så men bäst är nog att kolla med en elektriker (eller vänta tills någon av de aktiva här på forumet säger något).
 
Jag har googlat runt och blir klokare och klokare ang brand i lokal men hittar ingenting om kabelstegen. Jag skrev och frågade experten så jag avvaktar till han svarat, eller om ngn som vet bestämt svarar här. Elektrikern som ska koppla visste inte säkert han heller. Tack för respons!
 
Tanken är väl på sätt och vis god men jag har sett många elinstallationer i slöjdlokaler och snickerier och huruvida kabelstegarna är i metall eller trä ser nog bara den som satt upp dem.
 
tommib
Jag skulle tänka såhär: Är det ok att spika kabel längs med träreglar i taket? Är det ok att spika kabel på en regel som är fäst i väggen?

Eftersom svaret på dessa två frågor är ja (annars skulle det inte gå att montera utanpåliggande el i friggebodar osv) borde det vara tillåtet även med en kabelstege i trä. Att lokalen är ett snickeri borde inte påverka på det sättet, det påverkar mest kapslingsklasser. Möjligen skulle man kunna tänka sig att saker måste vara EX-klassade (dammexplosion) men jag tror inte det finns något sådant krav i ett snickeri. Det påverkar alltså inte förläggningen av kabeln.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klokt tänkt tommib, så enkelt borde det vara.
 
I förrådslokaler är det väl inte helt ovanligt att man spikar fast en bräda på undersida takbjälke där man spikar kabel och sätter armaturer. Det torde ju i rimlighetens namn kunna benämnas kabelstege med ett lite finare ord :)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker tommib resonerar korrekt.
Jag kan inte på något vis fiska fram något ur minnet som skulle kunna förbjuda en kabelstege i trä.

Däremot tyckte jag det var ett konstigt önskemål, det känns ju mycket enklare att sätta upp en lagom bred träplanka och klamra kablarna på.

Men visst, är det just kabelstegeutseendet fast i trä, man är ute efter... Ja det är bara att sätta igång och snickra.

Passerar kablar (med eller utan stege) brandcellsgränser måste man ordna att integriteten inte blir sämre än klassningen.

Detta innebär som regel att kabelstegen måste avslutas innan väggen och kablar i rätt klass används och brandtätas korrekt. Så här blir det inte heller någon skillnad mellan trä och metall i materialet.

En sak att tänka på i ett snickeri är potentialjordningen för spånsugssystemet. Med trä så kan inte stegen användas, men det är inget bra att använda metallstegar heller till detta. Helt klart i gråzonen om det ens är tillåtet. Så detta spelar inte så stor roll heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.