Hej,
Har nyligen köpt ett hus, som använt sig ut av en oljepanna. Eftersom vi inte kommer att använda oss utav olja som uppvärmning undrar jag nu om någon vet vart man kan vända sig för att sälja/skänka bort den?
 
Du kan sälja den till en skrot. Järn ger ca 1kr/kg
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan sälja den till en skrot. Järn ger ca 1kr/kg
Tack för tipset
 
Det beror på hur stor oljetanken är, går den att lyfta ut? Annars behöver du kontakta ett företag som demonterar oljetankar professionellt (och eventuellt sanerar om det handlar om nedgrävda tankar). Tyvärr är det inte helt gratis.
 
Det är ett jobb som man utan vidare kan göra själv. I alla fall om det handlar om en tank i källaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett jobb som man utan vidare kan göra själv. I alla fall om det handlar om en tank i källaren.
Nja, det är en enorm tunna på tomten. Kan inte i huvudet hur stor den är. Men behöver definitivt en kran/lastbil eller något liknande för att få bort den.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett jobb som man utan vidare kan göra själv. I alla fall om det handlar om en tank i källaren.
Det är nog inget man ska rekommendera en glad amatör, ponera att man ger sig på en tank med en rejäl vinkelslip när det finns olja kvar i botten...
 
Vi fick betala ca 10000kr för demontering och bortforsling av oljepanna och 3000 liters tank från pannrummet i källaren. Så räkna inte med att tjäna pengar på det om du inte gör allt jobb själv och säljer skrotet.
 
A AskeHolst skrev:
Vi fick betala ca 10000kr för demontering och bortforsling av oljepanna och 3000 liters tank från pannrummet i källaren. Så räkna inte med att tjäna pengar på det om du inte gör allt jobb själv och säljer skrotet.
Ok, men vilka vänder man sig till för att bli av med den? Vet du det?
 
Jag hade nog tagit en bild och skickat till några skrotfirmor med texten "Bortskänkes mot bortfraktning"

Tror du ska vara glad om du blir av med den utan kostnad
 
nimhed nimhed skrev:
Jag hade nog tagit en bild och skickat till några skrotfirmor med texten "Bortskänkes mot bortfraktning"

Tror du ska vara glad om du blir av med den utan kostnad
Tack för tipset
 
K kalle55 skrev:
Det är nog inget man ska rekommendera en glad amatör, ponera att man ger sig på en tank med en rejäl vinkelslip när det finns olja kvar i botten...
Nej det är inte en lyckad variant, det kan bli ruskiga skador. Men faktum är att jag kapat ner en tank mef vinkelslip. Först en total tömmning och sedan vädra ut ångor några veckor så går det bra sedan.
 
G gudrun87 skrev:
Nja, det är en enorm tunna på tomten. Kan inte i huvudet hur stor den är. Men behöver definitivt en kran/lastbil eller något liknande för att få bort den.

Om det är en tunna som står fristående så finns det gott om folk som kör runt o samlar skrot.
De tar garanterat bort tunnan utan kostnad för dig.
Var bara noga med att peka ut vad de skall ta, och var gärna på plats när de hämtar, annars är risken stor att mycket annat ”skrot” följer med i bara farten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.