Hej!

Funderar på en Västkuststuga av typen Vision för åretruntboende i Sthmlstrakten.

Då konstruktionen kanske är tänkt som ett sommmarhus funderar jag på om väggarna ändå har "villamässig" tjocklek och isoleringsgrad?

Ytterväggen består av (utifrån och in)(med deras "plusisolering"):

22mmx120mm Västkustpanel
35mmx45mm Spikläkt
Vindtät
45mmx145mm Regelverk c600
195mm Mineralullsisolering
0,15mm plastfolie
13mm gips

Är detta i närheten för standard på en villa?

Man vill ju inte investera i ett hus med undermålig isolering.

Tack på förhand,

Tobbe
 
Nånstans stämmer det inte, du kan inte ha 195 mm isolering i en 145 mm stomme, såvida det inte är en 145+45 stomme d.v.s en korslagd 45x45 innanför stående 145 regel. Kolla det.

195 isolering räcker men jag är inte säker på om 145 kan anses vara OK
 
aaa sorry.. :-[

195 isolering är taget från deras pluspaket. Resten av uppgifterna kommer ifrån den vanliga skissen.

Då chansar jag på att det istället ska stå:

"45mm x 195 mm Regelverk c600"

Förresten vad är det där c600 för nått?


Tack,
 
c600 är avståndet mellan reglarna (600 mm), standardmått på allt inom byggnation. Man kör vanligtvis med multiplar av detta mått, t.ex 1200 mellan takstolar och 300 i golv där man skall lägga klinker. Skivmaterial typ gips, OSB, spån och plyfa håller vanligtvis 900 eller 1200 bredd.
 
Egentligen är det inte avståndet mellan reglarna utan avstånd mellan centrum på reglarna, därav "c" antar jag.
 
Bob_the_builder
frasse skrev:
c600 är avståndet mellan reglarna (600 mm), standardmått på allt inom byggnation. Man kör vanligtvis med multiplar av detta mått, t.ex 1200 mellan takstolar och 300 i golv där man skall lägga klinker. Skivmaterial typ gips, OSB, spån och plyfa håller vanligtvis 900 eller 1200 bredd.
För att vara någor besserwissrig: 900-skivor är gjorda för c450.  ;)

För att kommentera sakfrågan: Ju mindre isolering du har i väggarna, desto mer måste tak, golv och fönster isolera. Annars går inte ekvationen ihop. (Jag har nyss suttit med Parocs program RWU (finns för nerladdning på nätet) och bollat med olika isoleringsalternativ. Rekommenderas för den intresserade.)
 
Man kan ju lägga 900 mm skivor både i väggar och tak om man först sätter glespanel, alternativt har liggande 45 mm regel som innerskikt i väggen, då kan regelavståndet i vägg och bjälklaget fortfarande vara cc600 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.