Hej,

Skulle gärna vilja ha era tips!

Vi har skrivit på papper för att köpa ett hus, byggt -73, med förbehåll för besiktning.

Vi har varit i huset 2 ggr. Det mesta i huset är orginal, allt är, vad vi har kunnat se i väldigt fint yttre skick. Mycket i huset är i trä/furu. Fasaden är puts. Huset är byggt på platta (betong? på den tiden). En och en halvplansvilla, ingen källare. Garage med ingång till huset.

Nu har det, via rykten, kommit till vår kännedom att ägaren till huset luktar mögel...? Detta var ingenting vi kände av vid våra besök i huset, var där 1 timme varje tillfälle. Och jag kände inte heller alls att hon ”luktade mögel”... Tönker att om mögellukten är så stark att någon tycker att ägarens kläder luktar så, borde man då inte känna den lukten i huset???

Nu till min fråga egentligen... vi har bokat en utökad besiktning. Förstår att ett hus byggt på 70-talet kommer att ha fel och anmärkningar, men det är just mögellukten som oroar mig just nu... Kan jag själv göra någon kontroll? Eller be besiktningsmannen göra något extra??? Hur ”mäter man mögel” egentligen utöver lukten? Och att besiktningsmannen kontrollerar fukt?

Snälla, någon som har tips? Vad kan jag själv göra? För det yttersta ansvaret ligger väl på mig som köpare...?

Tacksam för några snabba svar.

Mvh Sara.
 
Hur har ni fått denna kännedom? Och vet personen som uppger detta verkligen vad mögel luktar?

Exempelvis köpte vi en lägenhet som hade en väldigt speciell lukt. Den spårades sedan till en garderob där det hängt kläder som förmodligen sprayats med något eller bara tvättats i speciellt tvättmedel. När garderoben åkte ut försvann doften.

Nu var det inte någon unken doft som ens drog åt mögelhållet, men saker och ting kan lukta i gamla hus utan att det för den sakens skull är mögel. Gamla spånskivor som blivit blöta någon gång i forntiden, gammalt lim som börjar bete sig illa, nån spillde något en gång i tiden och lyckades inte torka upp allt.. Listan kan göras lång. Visserligen inte kul om det luktar, men man behöver inte bli fullt orolig heller kan jag tycka (nu kommer någon säga emot mig nedan och beskriva sina helveteshus med konstiga dofter som drev dem till vansinne).

Det du enklast kan göra är att lämna upplysningen till besiktningsmannen som får lukta lite extra och kontrollera riskzoner. Handlar det om mycket pengar och du är genuint orolig kan du alltid se om det går att hitta en mögelhund i dina trakter som får komma och lukta.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Du kan ju betala för en luftanalys, kostar mellan 5-10 tusen kanske. Endel personer luktar sunkigt, gamla kläder som aldrig blir rena, eller att deras svett helt enkelt luktar väldigt illa (har två sådana på jobbet som luktar apa någon timme efter dusch)

Men om du själv inte kände nåt så tycker jag inte du ska oroa dig.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Man får ta i beaktande folks benägenhet att skvallra och sprida rykten som "man hört" från någon "säker källa" eller rena missförstånd. Vi fick tex frågan från en granne om vårat hus också hade satt sig. Vadå också frågade jag. Jomen han kände en person som kände en som hade ett liknande (samma fabrikat) hus som vårt som hade satt sig. Husen ligger ca 80 mil från varandra så förhållandena kan ju skilja en del men man kan ju tänka sig hur han pratat runt om vårat hus bland andra grannar.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 3 till
  • Laddar…
Fast hus från den tiden, där bör man se till att besiktningen innefattar en analys av fukt i syllarna (Det ger mögel). Det är väldigt vanligt med sådana problem från den tiden. Och hus med mögelproblem ger just att allt som finns eller funnits i huset luktar mögel, ofta utan att de som bor där uppfattar det själva.

Nu borde du känt den här lukten när du var där, så det talar mot att något är fel.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Man får ta i beaktande folks benägenhet att skvallra och sprida rykten som "man hört" från någon "säker källa" eller rena missförstånd. Vi fick tex frågan från en granne om vårat hus också hade satt sig. Vadå också frågade jag. Jomen han kände en person som kände en som hade ett liknande (samma fabrikat) hus som vårt som hade satt sig. Husen ligger ca 80 mil från varandra så förhållandena kan ju skilja en del men man kan ju tänka sig hur han pratat runt om vårat hus bland andra grannar.
Ryktesspridning är inte kul. Ett hus här i närheten hade problem vid bygget för 25 år sedan, det blev tydligen något fel vid gjutningen men det fixades till och det är inga problem därefter. Men de äldre i området berättar glatt om detta "problemhus" och det letade sig vidare till köpare så det blev problem att sälja.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 2 till
  • Laddar…
Du har fått många kloka råd här. Ett husköp är så stort att man knappast ångrar en undersökning för mycket, snarare en för litet. När du går på husvisning är det väl så att man gjort allt för att det ska se trevligt ut och lukta gott. En sak jag själv gjorde för många år sedan när jag tittade på hus var att i förväg se ut något känsligt rum, troligen badrum eller rum i källare. Jag gick in dit direkt, stängde dörren och luktade så gott jag kunde. När det har gått en stund vänjer man sig snabbt vid lukt/ doft, men direkt när man kommer utifrån är man mer känslig.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
tensiden - Tack för ditt svar! Det är bara ett rykte genom en person som fick kännedom om att vi hade köpt huset, och har egentligen ingen anledning att tro att den personen skulle sprida rykten eller säga något av illvilja... men har också funderat på om den personen som säger så verkligen vet hur mögel luktar? Har också funderat på det med garderoberna, öppnade bara några enstaka när vi var på visning, ska absolut öppna alla och ”nosa” när vi är där på besiktningen. Tack, ska absolut säga det till besiktningsmannen. Men får väl hitta ett tillfälle då inte ägaren hör på, så t är ju känsligt... Men det är ju den största affären vi kommer att göra! Har hört och läst bra och mindre bra/tillförlitliga tips om hundar som kan lukta fram och markera för mögel. Någon som har erfarenhet?

johd01 - Tack för svar! Beställer man en sådan mätning av besiktningsmannen, vet du det? Nä och jag kände verkligen inget, och ägaren var så ”fräsch” upplevde jag, och allt så rent och fint trots att allt är orginal. Nästa gång jag kommer dit ska jag verkligen fokusera på att se om det finns någon Lily någonstans.

Myckling - Tack för svar! Ja, så tänker jag också, att folk skvallrar... men tänker också ”ingen rök utan eld”. Just för att personen som skvallrar inte har anledning att ljuga om det...

hempularen - Tack för svar! Jag ska verkligen säga till och se till så att besiktningsmannen mäter fukt i syllarna. Har läst lite nu, det mäts i procent eller? Huset är byggt -73. Kan besiktningsmannen se om tex syllarna är inpregnerade, som verkar vara vanligt på den tiden? Tänker att, om det har gått så långt att kläder och en person luktar, så borde ju hela huset lukta... mkt är i furu/trägolv, och det tar väl verkligen åt sig mögellukt.
 
klimt - Tack för svar! Ska absolut göra som du gjorde. Badrummen är orginal, men inga synliga skador. Vi har tänkt att renovera mkt. Men är som sagt orolig för grunden nu, för antar att det är därifrån lukten/möglet isf kommer... Ska ta en friskt andetag innan jag går in. Och göra så flera ggr...
 
Prata med bes. mannen i förväg. Dels för att det skall bli diskret. Men även för kontrollen av syllarna, det ingår ofta bara i ett lite större besiktningspaket, och kan behöva godkännas i förväg av säljaren. Man tar borrprover, ofta på diskreta ställen där inte hålet skall synas senare. Det är inte säkert att bes. mannen har med sig rätt utrustning om du inte vidtalat i förväg.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Hempularen - Det är mäklaren som har bokat besiktningen genom deras rekommendation, Varudeklarerat, det ska vara en utökad besiktning. Jag har skrivit till honom nu och bett om tfn nr till besiktningsmannen. Får se om jag får tag på honom. Jag vill ju verkligen att det ska vara ett bra hus för oss, och håller tummarna för det. Men vill kininet göra några dumma misstag...
 
Jag vet inte om alla besiktningsmän kan göra en luftanalys, annars kan man göra det själv. Man får en grej som står där ett tag sedan skickas det på analys.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Johd01- Har hört mig för lite nu, och i besiktningen varudeklarerat ingår det fuktmätning även i stängda utrymme, så jag hoppas att det ska räcka då? Detta är en utökad besiktning vad jag har förstått, där det ingår borr i syll och fultmätning mm...?

Eller såhär skrev mäklaren precis om vad som ingår: ”Håltagning och fuktmätning/kontroll av syll/grund/konstruktion samt fukthalt i luft i stängda utrymme vid risk för mögel bland organiskt material”
 
Ja det är bra, det enda som inte täcks är om det är tryckt virke nånstans som luktar, då lukten består trots att fukten är borta.
Men troligtvis så hittar/känner besiktningsmannen om det är något problem, så kan du vidta ytterligare åtgärder om det krävs.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Johd01- Tryckt virke som i impregnerade syllar? Vet du om man använde det -73? Jag ska fråga besiktningsmannen om det. Har hört om folk som bytt syllar pga att dom luktade, och har läst mig till att det är ett relativt vanligt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.