Hej alla!

Tänkte påbörja byggnation av ett enplans trähus med sadeltak inom kort, 80 kvm byggyta, gjuten platta med vattenburen värme, huset kommer vara uppvärmt till minst 15 grader året om men jag är kluven gällande diffusionsspärr och har stora funderingar på att skippa plasten?
har läst på forumet att ett alternativ är att isolera med cellulosa istället för sten/glasull för att ev. slippa plast?
har pratat med både nya och gamla i gemet men inte ens dom är överens, jag förstår tanken med plasten och även tanken utan plast, min bror som snickrar tycker det är idiotiskt att bygga utan diffusionsspärr medans far (3 gen snickare) tycker att plasten bäddar för problem, ytterst tacksam för synpunkter gällande detta, vill ju ha ett friskt hus även i framtiden./ Roger
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Till cellulosafiberisol brukar man ändå ha en ångbromsduk.
 
  • Gilla
snowsoul och 4 till
  • Laddar…
ok, är lite rädd för att bygga "för tätt" så att säga.
 
Minerad mark...
Det är vanligt att bygga "utan plast" idag, men följ de angivelser som tillverkarna anger.
I dessa system är det i princip alltid en luftspärr eller ångbroms.
Att man kör utan den med cellulosa utan broms ibland beror på att denna ofta används för isloering av gamla befintliga hus, man borrar ofta upp ett stort hål utifrån och blåser in materialet.
Du kan välja på träfiber, lin eller cellulosa.
Nackdelen är att en högkvalitativ lösning med tex träfiberskivor och luftspärr säkert är 2-3ggr dyrare än rockwoll.
 
  • Gilla
Roger K
  • Laddar…
Men du ska väl ha någon ventilation/frånluft?
Bygg så tätt det går. ;)
Skiljer sig kostnaderna mycket åt mellan olika lösningar? Om det är ett trähus är väl standardösningen (glas/stenullsisolering och ångspärr) billigast? Och säker.
 
Jag har byggt ett hus utan diffspärr. Men det är helt i trä och även platta och tak är difföppen. Så jag skulle säga att det är antingen eller som gäller. Helt plastat eller helt öppet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tar till mig detta och läser på om ångbroms som guggen skriver, så där man vanligtsvis plastar sätter man ångspärr? Får kolla upp detta lite.

självfallet blir där frånluft Martin det som jag är skeptisk mot är att plasta huset, där blir ju hål i plasten när åren går?
tv montage tavlor osv, har nog hellre det lite mindre energismart i huset där luften kan röra sig bättre, tilluft i samtliga rum och till kaminen, bra ventilation i takfot osv. Får läsa på helt enkelt.
 
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
Till saken hör ju att de flesta hus skulle fungera utan plast även om det är mineralull och sånt men man tar ju oftast det säkra före det osäkra och bygger för att slippa problem. Merparten av de som har problem är ändå orsakat av nåt annat, att det läckt in vatten på annat vis.
De som har problem med mögel och sånt enbart pga diffusionen är nog ganska få i det stora hela men man kan ju inte bygga hus efter hus utan plast för det heller. Då kan man ju ha det tätt och "slippa" merparten av problemen automatiskt för merkostnaden är försumbar och man kan använda normala material.

Att bygga energismart och tänka på det viset är en helt annan sak. Då vill man ha ett hus tätt av den orsaken.
 
R Roger K skrev:
Jag tar till mig detta och läser på om ångbroms som guggen skriver, så där man vanligtsvis plastar sätter man ångspärr? Får kolla upp detta lite.

självfallet blir där frånluft Martin det som jag är skeptisk mot är att plasta huset, där blir ju hål i plasten när åren går?
tv montage tavlor osv, har nog hellre det lite mindre energismart i huset där luften kan röra sig bättre, tilluft i samtliga rum och till kaminen, bra ventilation i takfot osv. Får läsa på helt enkelt.
Du behöver göra några tusen hål innan det ens märks.Läckage från byggfusk/slarviga överlapp är mycket större än arean för att man dragit i en skruv.

Dessutom kan du med fördel bygga med installationsskikt, dvs att plasten sitter 45mm in. Då får du förutom inga hål, dessutom bra isolering då du kan lägga det lagret omlott.

Ang. frånluften så blir den ju svår att styra om väggarna inte är täta??
Principen att ha tilluft på vissa platser och frånluft på andra för att skapa ett bra klimat fungerar ju inte om inte väggarnar täta?

Bra ventilation i takfot är inte bra om du har ett energisnålt hus.
 
Men det kan vara lufttätt utan ångspärr. Med tanke på ventilation...
 
Man kan ju ha en diffusionöppen lufttät duk i stället för plast. SIGA majpell eller SIGA Majrex är två exempel där majrex fungerar lite som goretex. Den släpper igenom fukten åt ena hållet men är tät åt det andra.


Proclima är en annan tillverkare av membran/dukar.
 
  • Gilla
Roger K
  • Laddar…
Jag tror det var T-vind standard jag använde
 
Det viktiga är att det är konvektionstätt. Sedan är jag skeptisk till att det finns görddlar med en pngbrom i stället flr en fuktspärr i det hör fallet. Men båda funkar avsolut.

Gukken: Det finns inga produkter som släpper igenom fukt åt ett håll. Tyvärr.
 
D Daniel 109 skrev:
Det viktiga är att det är konvektionstätt. Sedan är jag skeptisk till att det finns görddlar med en pngbrom i stället flr en fuktspärr i det hör fallet. Men båda funkar avsolut.

Gukken: Det finns inga produkter som släpper igenom fukt åt ett håll. Tyvärr.
Där har du fel. https://siga-sverige.se/siga/majrex/
 
V
OT
Gillar Siga, många genomtänkta produkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.