Du kan inte ställa krav på vem som ska genomföra reparationen. Tärskiktet står normalt sett lägehets innehavaren för i normalfallet. Men väggen bakom står föreingen för, så föreningen ksn ställa krav på fuktspärren.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Men det är precis lika rimligt att de som har orsakat skadan, med eller utan inblandning av försäkringsbolaget/en (om flera blir inblandade), ser till att det blir återställt så att du inte får en försämrad standard, varken funktionellt eller estetiskt.
Det innebär väl i praktiken att man tätar hålen och limmar dit en passande kakelplatta?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Badrummet är 25-30 år gammalt så att man har en kakelplatta från den tiden verkar osanolikt. Men man får skruva ur skruvarna och låta en person med kompetens laga
 
Låt firman limma dit plattan och be dem att fota grundarbetet. Har svårt att tro att den plattan kommer att vara den svagaste länken i tätskiktet.
Det verkar dessutom som om dörrmontaget kräver en annan lösning.
 
J jugge37 skrev:
På 80 talet så var fuktspärren ett skämt! Det vi bu använder till att dammbinda med står nog sig bättre än det som anvöndes på väggarna då!

Lite silikoni hålen och dit med en ny platta lär det nog bli ( ingen risk för vattenskada) om du inte vill bråka ordentligt och länge!
När jag byggde om ett badrum i slutet på 90-talet så var det vanligaste att man penslade på ett gummiartad fuktspärr. Reglerna då krävde inte fuktspärr annat än vid vattenbegjutna ytor samt under en viss höjd, men eftersom merkostnaden var såpass liten så satte vi fuktspärren hela vägen upp till taket på samtliga väggar.

Väggen på TS bild kanske har fuktspärr till en viss höjd, men inget ovanför den höjden.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Lär ju inte finnas as mycket tätskikt i ditt badrum. Låt dom fixa en ny platta och sen är det bra med det. Ändå dags för dig att fixa nytt badrum. 100% åldersavdrag
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Det innebär väl i praktiken att man tätar hålen och limmar dit en passande kakelplatta?
Ja, i princip så ja. Med tillägget att det naturligtvis skall hålla också, så viss garanti bör ju följa med där på utfört arbete. Dvs. om en fuktskada just precis, och helt uppenbart, uppstår precis där och som en följd av den skadan och sedan lagningen, kanske t.o.m 3-4, rentav 5, år senare, så bör det åtgärdas utan kostnad.

Med andra ord skall man inte behöva straffas för andras slarv. Så enkelt borde det vara.
 
Det bästa och enklaste måste väl ändå vara det som flera föreslagit – kontakta ditt försäkringsbolag. Punkt slut.
Sebara till att alla beslut finns skriftligt.
 
  • Gilla
Kanna1978
  • Laddar…
Pratat med en besiktningsman över telefon och han tror inte heller att någon försäkring kommer gå in på detta. Skillnad hade varit om hålen vart direkt i duschhörnan, men eftersom ytan inte kommer i kontakt med direkt vatten så trodde han det skulle räcka med en lagning. De skulle skicka en kakelkille med våtrumsintyg och fixa till det, så antar att jag får nöja mig med det. Möjligen att jag kunde få kompensation för skönhetsfel om de inte kan kirra lagningen snyggt, den det var typ det.

Mitt försäkringsbolag bad mig fota och dokumentera allt så att om det blir problem i framtiden så har jag det som bevis mot dörrföretaget.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
C Cepheid skrev:
Pratat med en besiktningsman över telefon och han tror inte heller att någon försäkring kommer gå in på detta. Skillnad hade varit om hålen vart direkt i duschhörnan, men eftersom ytan inte kommer i kontakt med direkt vatten så trodde han det skulle räcka med en lagning. De skulle skicka en kakelkille med våtrumsintyg och fixa till det, så antar att jag får nöja mig med det. Möjligen att jag kunde få kompensation för skönhetsfel om de inte kan kirra lagningen snyggt, den det var typ det.

Mitt försäkringsbolag bad mig fota och dokumentera allt så att om det blir problem i framtiden så har jag det som bevis mot dörrföretaget.
Du bör nog kolla med dörrfirman innan du gör något.
 
M mickef skrev:
Du bör nog kolla med dörrfirman innan du gör något.
Kakelkillen är utsänd av dörrföretaget :)
 
Hej! Så som rubriken i din fråga är utformad, får man uppfattningen att det är DU som förorsakat skadan på din egen lägenhet. Har du hjälpt grannen med något i dennes lägenhet som orsakat denna skada? Har DU gjort det, är det en skada som DU orsakat dig själv.
 
V vedklyv skrev:
Hej! Så som rubriken i din fråga är utformad, får man uppfattningen att det är DU som förorsakat skadan på din egen lägenhet. Har du hjälpt grannen med något i dennes lägenhet som orsakat denna skada? Har DU gjort det, är det en skada som DU orsakat dig själv.
Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar till, har du läst tråden från början? Det är alltså ett företag som monterar säkerhetsdörrar, på uppdrag av föreningen, som borrat fast min grannes dörrkarm med för långa skruvar så de gått igenom väggen och genom kaklet i mitt badrum. Vad i detta har jag gjort mig skyldig till? Jag har inte hållt i borren, jag har inte anlitat dem, jag har inte påpekat att grannens dörr inte vart rätt monterad och jag har inte bett dem borra in i min vägg. Så, vad har jag orsakat?
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Hej! Så som rubriken i din fråga är utformad, får man uppfattningen att det är DU som förorsakat skadan på din egen lägenhet. Har du hjälpt grannen med något i dennes lägenhet som orsakat denna skada? Har DU gjort det, är det en skada som DU orsakat dig själv.
Det är alltid en god idé att läsa de första inläggen innan man svarar, inte bara rubriken. Min erfarenhet är att det sällan finns något att tillägga om det är en längre tråd.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Du har ingen fuktspärr i badrum från 80-talet.
Hantverkaren får slipa av skruvarna och montera en ny platta
 
  • Gilla
Cepheid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.