Tjenare!

Bor i ett hus byggt 2001 som har radiatorer i alla rum och en Nibe 310p värmepump som står i tvättrummet.

Husets läge är helt perfekt fritt från grannar och underbar utsikt och vi vill aldrig flytta, dock är golvvärme något vi alltid velat ha och tanken innan vi köpte det huset vi bor i nu var att bygga nytt med platta (och golvvärme). Nu blev det dock inte så då vi fick detta huset extremt billigt och tvekade aldrig att slå till.

Huset är nu 18 år gammalt och golvet (16 mm parkett) är väldigt repigt, det har bott många barn i det inklusive våra. Det är även lite andra renoveringar påtänkta, där vi ska göra om i köket och flytta några väggar för att göra ett större vardagsrum, etc. En bekant vi känner som lyssnade på oss sa då, "varför lägger ni inte in golvvärme?", och jag har hela tiden tänkt att det är väldigt dyrt med golvvärme, då många av de billigare tillverkarna av hus t.ex. Älvsby och SMV inte kan erbjuda det. Sen började jag fundera och det "känns" inte som något oöverstigligt problem. Värmepump har vi ju redan. det som behövs göras är väl (enligt min lekmannauppfattning):

- Bort med parkettgolv och golvlister över hela huset (kan man ju göra själv)

- Fräsa spår i golvspånskivan i varje rum för slang (ligger nån 2 cm tjock golvspånskiva över bjälklaget)

- Hitta något bra ställe i tvättrummet där shuntarna kan installeras nära värmepumpen, t.ex. i städskåpet eller under arbetsbänken

- Koppla ihop shuntarna med värmepumpen och golvslangen

- Installera termostater i varje rum (finns väl trådlösa varianter så man slipper dra sladd till varje)

- Lägga nytt parkettgolv (plastmatta i tvättrum samt renovera badrummet helt).

- Montera bort/plugga befintliga radiatorer

- Njuta av varma golv i många år framöver

- Ev tilläggsisolera bjälklaget, kanske går att skjuta/limma fast isolerskivor om bjälklaget inte är tjockt nog för att få ekonomi i golvvärmen.

Frågan är hur mycket man försvagar golvspånet av denna operation, kommer golvet att svikta? Det går ju inte att höja golvet för mycket pga trösklar till ytterdörrar och altandörrar. Det finns ju system man kan köpa med 22 mm spårad skiva som läggs direkt på cc60 bjälklag. https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-16-mm/Spaarade-22mm-Spaanskivor/

Vad tror ni, vad ska man räkna på för ungefärlig kostnad för detta (exklusive nytt golv och badrum)? Huset är 100 m2 stort med övervåning 60 m2 (där ska vi behålla radiatorerna).
 
Jag höftar till med ca 20-30000kr förutsatt att ni gör detta själva.
Ett tips är att strunta i termostater och istället justera in slingorna utefter behov istället.
Då borde dessutom priset kunna minskas med omkring 10000kr

Det finns flera trådar här som gjort denna resa själva i egen regi.
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Jag har gjort just detta för 7 år sedan. Installationen av värmeslingor och alla anslutningar, inkopplingar etc gick på 50-60 tusen. Inte så dyrt tycker jag. Det tog ca 2 veckor. MEN. Du kan inte bo i huset under tiden. ALLA möbler etc måste ut. Ett ganska stort projekt alltså. Man kan inte göra ett rum i taget så att säga. Vi passade på att göra det innan vi flyttade in. Själv tror jag inte på metoden att spåra ur en 22mm spånskiva, det blir inte mycket kvar när man fräst ur spår. Men många gör så, så det är ok. Jag lade färdigspårade frigolitskivor ovanpå spånet. Men det bygger ju ett par cm. Detta innebär att du får höja alla dörrkarmar motsvarande (att såga av dörrbladen är en styggelse enligt mig).
Att tänka på: en 18 år gammal Nibe 310 klappar ihop vilken dag som helst. Den går på övertid. Fundera på att gå All In och byta till en modern värmepump samtidigt. Dyrt, men då får du en mycket bättre värmeekonomi på sikt.
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Jag har gjort just detta för 7 år sedan. Installationen av värmeslingor och alla anslutningar, inkopplingar etc gick på 50-60 tusen. Inte så dyrt tycker jag. Det tog ca 2 veckor. MEN. Du kan inte bo i huset under tiden. ALLA möbler etc måste ut. Ett ganska stort projekt alltså. Man kan inte göra ett rum i taget så att säga. Vi passade på att göra det innan vi flyttade in. Själv tror jag inte på metoden att spåra ur en 22mm spånskiva, det blir inte mycket kvar när man fräst ur spår. Men många gör så, så det är ok. Jag lade färdigspårade frigolitskivor ovanpå spånet. Men det bygger ju ett par cm. Detta innebär att du får höja alla dörrkarmar motsvarande (att såga av dörrbladen är en styggelse enligt mig).
Att tänka på: en 18 år gammal Nibe 310 klappar ihop vilken dag som helst. Den går på övertid. Fundera på att gå All In och byta till en modern värmepump samtidigt. Dyrt, men då får du en mycket bättre värmeekonomi på sikt.
50-60 tusen via en rör firma. men jag rev allt själv.
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Tack för svaren!

Vi har ingen tid eller kunskap att göra detta själv, så det blir att anlita en pålitlig firma. Förmodligen tar man då detta i samband med någon större renovering typ byte av värmepanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.