nzsc
Tjenare!

En polare flyttar och behöver förslagsvis en kranbil för att ta ner soffa från 6:e våningen.
Får ej plats i den lilla hissen (fastighetsägare har bytt till mindre hiss). Går ej att demontera.
Tanken är att ta ner den genom fönstret med hjälp av en kranbil.

Någon som har tillgång till kranbil eller känner någon bekant som kanske har vägarna förbi?

Han anpassar sig efter bilen och föraren.

Har ni annars några andra förslag på hur han skulle kunna få ner soffan?
 
Hur fick polaren dit soffan??

Hade samma problem med Malmös små hissar och trapphus där man installerat nya stigarerör och sänkt taket!

Soffan fick delas mellan rygg o sittdel med en sticksåg.
Plana plåtar c:a 200x200 mm med lämplig skruv köptes och skruvades fast där det var lämpligt att dela soffan, märk plåtarna och platsen. Ta bort plåtarna och såga med sticksåg mitt i där dom suttit. En massa häftklammer för tyget får kanske också avlägsnas.
Soffan är nu i två delar och går in i hissen.
 
Om den går ut genom fönstret så borde man kunna fira ner den med ett rep?
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Misstänkte att någon skulle ställa den frågan. Därav min förklaring till att fastighetsägaren bytt från en stor hiss till en mindre.

Kort och gott, han fick in soffan i hissen som fanns tidigare (större hiss). Men eftersom hissen nu bytts ut till en mindre får inte soffan platsen i nuvarande hiss (mindre hiss).

Att såga soffan mitt itu är väl ett alternativ, dock kanske inte förstahandsval. Han betalar nog hellre 500-1000kr för att få ner den hel i en del istället.
 
nzsc
Genom fönstret går den absolut. Annars hade han varit tvungen att såga den ju, precis som @Leif i Skåne tidigare nämnt.

Lite riskabelt kanske att fira ner en soffa från 6:e våningen? :thinking: Tanken slog mig dock. Men sett en jäkla massa klipp på YouTube med diverse EpicFails avseende liknande situationer :rofl:
 
nzsc nzsc skrev:
Men sett en jäkla massa klipp på YouTube med diverse EpicFails avseende liknande situationer
Har du kollat hur många epic fails det finns med kranbilar inblandade? :surprised:
 
Jag tror tyvärr inte att ni får en kranbil att köra ut för 500-1000kr.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
nzsc
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror tyvärr inte att ni får en kranbil att köra ut för 500-1000kr.
1000kr/timma brukar bilarna kosta. I vart fall har jag betalat det.
 
Skulle anta att de debiterar minst en timme, men jag kanske har fel.

Är de så billiga så är det nästan så att man skulle ta in en till några av projekten hemma.
 
nzsc
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle anta att de debiterar minst en timme, men jag kanske har fel.

Är de så billiga så är det nästan så att man skulle ta in en till några av projekten hemma.
Stämmer väl! Minsta debitering en timme, oavsett om det tar 15 min. Men jag betalade 1000kr/tim. Dock räknar de tiden från- och till depån in. Bor man centralt (nära) är det lugnt. Men bor man avlägset ute på vischan, jaa...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.