Jag har en nisch som är 61,2 cm djup och ska ställa dit två PAX garderober med dörrar.

PAX är 60 cm djupa med dörren, 58 cm endast stommen. Är det bästa lösningen om jag skjuter in dem så att dörren livar med väggen till vänster eller bör jag låta dörren komma ut framför väggen och endast låta stommen liva med väggen? Kan det bli brytningar i gångjärnet eller vägghörnan om jag öppnar mer än 90 grader?

Det är en rätt kort väggbit enligt skissen nedan, till höger tänkte jag sätta en passbit på 1,4 cm.

Nästa fundering är höjden, jag har köpt 236 höjd och har 238,5 i takhöjd. Stommarna kan monteras stående så det bör gå att få in dem, men jag vill ju gärna få dit en taklist överst så jag funderar på att kapa 2 cm längst ned.

Är det en bra idé?

Skiss av nisch med dimensioner och placering av två PAX garderober bredvid varandra, angivna som PAX 100 och PAX 75.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration visar montering av PAX garderob med två personer, en på stege, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det ”utanpåliggande” dörrar på dem? I så fall, sätt stommen kant i kant med väggen, så bör dörrarna gå att öppna utan problem.

Nu vet jag inte riktigt hur hög sockel det är, om det blir snyggt att kapa på höjden. M-å-s-t-e du ha taklisten...? Just en sån list...?

Annars är det väl bara att kapa socklarna, någon annan råd vet jag inte. Se bara till att använda en fintandad såg och kapa bakifrån, för det brukar väl vara melaminbehandlad spånskiva, och det fnasar sig och sprätter skärvor i alla väderstreck annars.
 
Redigerat:
Det är utanpåliggande dörrar på stommarna.

Det är ju rätt finurliga gångjärn så dörren går att öppna även om stommen skjuts in en bit. Vet dock inte om den bryter mot väggen om jag skjuter in 2 cm så att dörren livar med väggen. Fick bara för mig att det skulle bli snyggare om dörrarna var helt i liv med väggen.

Sockeln är 8 cm hög, kanske ska jag skippa taklisten, eller kapa ned den istället.
En smal list på 2,5 cm höjd kanske går att få tag i.

Öppna skåpdörrar med specialgångjärn på en vit stomme med hyllor och lådor inuti, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du kan ha 25 mm utstick av väggen utan att dörren tar max öppen.
 
Isakare Isakare skrev:
Du kan ha 25 mm utstick av väggen utan att dörren tar max öppen.
Låter toppen, då kan jag ha 20 mm in och få dörrarna i liv med väggen som jag tänkt mig.

En annan fundering, det blir ju isåfall 1,2 cm luft bakom garderoben för min del, kan det vara lämpligt att sätta en gipsskiva där?

Eller håller den, i mitt tycke lite sladdriga, masonitskivan i skåpets bakkant tillräckligt bra ändå?
 
Jo visst håller den, om du inte ska attackera den med några större våldshandlingar, bara du spikar fast den ordentligt.
Sätt några klossar som distanser mellan skåp och bakre vägg - och gärna en längst upp som täcker hela öppningen mot döutrymmet bakom, så där inte samlas en massa damm.
 
Såga av front sockeln lite snyggt sen sidorna kommer du ju inte att se inne i nischen. Alt försök höja garderoberna stumt mot taket ist och få till en golvsockel ist.. ja en kloss bakom eller skruva någon skruv i sidan så den står stumt. Har hängt upp ett metodskåp bara med skruv i sidorna in i väggreglarna i nischen med en vinkyl under..
 
Köpte paxgardwrober och byggde in i ett rum med lite modifiering pga snedtak etc. till resterande rum valde jag metod istället då dom känns betydligt mer robusta och lättare att modifiera. Hade inte valt pax till en permanent installation.
 
D Drövel skrev:
Köpte paxgardwrober och byggde in i ett rum med lite modifiering pga snedtak etc. till resterande rum valde jag metod istället då dom känns betydligt mer robusta och lättare att modifiera. Hade inte valt pax till en permanent installation.
Det är väl exakt samma material i PAX stommarna?

För min del är det perfekta mått då Metod inte finns i 75 cm bredd och att PAX går att montera stående.

Metod skruvas ju ihop från utsidan, PAX från insidan. PAX är också något grundare, cirka 2 cm.
 
Nu är dom på plats, det fick bli en liten vit list i överkant.

Vågade mig inte på att kapa sockeln, det var så snett och vint överallt så jag behövde verkligen justeringen med de ställbara skruvarna i framkant för att få till det.

Fick pressa in dem då väggarna inte var helt raka så blev 1,5 cm nästan för lite utrymme.

Får nog hålla med Drövel att Metod är lite rejälare skåp, men för mig passade det ju bra just med dessa mått.

Och PAX är tillräckligt rejält för garderob tycker jag, samt all inredning som finns till.

Vit garderob med övre list monterad i ett rum med lutande väggar och en grön matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skruvarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.