Jag ska måla om huset med en hybridfärg och det är en oljefärg nu. Färgen är i ok skick och kommer inte behöva renskrapad mer än på några ställen.

När jag försöker läsa mig till om jag måste grundmåla eller inte får jag delvis olika svar. Men vad de flesta verkar säga är att jag kan måla direkt på den gamla färgen utan att behöva grundmåla. Stämmer det eller måste man grundmåla för att få akrylat (hybrid) att fästa?

Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Vad säger tillverkaren av akrylfärgen du tänker använda? De brukar föreskriva en grundmålning med sin alkydgrundfärg på gammal oljefärg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad säger tillverkaren av akrylfärgen du tänker använda? De brukar föreskriva en grundmålning med sin alkydgrundfärg på gammal oljefärg.

Jag litade på Folksams test och gick på Biltemas färg. Nackdelen är såklart att informationen är klart bristfällig...
 
Claes Sörmland
De skriver för produkten Träfasad V Pro:
"Renskrapade, tidigare målade ytor tvättas med fasadtvätt, sköljs med vatten och får torka väl."

Så det är nog bara att följa det rådet. Oljan i färgen lär vandra in i eventuell torkad gammal alkydfärg och träunderlaget om sprickor finns.
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De skriver för produkten Träfasad V Pro:
"Renskrapade, tidigare målade ytor tvättas med fasadtvätt, sköljs med vatten och får torka väl."

Så det är nog bara att följa det rådet. Oljan i färgen lär vandra in i eventuell torkad gammal alkydfärg och träunderlaget om sprickor finns.
Ja det är vad jag gick på först och köpte färgen. Men sedan började jag googla och blev lite osäker...
 

Bästa svaret

Stickan56
Jag jämförde med Demidekk Ultimate som är samma typ av färg.
Du skall bara behöva grunda på trärena ytor.

Stickan
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag jämförde med Demidekk Optimal som är samma typ av färg.
Du skall bara behöva grunda på trärena ytor.

Stickan

Tack för svaret! Jag satsar på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.