Tänk så här: Vinkeljärnen ska hålla för en 200 kg gubbe som står på bjälkens ände. Gör de det?
 
J justusandersson skrev:
Tänk så här: Vinkeljärnen ska hålla för en 200 kg gubbe som står på bjälkens ände. Gör de det?
Du menar så, känns mer tydligt. Om man lägga ett sånt vinkeljärn på varje sida av bjälken gör det någon större skillnad? Vad bör de annars bytas till, vanliga balkskor?
 
Det där kommer nog att hålla även om det inte är optimalt att bygga sådär. Det blir inga större laster på ett litet altantak, speciellt inte där du bor. Personligen föredrar jag att lägga en 45x45 i nederkant istället för att använda balkskor eller vinklar vilket blir ganska fult.

Altantakskonstruktion med träbjälkar och en takskena nära röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
F Finndjävel skrev:
Det där kommer nog att hålla även om det inte är optimalt att bygga sådär. Det blir inga större laster på ett litet altantak, speciellt inte där du bor. Personligen föredrar jag att lägga en 45x45 i nederkant istället för att använda balkskor eller vinklar vilket blir ganska fult.

[bild] .
Måste erkänna att det ser mycket snyggare ut. Men snickaren har lagt 1x vinkeljärn per balk på ena änden, och har på andra änden skruvat fast genom bärlinan. Har inte tänkt gå på taket så att säga. I Östergötland snöar det heller inte så mycket, att jämföra med norra sverige så, kanske duger ändå som du säger?
 
Redigerat:
Jag håller med Finndjävel, man bör helst undvika både balkskor och vinkeljärn vid synligt montage. Vill man inte göra som Finndjävel, så får man tänka sig riktigt smide i grövre material.

Hur som helst blir givetvis två vinkeljärn med fler skruvar, stabilare. Jag är inte helt förtjust i varianten att skruva i bjälkens ändträ genom bärlinan heller. Skruvar i ändträ är inte pålitliga.

Snölasten på marken i Östergötland är i stora områden 2,5 kN/kvm, dvs cirka 250 kg/kvm. Det är inte helt fförsumbart.
 
J
J justusandersson skrev:
Med de förutsättningarna blir det drygt 200 kg per balkända. Vinkeljärnen på bilden ger dig inga stora marginaler. Den största lasten består av snö, vilket man kanske inte tänker på så här års.
Kanske OT, men hur räknar du ut det där? Misstänker att du är ingenjör av något slag och kanske har program lättillgängligt, men är ändå ärligt intresserad (y)
 
Ytan vars last varje bjälke ska bära är 2,85 x 0,6 = 1,71 kvm. Om vi bortser från konstruktionens egenvikt, som är mycket låg, så blir den samlade snölasten 1,71 x 2,5 = 4,275 kN (kilonewton) på hela regeln. På varje bjälkände blir det 2,14 kN, vilket är drygt 200 kg.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
2000023648
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med Finndjävel, man bör helst undvika både balkskor och vinkeljärn vid synligt montage. Vill man inte göra som Finndjävel, så får man tänka sig riktigt smide i grövre material.

Hur som helst blir givetvis två vinkeljärn med fler skruvar, stabilare. Jag är inte helt förtjust i varianten att skruva i bjälkens ändträ genom bärlinan heller. Skruvar i ändträ är inte pålitliga.

Snölasten på marken i Östergötland är i stora områden 2,5 kN/kvm, dvs cirka 250 kg/kvm. Det är inte helt fförsumbart.
Nu är det väl för sent för det men jag bad honom skippa vinkeljärn på reglarna mot bärlinan längst ut om det är möjligt och bara ha skruvar för det är mindre fult för ögat. Då så han att han vill dra i en extra skruv på varje och att det nog ska hålla. Vad menar du när du säger att detta inte är pålitligt?vill även påpeka att en balkong tar upp cirka en tredjedel av takets yta.
 
Skruvar i ändträ har inte alls samma styrka som vinkelrätt fibrerna. Sätt ett litet plattjärn på ovansidan av bjälke och bärlina, så har du garderat dig.
 
J justusandersson skrev:
Skruvar i ändträ har inte alls samma styrka som vinkelrätt fibrerna. Sätt ett litet plattjärn på ovansidan av bjälke och bärlina, så har du garderat dig.
Tack för tips ska meddela snickaren det.
 
J
J justusandersson skrev:
Skruvar i ändträ har inte alls samma styrka som vinkelrätt fibrerna. Sätt ett litet plattjärn på ovansidan av bjälke och bärlina, så har du garderat dig.
Nu snöar jag in på hållfasthet igen :D. Glad amatör som gärna ställer frågor för att lära mig! Misstänker att Camel inte misstycker då det handlar om hens fråga.

Kollar man på http://solidwood.gunnebofastening.s...me=Dimensioneringshandbok_traskruv_150904.pdf på ex en vanlig 6x100mm rostfri verkar den hålla för ca 0.82kN tvärkraft. Om jag förstår den rätt och hoppar över alla vinklar och avstånd från kanter, motsvarar 2st sådana typ 1600kg. Kan det stämma? Nu är det in i ändträ, men även om halva hållfastheten därmed försvinner håller det för 800kg.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tackar alla för all input! :)
 
J Jotsat skrev:
.... på ex en vanlig 6x100mm rostfri verkar den hålla för ca 0.82kN tvärkraft. Om jag förstår den rätt och hoppar över alla vinklar och avstånd från kanter, motsvarar 2st sådana typ 1600kg. Kan det stämma? Nu är det in i ändträ, men även om halva hållfastheten därmed försvinner håller det för 800kg.
Om du tittar lite högre upp bland inläggen så är 2,15 kN ungefär 200 kg.

Då kan ju inte 0,82 kN blir 800 kg..... utan en skruv tar ca 80 kg och två skruvar tar då ca. 160 kg. Sätter man dem sedan i ändträ så tar de mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.