Jag försöker efter bästa förmåga rita tillbyggnaden på vår stuga, från 50 till ca 160 kvm.

Efter att ha följt forumet i drygt ett år vet jag att det är många som har bra synpunkter. Nu har ni chansen att hjälpa en blivande husbyggare!

Vad ser för förbättringspotentialer på min planlösning?

(Fönsterplaceringen är inte genomtänkt än så länge).
På planritningarna är "höger = norr".

utomhus_low.jpg
ovreplan.jpg
bv.jpg



 
Jorå....ser ganska skapligt ut. Blir säkert jättemysigt när allt är klart.

De enda synpunkter jag har är badrummet på nedervåningen. Själv skulle jag skippa bastun och göra två separata badrum, en med ingång från hallen, och ett "master bathroom" med ingång från stora sovrummet. Men det är ju efter smak och tycke, förståss. Bastufantaster lär väl inte hålla med mig.

Min andra synpunkt är ang. den västra gaveln. Det ser ut att bli två gavlar bredvid varandra som vetter mot väst (den gamla stugans vinkeldel, samt utbyggnaden). Det brukar ofta se lite konstigt ut med två gavlar så tätt intill varandra. Kanse går det att ändra taklinjen på något sätt?

Jo...och vad sägs om öppet till nock i vardagsrummet?
 
Hejsan,

Om du nu skall bygga till stugan, så skulle jag göra såhär:

- Riv den gamla vinkeldelen som det nu finns kök+altan i

- Öka måtten på tillbyggnaden till 13*6 m, och placera kök i denna delen. Ha hela övervåningen "öppen" med kök & vardagsrum. Ytan på nv borde inrymma ett ytterligare rum då.

- Planlösningen på nv ser bra ut.
 
Hej, hej

Kunde inte låta bli att rita lite :)
Tänker mig att tillbyggnaden har samma mått som befintlig byggnad (= 50+50+50) vilket bör se hyfsat estetiskt ut. Då får du EN takås i öst-västlig riktning och 2 "utstickare" åt söder.

Vilket program använder du? (ursäkta mitt kladd!)

Måste också hålla med Gromit om gavlarna (därav mitt förslag). Sedan skulle jag spegelvända dörren till somvrummen i din lösning så att bladet går mot vägg (kanske också den in till tvätten, ser lite trång ut...).

Lycka till,
...Roger
Förslag-planlösning.jpg
 
Tack för era svar!

Roy_Kazz skrev:
Hej, hej

Kunde inte låta bli att rita lite :)
Tänker mig att tillbyggnaden har samma mått som befintlig byggnad (= 50+50+50) vilket bör se hyfsat estetiskt ut. Då får du EN takås i öst-västlig riktning och 2 "utstickare" åt söder.

Vilket program använder du? (ursäkta mitt kladd!)

Måste också hålla med Gromit om gavlarna (därav mitt förslag). Sedan skulle jag spegelvända dörren till somvrummen i din lösning så att bladet går mot vägg (kanske också den in till tvätten, ser lite trång ut...).

Lycka till,
...Roger
[bild]
Dessvärre syns inte bild - jag väldigt nyfiken på hur den ser ut! (Förmodligen måste du ta bort "ö":na från filnamnet - apache/unix har lite svårt för det..).
Jag håller med om att bottenvåning är lite "packad" - vi vill ha en två sovrum, bad och tvättstuga där. (Helst ytterligare ett sovrum, men då blir det för smått).

Jag har använt en trial version av autodesk revit - ett helt suveränt program när man väl har lärt sig det. Närmsta konkurrent är Archicad - som jag tyckte var knepigare att komma igång med.


Gromit: Jag är bastufantast - så bastu vill ja ha! Jag ser inte riktigt hur jag ska komma runt gavlarna OCH få det snyggt. Därför är jag nyfiken på Roys skiss.

It_nisse: Jag skrev ju inte ut det, men stugan är totalrenoverad 2001 (innan vi flyttade in) med nytt kök, golv etc - så rivning passar inte in i kalkylen. Och vår plan är att vi bor kvar under en del av tillbyggnadstiden.
 
Jaha, nytt vill man ju inte riva.... ;)

Av vad jag kan läsa ut av Roy_Kazz, så låter detta som en intressant idé. Då Får ni en skyddad uteplats mellan de två "flyglarna".

Bastu är bra, det har vi oxå!
;D
Lycka till!
 
Nu har jag läst Roys svar en gång till (utan att ha sett skissen). Problemet är att vi vill förstora köket. Om vi då inte bygger flyglarna parallellt åstadkommer vi inte det.
 
Hej, hej

Bilden syns i linux... :/
Nåväl, här kommer den igen...
Jag förstår att matsalen var tänkt som ett "förlängt kök", vilket inte blir fallet med mitt förslag. Tyvärr kan det kanske kännas omständigt att gå runt toan för att nå v-rummet oxå.
Nåväl, se det som ett förslag som ni kanske kan norpa något bra ifrån!
...Rogerplanl.jpg
 
Hmm, ytterligare kommentarer:
- Ev. kan badet bli trångt att få som "relax-avdelning", det beror på de verkliga måtten...
- Den övre bilden är sutturängvåning och den nedre sitter ihop med befintlig byggnad (den högra väggen (norra?) är alltså i linje med befintlig vägg). (Korkat att jag ritade så, men, men...) ::)
- En fördel är dock att man samlar VA, vilket ger kort ledningsdragning och snbbt varmt vatten i dusch :)

Jag ska kika på Autodesk revit (om jag hittar det).
...Roger
 
Har en liten fråga till "Nacka" som inte alls hör till ämnet...så ursäkta för störningen i diskussionen.

Men vad har du använt för program för att göra planritningen?
 
fia-g skrev:
Har en liten fråga till "Nacka" som inte alls hör till ämnet...så ursäkta för störningen i diskussionen.

Men vad har du använt för program för att göra planritningen?
Inga problem. Du har nog läst tråden lite för snabbt för det har jag redan svarat på :)

Men jag kan ta det igen: Autodesk revit

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=3781831
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.