Hej!

Vi ska måla om vår trävilla från 1929 för första gången i vår ägo och jag har en fundering kring skrapningen och regn.
När man har skrapat huset och får fram träet hur känsligt är då träet för regn och hur snabbt efter skrapningen bör man få på olja och grundfärg så att inte träet blir förstört av regnet?

Med tanke på Sveriges väder så är detta en fråga vi funderar mycket på men inte riktigt funnit några bra svar på.

Hoppas det fins kunskap om detta här som man vill dela med sig av :)

Tack och trevlig sommar!
 
Du har nog en 50 år på dig innan trät blir förstört av regnet ;).Solens UV-ljus är värre än regnet men så länge ni målar i år eller nästa är det ingen fara heller.

Det är ingen fara, skulle det regna på panelen så låt det bara torka upp innan ni oljar och grundmålar. Vill ni gå vetenskapligt till väga så ska ytfuktkvoten inte överstiga 16%.

Lycka till, jag håller tummarna för att ni får en molnig sommar utan regn och 18 grader varmt.
 
Vad fint, tack för svaret!

Låter som det inte är så mycket att oroa sig över då :)
 
  • Gilla
Silte och 1 till
  • Laddar…
En till fråga från en oerfaren husmålare...

Hur vet man hur mycket färg man ska skrapa bort? Hur mycket ska man ta i och anstränga sig för att få bort färgen?
Har börjat att skrapa lite enligt bilden som är bifogad. Skulle ni säga att jag bör skrapa mer eller skrapar man bara tills det inte lossnar mer trots att färgen som sitter kvar ser sprucken ut?

Tack för hjälpen! :)
 
  • Delvis avskrapad vit färg på träyta där sprickor och träunderlaget syns, med fråga om fortsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Shebulba skrev:
En till fråga från en oerfaren husmålare...

Hur vet man hur mycket färg man ska skrapa bort? Hur mycket ska man ta i och anstränga sig för att få bort färgen?
Har börjat att skrapa lite enligt bilden som är bifogad. Skulle ni säga att jag bör skrapa mer eller skrapar man bara tills det inte lossnar mer trots att färgen som sitter kvar ser sprucken ut?

Tack för hjälpen! :)
Personligen skulle jag investerat i en speedheater eller liknande. Då får du bort all färg relativt enkelt. Jag skulle uppskatta ca 1m2 per timme. Det kommer ge det absolut bästa resultatet och det kommer spara dig mycket slit. Ju mer du får bort desto mindre risk för att den gamla färgen påverkar resultatet med t.ex mögel som går igenom eller bubblor.

Mvh

Andreas
 
  • Gilla
Shebulba och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.