Hej alla!

Önskar sätta in PAX 236cm höga med skjutdörrar i förrådet.

• Där är nu 236-237cm takhöjd
• Där finns nu en plastmatta (~5mm tjock) som kan rivas bort.
• Vi planerar att lägga parkett i resten av rummet men ej under garderoberna pga den begränsade takhöjden

• Funkar det att strunta i parkett under garderoberna?
• Kan man någorlunda enkelt kapa sockeln i underkant? (har inget emot en kvartsstavs-list)
• Är det allt för optimistiskt att försöka få in garderoberna när vi har 236cm som lägst i takhöjd?

Vill verkligen gå ned till 201cm storleken och få 30 dammsamlande döutrymme ovanför.
 
Du får kapa socklar och gavlarna, helst med bordssåg, och parkett kan du lägga in efter. Blir lite pyssel med kvartsstav runt framdelen för sockel ligger innanför gavelspetsen.
Jag har för mig att jag satt in en PAX med skjutdörrar i dotterns sovrum med takhöjd 239 cm utan att göra något med garderoben. Så kapar du ett par cm funkar det.
 
Har monterat Pax med skjutdörrar med en takhöjd på 2376mm och det går men tajt och på vissa ställen så tar plast/dammskyddet på skjutdörren i taket. Man tjänade typ nästan 5mm på att slipa bort låset på metallbygeln som skruvas i dörren och häktas på skjutskenan. Men ser riktigt platsbygt ut.. I ett av rummen så fick jag kila mellan garderobstomme och gipstaket.. Du tjänar några mm på att ta vanliga dörrar ist.. Du får skjuta in skenan när stommen är rest och ta bort stoppet för att kunna skjuta på dörrarna från sidan så du måste ha plats från sidan.
 
K
Jag har också monterat dem i rum med lågt i tak. Drog en djup och ful repa i taket när jag skulle skjuta i dörren från sidan. Så ta det försiktigt och lycka till
 
K Kallebo skrev:
Jag har också monterat dem i rum med lågt i tak. Drog en djup och ful repa i taket när jag skulle skjuta i dörren från sidan. Så ta det försiktigt och lycka till
Jag har 238,1 och det gick utmärkt att montera allt utom dammskyddet som tog i. Förövrigt fungerar det bra.Det är säkert 5mm tillgodo nu.
 
Hej!
@Kane
@Håkan Nordstrand
@Kallebo
@C M Hagel
@putte22
@RalleB


Jag har 238.5 vid ena sedan, den som ligger tätt mot väggen
samt 238,0, ev 238,3cm till vänster om jag sänker

Golvet lutade litegrann så var tvungen att höja upp ena sidan för att den skulle bli rak. Kan eventuellt sänka detta under montering för att få några mm till. Alltså 238,3cm

Tror ni det går att använda skjutdörr till detta?
 
  • Omonterad vit skjutdörrsgarderob med öppen konstruktion mot en vägg, med manuell mätning av höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har fått in skjutdörrar där jag har ungefär 1 cm mellan stomme och tak. Har för mig att jag fick montera lite annorlunda än ritningen sa (möjligen hoppa över någon skruv eller fäste). Men kontrollera monteringsanvisningen för skjutdörrarna så ser du om det är något moment som du måste komma åt ovanifrån
 
H Henrik.S skrev:
Jag har fått in skjutdörrar där jag har ungefär 1 cm mellan stomme och tak. Har för mig att jag fick montera lite annorlunda än ritningen sa (möjligen hoppa över någon skruv eller fäste). Men kontrollera monteringsanvisningen för skjutdörrarna så ser du om det är något moment som du måste komma åt ovanifrån
Har inte köpt skjutdörrarna ännu eftersom jag är osäker om det kommer gå.

Men det låtar ju lovande då! Dock drygt om jag är tvungen att montera ner garderoberna för att få på skjutdörr. (tänkte montera inredning nu) kanske borde vänta med det då..
 
F forell88 skrev:
Hej!
@Kane
@Håkan Nordstrand
@Kallebo
@C M Hagel
@putte22
@RalleB


Jag har 238.5 vid ena sedan, den som ligger tätt mot väggen
samt 238,0, ev 238,3cm till vänster om jag sänker

Golvet lutade litegrann så var tvungen att höja upp ena sidan för att den skulle bli rak. Kan eventuellt sänka detta under montering för att få några mm till. Alltså 238,3cm

Tror ni det går att använda skjutdörr till detta?
Skulle nog funka
F forell88 skrev:
Hej!
@Kane
@Håkan Nordstrand
@Kallebo
@C M Hagel
@putte22
@RalleB


Jag har 238.5 vid ena sedan, den som ligger tätt mot väggen
samt 238,0, ev 238,3cm till vänster om jag sänker

Golvet lutade litegrann så var tvungen att höja upp ena sidan för att den skulle bli rak. Kan eventuellt sänka detta under montering för att få några mm till. Alltså 238,3cm

Tror ni det går att använda skjutdörr till detta?
borde funka. Men du får ta bort dörrstoppet på den övre skenan och skjuta i dörrarna från sidan. Det går inte att hänga på dörrarna som manualen visar. Även övre skenan måste du skjuta in från sidan så det gäller att du har lite plats på sidorna under montering. Jag fick baxa ut dom lite i sidled under montering
F forell88 skrev:
Hej!
@Kane
@Håkan Nordstrand
@Kallebo
@C M Hagel
@putte22
@RalleB


Jag har 238.5 vid ena sedan, den som ligger tätt mot väggen
samt 238,0, ev 238,3cm till vänster om jag sänker

Golvet lutade litegrann så var tvungen att höja upp ena sidan för att den skulle bli rak. Kan eventuellt sänka detta under montering för att få några mm till. Alltså 238,3cm

Tror ni det går att använda skjutdörr till detta?
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Skulle nog funka

borde funka. Men du får ta bort dörrstoppet på den övre skenan och skjuta i dörrarna från sidan. Det går inte att hänga på dörrarna som manualen visar. Även övre skenan måste du skjuta in från sidan så det gäller att du har lite plats på sidorna under montering. Jag fick baxa ut dom lite i sidled under montering
Krävs alltså utrymme från båda sidorna? Som du ser på min bild har jag noll utrymme på ena sidan. Och 2-3m på andra.
 
F forell88 skrev:
Krävs alltså utrymme från båda sidorna? Som du ser på min bild har jag noll utrymme på ena sidan. Och 2-3m på andra.
Räcker gott med en sida. Jag hade en vägg åt ena hållet.
 
Du skulle nog ha monterat fästena för skenan innan du monterade garderoben. Men det går nog ändå med lite klurande. Det är som ”hållare” som monteras på ovansidan och skruvas underifrån. Sen får man skjuta i övre skenan i dom. Ladda ner monteringsanvisningen på skjutdörrarna från Ikea så ser du.
 
H Henrik.S skrev:
Har IKEA flera modeller på skenor? Mina monterades rakt framifrån. Kolla monteringsanvisningen på IKEA sida så ser du exakt hur de ska monteras.

[länk]

Jag fick kapa av tappen på beslaget i steg 3, för annars gick det inte in mellan stomme och tak. Men det skruvas ju underifrån...
Hm kanske dom har. Dom vi hade så satte man en grå ”hållare” ovanpå stommen sen en skruv från undersidan.
 
optimum
Man kan kapa av garderoberna lite ned till.
Jag har gjort det då golvet inte var helt plant och kapade 1 cm i ena hörnet på en garderob, den som blev längst mot väggen.
I andra sidan på den garderoben 0,5 cm osv.
1 cm borde gå att ta på höjden på så sätt.
Man behöver lite kvar mot taket för att hänga på dörrarna i överkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.