Jag har flyttat in i ett hus med en oljepanna. Tanken just nu är att oljepannan ska finnas kvar som nödvärme, samt om det skulle behöva toppas upp vintertid om inte värmepumpen orkar med.

Jag försöker nu förstå systemet (aldrig sysslat med detta) och skulle ge mig på shunten. Men axeln som sitter på shunten går inte att rubba med en tång. Svårt att se vad den är inställd på också, och jag vet inte ens vad den bör vara inställd på. Se bilder.

1. Axeln till shunten borde väll egentligen gå att skruva på enkelt?
2. Shunten är alltså till för att om pannan tex är 80 grader vill man ofta inte behöva köra in 80 grader på radiatorerna, utan då istället återcirkulera en del kallare vatten från returen ut på radiatorerna igen. Korrekt?
3. Den shunten jag har är superdum va? Dvs den återcirkulerar bara in en procent av returen, oavsett temperaturer.
3. Radiatorerna i huset har inga termostater, utan bara gamla flödesventiler. Utan en shunt måste jag då reglera värmen i huset genom att konstant skruva på alla radiatorer. Korrekt?
 
1) Ja.
2) Ja.
3) Ja. Vill man ha smartare styrning så sätter man en särskilld motor på den som styrs av ett litet separat styrsystem eller av värmepumpen beroende på vad det är för modell och hur smart den är.
3) Nej. Du bör reglera värmen genom att vrida på shunten istället. Flödena genom radiatorerna bör man ställa in en gång för alla och inte ändra så mycket på sedan. Framför allt när man har värmepump som kan vara lite känslig på flödet och temperaturen.
 
Kolla under 'Relaterade produkter' på sidan du länkade till så finns det motorer med och utan styrning.
 
R
Det är en 4-vägsshunt du har , monterad på pannan från fabrik ,en sån här
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/tm
Du säger att den sitter fast , den går bara att vida 90 grader mellan + och - , det är en vinge invändigt
som stänger och öppnar mot respektive rör
Under skylten som sitter med 2 skruv sitter 4 skruvar ,om du lossar dom lite och bryter ut framsidan någon mm samt knackar på axeln så kan den släppa och gå att vrida runt
Direkt på den shunten passar alla ESBES shuntmotorer med utegivare och framgivare , då först får du en
bra reglering i förhållande till utetempen i huset
 
Jag provade ta lös skruvarna mm. Satt som berget. Knackade lite inget resultat. Tog då i lite mer med en polygrip runt axeln och då började den röra sig lite, kunde jucka den fram och tillbaka tills den började gå lättare. Problemet är att den nu snurrar fritt 360 grader, dvs inga 90 grader här inte. Går att snurra med handkraft nu.

Är den helt kass nu?
Någon med samma problem, dock inget svar:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55898.0

Ser att det finns repsatser:
http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/esbe-shuntinsats-tm-20
 
Redigerat:
R
L LarsAgerstrand skrev:
Går att snurra med handkraft nu.
Om du startar upp pannan och väntar så kan du känna på rören vart värmen går .
Kan även vara lite annorlunda på Esbe så den går runt 360 , det är en flat del på axeln , den markerar
hur ventilen släpper vattnet
Principen på din shunt är lika som den här , bara att dom nedre benen sitter ihop på din och går ner i pannan
 
  • En Esbe shuntventil med utmärkande röda detaljer och flata axeldelen synlig, använd för att reglera värme i en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.