Första sommaren med vedspis,nybörjare som jag är på eldstäder,plus att jag är rädd om min guldklimp,så skrev jag denna tråd för att jag ville genuint ha svar på mina frågor.

Så nej,denna tråd är inte ett skämt. Har annat för mig än att driva med folk. Hundra saker ska göras på huset.

I höstas när jag flyttade hit,hade jag fullt sjå att få upp eld i vedspisen. Tog fyra månader att bli vän med min vedspis. Och nu är vi jättegoda vänner.:D därför är jag så rädd om den. Nu eldar den så bra. Fått beröm från sotarn till och med,att jag eldar på rätt sätt,och det känns förstås jättebra.:D


Detta forum är som en extra vän i nöd när man behöver hjälp.:heart:

Tack för alla svar. Nu kanske jag inte behöver elda så fort det regnar.
 
-RB- -RB- skrev:
Du kommer bli dement [länk] ;)
Bara så du vet.

Skämt åsido. Jag tror inte att du behöver elda varje gång det regnar för att hålla vedspisen i gott skick.
Haha,jag trodde att det gällde folk som har eldat ett helt liv. Jag är inte purung och trodde kanske jag skulle klara mig från demens eftersom jag började elda först i höstas....:D Då får jag nog demens av att ha bott instängd i en lägenhet i en stad flera år av mitt liv,istället. Bor hellre i hus på landet med en mysig vedspis, än få cellskräck i en lägenhet i stan,med massa avgaser omkring mig.

Men detta med demens kanske gäller redan vid första eldningen? Äh,jag vet inte...jag är osäker, hoppas inte. :D
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Då hade jag rätt,alltså. Du säger att det "lär ta ett tag" innan den rostar,gäller detta även om jag eldar? Och hur länge är ett tag?
Beror ju mycket på vad det är för vedspis du har. Men är det en typisk klassisk gammal gjutjärnsspis så skulle jag tippa på minst 100 år.
 
V vectrex skrev:
Beror ju mycket på vad det är för vedspis du har. Men är det en typisk klassisk gammal gjutjärnsspis så skulle jag tippa på minst 100 år.
Vet inte hur mycket klassisk gjutjärnsspis det är i en Husqvarna nr 1927,men det är i allafall en sådan jag har. Och från när ska jag räkna dom hundra åren? Vet inte när den sattes in i huset.:)
 
Det finns tusentals hus med vedspisar som används sporadiskt och skorstenar utan tak. Hade det varit ett riktigt problem att dom rostar sönder i förtid så borde fler ha känt till det.
 
Och även om den nu skulle börja rosta så tar det ett bra tag (vi pratar minst 50 kanske 100 år eller ännu fler om den står inomhus) innan den har "rostat bort". Vi tog hand om en gammal gjutjärnsspis i min farmors föräldrahem när vi byggde eget. Den hade stått i källaren med anslutet rökrör till skorstenen utan att någon eldat i den på säkert 20-30 år kanske ännu fler. Den var lite rostig på in och utsidan men vi demonterade alla plåtar och borstade ren ytan både in och utvändigt. Tätade skarvarna vid montage och behandlade utsidan med spissvärta. Nu står den så fin i vårt kök och eldas väldigt sporadiskt. De gånger vi tänt den har mest varit vid längre elavbrott. När Gudrun härjade för många år sedan då hade vi ett avbrott på omkring 24 timmar, då var spisen god att ha. Gjutjärn får snabbt en rostfärgad yta men sedan händer inte mycket, titta på alla dessa gamla gjutjärnsdelar som man kan hitta på baksidan av en del gamla lador. De har funnits där länge men går fortfarande att rädda. Endast om grejerna har varit i kontakt med fuktig mark kan det ha blivit större bestående skador.
 
Fulkemisten
V vectrex skrev:
Men är det en typisk klassisk gammal gjutjärnsspis så skulle jag tippa på minst 100 år.
Innan man blir dement?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Innan man blir dement?
Ett gott skratt förlänger livet sägs det. Ditt inlägg fick mig att skratta så jag nästan ramlade av stolen:D Tack för underhållningen.:rofl:
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Har en vedspis från 2000-talet. Det är helt omöjligt att elda om det är +10 eller mer i utetemp. Vi har försökt på alla möjliga sätt ; t ex elda i andra eldstäder med samma skorsten
. Det är kanondrag i skorstenen men köksspisen ryker in köket.
Men på vintern funkar den perfekt!
Är det ett vanligt problem?
 
Stickan56
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Har en vedspis från 2000-talet. Det är helt omöjligt att elda om det är +10 eller mer i utetemp. Vi har försökt på alla möjliga sätt ; t ex elda i andra eldstäder med samma skorsten
. Det är kanondrag i skorstenen men köksspisen ryker in köket.
Men på vintern funkar den perfekt!
Är det ett vanligt problem?
Ja, det är vanligt.
Om man har en sotlucka i spisen så kan man tända ett papper där med T-sprit, på men kom ihåg att öppna ett fönster först så luften kommer in.

Stickan
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja, det är vanligt.
Om man har en sotlucka i spisen så kan man tända ett papper där med T-sprit, på men kom ihåg att öppna ett fönster först så luften kommer in.

Stickan
Suck - har försökt med detta men utan att lyckas
 
Järn korroderar, men inte i den omfattningen! Elda när du fryser!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.