Sådana ribbor har jag aldrig sett förut, var hitta du dom? Men det är inte den stilen jag är ute efter, vill ha ett mer stilrent och kantigt uttryck.

Här kommer en ny bild som mer visar hur konstruktionen ser ut.

Som ni ser sträcker sig ribborna mellan 3st stolpar, där ribban är fäst i dom yttersta stolparna, på stående 45x45 reglar. Som i sin tur är skruvade i 95x95stolparna. Sedan är ribborna även skruvade i den mellersta stolpen. (kommer ju även få lägga till stående tunna ribbor imellan stolparna för att inte ribborna skall vrida sig som vi diskuterade ovan, men detta är ej uppritat.)

3D-rendering av en trästaketkonstruktion med horisontella ribbor fästa mellan tre stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla det där med kommunen igen. Det finns inte en chans att det skull gå utan bygglov, oavsett vad grannen säger. Och det ser ju ut att vara ett rätt ambitiöst och dyrt projekt. Vore synd med ett rivningsföreläggande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Sådana ribbor har jag aldrig sett förut, var hitta du dom? Men det är inte den stilen jag är ute efter, vill ha ett mer stilrent och kantigt uttryck.

Här kommer en ny bild som mer visar hur konstruktionen ser ut.

Som ni ser sträcker sig ribborna mellan 3st stolpar, där ribban är fäst i dom yttersta stolparna, på stående 45x45 reglar. Som i sin tur är skruvade i 95x95stolparna. Sedan är ribborna även skruvade i den mellersta stolpen. (kommer ju även få lägga till stående tunna ribbor imellan stolparna för att inte ribborna skall vrida sig som vi diskuterade ovan, men detta är ej uppritat.)

[bild]

Förstår verkligen inte syftet med den stående 45x45 på varje sida om 95x95?? Det är väl bara att skruva direkt i 95x95?

EDIT: Mina ribbor är 45x45 som en lokal såg har klyvt, finns inte i handeln.
 
  • Gilla
ganooo och 1 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Kolla det där med kommunen igen. Det finns inte en chans att det skull gå utan bygglov, oavsett vad grannen säger. Och det ser ju ut att vara ett rätt ambitiöst och dyrt projekt. Vore synd med ett rivningsföreläggande.
Nä, det ser lite mastigt ut men staketet borde vara ok om man håller sig till 25% luft principen eller?
 
F fsn skrev:
Nä, det ser lite mastigt ut men staketet borde vara ok om man håller sig till 25% luft principen eller?
Det är väl i så fall 50% luft som kan vara aktuellt. Men även där har jag för mig att det skall vara 50% luft när man tittar inom vissa vinklar. Så med så tjocka "spjälor" behöver nog vara mycket mer än 50% luft, om det skall vara bygglovsfritt.

Edit: felskrivning om 59% rättad.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F fsn skrev:
Förstår verkligen inte syftet med den stående 45x45 på varje sida om 95x95?? Det är väl bara att skruva direkt i 95x95?
.
Enkelt, jag vill se varannan stolpe från min sida.
 
F
H hempularen skrev:
Det är väl i så fall 50% luft som kan vara aktuellt. Men även där har jag för mig att det skall vara 59% luft när man tittar inom vissa vinklar. Så med så tjocka "spjälor" behöver nog vara mycket mer än 50% luft, om det skall vara bygglovsfritt.
Kanske är så. Då får man väl ta bort varannan ribba då......
 
F
C crazytok skrev:
Enkelt, jag vill se varannan stolpe från min sida.

Förstår. Det finns förvisso lättare sätt att göra det på, tex ribborna på varannan sida. Jag väljer att sätta alla ribbor åt mitt håll så får grannen hålla tillgodo med stolparna men jag kan förstå att man eventuellt vill ha visning av stolpen av estetiska skäl.

Tänk bara på att sprickor, snea stolpar som inte riktigt står i lod och böjda ribbor inte syns i en perfekt nominell och vinkelrät cad-miljö.
 
Nej det vet jag, det handlar mest om att bryta det annars enformigt vågräta utseendet utav liggande ribbor med dom lodräta stolparna. Men jag vill heller inte se varje stolpe då det istället bryter för mycket och blir plottrigt tycker jag. Helt enkelt en estetisk fråga.

Frågan kvarstår dock om konstruktionen blir tillräckligt bra på detta vis?
 
F
C crazytok skrev:
Nej det vet jag, det handlar mest om att bryta det annars enformigt vågräta utseendet utav liggande ribbor med dom lodräta stolparna. Men jag vill heller inte se varje stolpe då det istället bryter för mycket och blir plottrigt tycker jag. Helt enkelt en estetisk fråga.

Frågan kvarstår dock om konstruktionen blir tillräckligt bra på detta vis?
Industridesigner till yrket eller?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Skarva 45x45 över 95-stolpen. Så som du ritat nu så blir ju stolpens bredd 2x45+95 mm bred. Det kommer synas igenom de 10 mm höga strimmorna. Och då blir det ju en blaffa som är dubbel så bred som en vanlig 95 stolpe...
Ser bara meckigt ut att göra så som du tänkt...

Sen är jag också lite orolig för detta med bygglov. Om grannen skulle flytta och en ny flytta in och inte gillar det där så går han ju bara till kommunen och frågar om det där är ett svartbygge.. Då ligger du illa till. Bättre att ha allt på fötter redan från start.
Jag fick betala 15 kkr för mitt bygglov för uterum, farstu och altan. Tråkiga pengar då men jävligt värt att ha ryggen fri om någon granne skulle börja störa sig sådär efteråt...

Kan inte vara så fasligt dyrt att få ett pappersgodkännande på det där...
 
J
Jag har två hus i området som monterade 45x45 med kanske 2-3m mellanrum för något år sedan och båda har slagit sig och är skruvade. En av dem av dem monterade med 45 graders vinkel i såna där stolpar som man lägger i dem i, men ser likadant ut.

Min input till det hela är alltså att resultatet kan bli sådär :cool:

Jag har staketribba 45x34 med 1.5m mellanrum till en spaljé och körde med 2 skruv i varje stolpe för att hindra att de rörde sig och det fungerar nu såhär 2 år senare. Raka fortfarande. Mitt förslag är alltså att du undersöker noggrant i diverse villakvarter och knackar på hos dem som har raka och fina hur de gjorde. Trist att göra ett så stort projekt och det blir halvsnyggt år 3.
 
  • Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
Absolut!

Precis som vi fastslagit tidigare så behöver jag sätta en tunnare ribba bakom och imellan varje stolp sektion för att stadga upp ribborna! Då blir det varje meter.... :)
 
F
C crazytok skrev:
Absolut!

Precis som vi fastslagit tidigare så behöver jag sätta en tunnare ribba bakom och imellan varje stolp sektion för att stadga upp ribborna! Då blir det varje meter.... :)

Det är mycket lättare att sätta ribban på utsidan och då bryter den av med..
 
H
Tittar själv på plank/staket och har läst tråden. Hur gick det med det här projektet, kanske några bilder på resultatet? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.