Hej!

Jag har problem med rötter i mitt dagvattensystem. Rötterna går genom uppfarten och precis där huset svänger, har passat på att bredda uppfarten samtidigt. Huset är ett 1-plans med källare från -57, fågelforshus tror jag det är. Och när vi grävde upp och tittade/tog av "ler/tegel-rören" så kom vi åt roten och drog ut den. Liiite längre in, cirka 20-30cm? Finns resten av den. (Alla träd och buskar i närheten är nu borta).

Skulle vilja komma åt den för att ta bort den innan jag lägger på jord och stenlägger uppfarten. Någon som har tips och råd utan att behöva kalla in ett företag att göra det? Vad brukar det i så fall kosta? Jag har sett hur en sådan maskin ser ut, det är ju ett skärhuvud med hjul åt alla håll med fjädrar så att den lätt följer röret. Har funderat på att göra en hemmalösning med en dremmel samt hjul/leksaksbilar runt om den så att man inte skär i tegeln.


Utrustningen jag har är en mini-kamera på sladd som egentligen är till för att inspektera badrumsavlopp.
Jag tänker att dimensionerna lär vara väldigt vanliga, så en muff/tratt/konvertor för att sätta plaströr borde man väl hitta ganska enkelt? Tips på var?
 
Inga idéer?
 
R
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Hittade aldrig någon firma som hade det och dräneringen var heeelt igentäppt där jag tog upp det vid uppfarten (10 meter). Så det är ingen idé att ens försöka utan att förstöra något. Får ligga tills jag dränerar om. Ingen fukt eller konstig lukt i källaren.

Ska dock byta ut både dräneringsrören och dagvattenrören där jag ändå öppnat upp nu. Ska dock se om jag kan hitta någon skarvmuff eller liknaned för att få ihopa det.

Håller mänligen på att gräva upp och bredda uppfarten, på sidorna ska jag ha mur och vill sätta nya rör så de går bakom muren så när jag väl ska dränera så kan jag koppla på direkt utan att gräva upp uppfarten igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.