Som nybliven sommarstugeägare så är det mkt att tänka på och ett av det är ett dike som går tvärs över tomten (med vatten från skog/hygge året om ovanför tomten) som jag ska lägga igen med en vägtrumma

Det är idag lutning på diket så tanken är att röret ska bara läggas ner och diket fyllas igen.

Vad bör man tänka på ?
marktäckes nivå över röret för tjälen inte ska gå ner ? Fick tips om att lägga granris över röret innan det läggs igen, funkar det som isolering ?

Bra metod att leda in vattnet i början av röret så det inte kryper in under röret och rinner utanför ?


Annat ?

Mvh
 
Jag tror du ska börja med att ta reda på om du får lägga igen diket. Diken är biotopskyddade i miljöbalken så dessa får inte läggas igen hur som helst.

Rent praktiskt så är det bara se till att du har en jämn schaktbotten, lägg sen ner trumman och fyll helst på med grus runt trumman, därefter fyller du på med vad du önskar och packar i omgångar. Isolering ser jag inte vitsen med? Jorden runt trumman isolerar ju bättre än ett öppet dike?
 
Som mexitegel skriver kolla med Länsstyrelsen kan bli besvärligt för dig om du gör det utan tillstånd.
 
Det finns idag ett rör redan som uppfarten går över en bit som jag ska gå ihop med och det röret ligger ca 0.5m under marknivå.
 
Länsstyrelsen svarade att sålänge det inte kunde påverka fiskars vandring i vattendrag så var det ok att lägga igen
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på vad som händer om trumman inte orkar svälja allt vatten. Du måste överdimensionera den rätt kraftigt, men ändå så räcker det kanske inte. Har en granne som fick en bäck genom huset då trumman han lagt över tomten inte räckte till vid skyfall. Lösningen är ofta att man ser till att man har fall "åt rätt håll" på gräsmattan efter att man lagt ned trumman, exempelvis genom att ha gräsmattan i två nivåer där bäcken/diket tillåts översvämma den nedre nivån vid skyfall.

För fiskarnas skull (om du nu har det hos dig) är det också bra om du fyller på med grus så att du får grusbotten i trumman, dvs du lägger den lite djupare än övriga diket/bäcken och gärna att du skottar in en skottkärra med grus uppströms i trumman.
 
Röret som ligger idag är 225mm innermått och har legat där sedan 50 talet gissar jag som räcker till och de jag ska lägga är 300.

Det finns inga fiskar i detta dike, diket påminner om ett som går längs med en grusväg tex med ngn cm vattendjup
 
Tänk på att du måste kunna rensa diket också, och att du eventuellt behöver göra det med.
 
Det redan nedgrävda röret sedan tidigare mynnar ut till en nivåskillnad om 0.5m ca sedan rinner vattnet vidare ut till vägdike
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk på att du måste kunna rensa diket också, och att du eventuellt behöver göra det med.
Ja det är sant. Kanske sätter nät vid rörets början som bara släpper genom vatten.. det är inte möjligt att pinnar eller löv etc kan flyta med när det är sån liten mängd vatten som rinner
 
T teecer skrev:
Ja det är sant. Kanske sätter nät vid rörets början som bara släpper genom vatten.. det är inte möjligt att pinnar eller löv etc kan flyta med när det är sån liten mängd vatten som rinner
Sätt inte ett nät på tvären, du skall ha ett kraftigt galler (exempelvis gallerdurk) som lutar ca 20-30 grader så att skräp sköljs upp på detta och det blir lätt att hålla rent. Felaktigt placerade galler är en av huvudorsakerna till översvämningar, de täpps igen vid kraftigt vattenflöde och sedan väljer vattnet andra vägar...
 
  • Gilla
rockin_john och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt inte ett nät på tvären, du skall ha ett kraftigt galler (exempelvis gallerdurk) som lutar ca 20-30 grader så att skräp sköljs upp på detta och det blir lätt att hålla rent. Felaktigt placerade galler är en av huvudorsakerna till översvämningar, de täpps igen vid kraftigt vattenflöde och sedan väljer vattnet andra vägar...
Bra där
 
harry73
Kolla vilka rättigheter skogsägaren har för diket. Den tänkta ändringen ska kanske diskuteras med hen
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt inte ett nät på tvären, du skall ha ett kraftigt galler (exempelvis gallerdurk) som lutar ca 20-30 grader så att skräp sköljs upp på detta och det blir lätt att hålla rent. Felaktigt placerade galler är en av huvudorsakerna till översvämningar, de täpps igen vid kraftigt vattenflöde och sedan väljer vattnet andra vägar...
Ett förtydligande från min sida också. 20-30 graders lutning från markplanet är det jag menar.
 
harry73 harry73 skrev:
Kolla vilka rättigheter skogsägaren har för diket. Den tänkta ändringen ska kanske diskuteras med hen
det är grannens skog och han är med på igenläggandet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.