Är det frosttåligt tegel? Kan annars tänka mig att teglet suger åt sig fukt från slänten och sprängs sönder rätt fort...
 
Hej Equinoxe..

Jag har precis byggt en stödmur (Benders Megastone) som är 1.0 meter hög från marken. Det är ungefär samma princip som Keystone men Megastonen är enligt mitt tycke och smak lite snyggare än Keystone men det är ju endast en smakfråga,

Enligt den anvisning som Benders tillhandahöll behövs ingen betongsula utan det ska räcka med komprimerad makadam som grund. Minst 30 cm.
Jag lät en markentreprenör göra grunden och han grävde ur ca 80-100 cm (kanske lite i överkant men det var ned till berget) samt lade först i 0-35 mm bergkross som han komprimerade stenhårt (ursäkta uttrycket :)) med en tung padda. Ovanpå lade han fint stenmjöl (ca 5 cm) som vi kunde sätta sten i. Även stenmjölen vibrerade han och gjorde hela grunden rak och i våg. Resultatet blev minst lika bra och hårt som betong men med fördelen att det är lite enklare att justera in den första raden med sten så den hamnar i våg.

Däremot gissar jag att det blir mycket gjuta av mellan tegelstenarna också om du ska få dem ligga kvar, då är det ju enklare med Keystone eller något liknande som är en självlåsande mur utan att man behöver kladda med cement.
Jag är dock ingen murexpert.... Lycka till i vilket fall som helst.
 
BennyHill, hur lång mur gjorde du och vad betalde du för markjobbet?
 
Hejsan, vi har precis byggt vår mur, nu är den fristående men jag tycker i alla fall att det inte var allt för svårt, vi har använt oss av benders labyrint antik och den är ungefär som en tegelsten i storleken, vi gjöt först en platta som var runt 25 cm hög, sen tog vi och packade runt den och började sedan mura med vanligt murbruk b, vart tredje varv som vi murade drog vi i armering i form av 8 mm armeringsjärn (runda), det blev 7 lager och vi blev mycket nöjda, vi har tyvärr bara hunnit göra klar första muren men har precis gjort klar plattan för den andra, jag kompletterar med en bild här så du får se hur vi har fått till det,
Lycka till
Veronica
 
  • juli27_06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.