vid regn,eftersom det ej finns tak över skorstenen. Fram till nu har det ju varit torka och brist på regn,då har jag inte "behövt" elda,men nu regnar det mycket. Samma sak igår.

Så nu eldar jag för glatta livet,så inte min kära gamla vedspis rostar sönder.För det har jag hört att kan bli så om man ej eldar vid regn.

Har jag uppfattat detta rätt? Någon vänlig själ som kan upplysa mig?

Tack på förhand.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
vid regn,eftersom det ej finns tak över skorstenen. Fram till nu har det ju varit torka och brist på regn,då har jag inte "behövt" elda,men nu regnar det mycket. Samma sak igår.

Så nu eldar jag för glatta livet,så inte min kära gamla vedspis rostar sönder.För det har jag hört att kan bli så om man ej eldar vid regn.

Har jag uppfattat detta rätt? Någon vänlig själ som kan upplysa mig?

Tack på förhand.
Det lär ta ett tag innan vedspisen rostar sönder, men med tiden så blir det såklart så. För att du ska slippa elda mitt i sommaren så råder jag dig att fixa någon sorts täckning av skorstenen. Låt en plåtslagare tillverka en huv. Har du inte råd eller tid just nu så täck hålet provisoriskt så länge
 
Jag har aldrig hört att man måste elda varje gång det regnar? Elda nån gång ibland för att torka ut skorstenen räcker.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det lär ta ett tag innan vedspisen rostar sönder, men med tiden så blir det såklart så. För att du ska slippa elda mitt i sommaren så råder jag dig att fixa någon sorts täckning av skorstenen. Låt en plåtslagare tillverka en huv. Har du inte råd eller tid just nu så täck hålet provisoriskt så länge
Då hade jag rätt,alltså. Du säger att det "lär ta ett tag" innan den rostar,gäller detta även om jag eldar? Och hur länge är ett tag?
Utan tak har skorstenen varit många många år,tydligen.. Men dom förra ägarna verkar ha eldat vid regn. Då vill inte jag sluta nu bara för att jag är ny ägare av huset.

Jag är väldigt rädd om min guldklimp till vedspis. Och att sätta på en huv tillåter inte min ekonomi just nu,så då blir det att elda hela sommaren,med andra ord.

En sak till. Hur märker jag om vedspisen "rostar sönder"?
 
useless useless skrev:
Jag har aldrig hört att man måste elda varje gång det regnar? Elda nån gång ibland för att torka ut skorstenen räcker.
Tänkte eftersom det ej finns huva eller tak över skorstenen. Varje gång det regnar,regnar det ju rätt in i skorstenen.
 
Sätt en plastpåse eller liknande över så att du slipper elda mitt i sommaren.
 
Stickan56
Joacimz Joacimz skrev:
Sätt en plastpåse eller liknande över så att du slipper elda mitt i sommaren.
Ett synnerligen dåligt förslag. Skorstenen skall ha drag för att kunna torka upp.
Dessutom ingår den i ventilationssystemet.

Stickan
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Tänkte eftersom det ej finns huva eller tak över skorstenen. Varje gång det regnar,regnar det ju rätt in i skorstenen.
Så länge du har drag i skorstenen så torkar den upp själv. Någon enstaka gång vid varaktigt regnande kan det lukta surt sot från skorstenen. Då kan man tända en mindre brasa för att få igång draget igen.

Stickan
 
En vedspis rostar inte upp för att man inte eldar heller. Möjligen om det stått oeldat i 20-30 år.......
Regnet som sådant tar sig inte in i spisen på det viset utan det naturliga draget torkar upp den biten fullt tillräckligt. (om det nu inte spöregnar varje dag då förstås)
 
Jag har en gjutjärnskamin och saknar skorstenstäckning. Jag har inga tecken på rost på kaminen, inte heller på spjället som är gjort av blötjärn. Jag eldar enbart på vintern (nov-mars), någon gång i veckan kanske det bli utom då det är riktigt kallt. Jag skulle säga att det inte är ett reellt problem med fukt. Enda gången jag uppfattat fuktproblem är vid ihållande regn i flera dagar, eller vid hällregn (som när vi fick 180mm på 48 timmar), då har jag gjort en brasa för att torka upp.
 
Jag har vedspis som jag eldar i när jag vill ha värmen från den, dvs från höst till vår, aldrig på sommaren. Ingen huv. Skorstenen är i gott skick. Oroa dig inte. Du behöver inte elda på sommaren.
 
Järn rostar när luftfuktigheten blir hög. Det kvittar om det regnar eller inte. Det är möjligen ett problem i stugor som kallställs.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Du kan sluta elda, den rostar inte sönder.

Förra husägarna hade nog fått det där om bakfoten lite. Man eldar för att det är kallt, inte för att det regnar ;).
 
Staffans2000
Jag trodde först att du drev med oss, men så såg jag att du hade över tvåhundra inlägg (inte i vedspisen alltså) och då menar du nog allvar. Vår sommarstuga var kallställd större delen av vintern, ingen skorstenshuv och ingen sönderrostad vedspis!
Tro inte på allt du hör, för det mesta är ren lappri! Påstått av folk som hellre hör eller ser sina ord skrivna än vet var de talar om!

Staffan
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fast vi kan ju se vem som kan få en järnspis att rosta sönder fortast :D.

TS fortsätter att elda i sin och jag kollar kaminen i farsgubbens torp där han eldar ett par gånger om året vid älgjakten. Annars står det tomt och regnar i skorstenen.

Jag tror att det kan vara lämpligt med nästa kontroll om 25 år ungefär. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.