Hej

Bor i ett 1 1/2 plans hus byggt -56. Ventilationen är av självdragsprincip, frånluft via eternitkanaler som ansluter i skorstenen. Vi har täta 3glas fönster i hela huset samt fjärrvärme så denna ventilation funkar inte alls.

Jag tänkte mig att konvertera detta till mekanisk frånluft då kostnaden för FTX blir för hög. Har idag frånluft ventiler i badrum och kök på nedervåningen och toalett samt 3 sovrum på övervåningen.

Tänkte byta ut eternitkanalerna som till största delen ligger på vinden mot spirorör och kanalfläkt för frånluft. Samt borra i spaltventiler i fönstren för tilluft.

Har lite frågor angående detta och vore grymt tacksam om nån kunnig vänlig själ har lust att svara.

1. Är detta en vettig ide?

2. Ska man dra frånluftventiler till samma ställen som dom gamla satt? Eller ska man nöja sig med badrum och toalett?

3. Toaletten på övervåningen håller vi på att renovera ,och den har idag en tilluftsventil genom yttervägg samt en frånluftsventil i tak. Kan/bör man ta bort tilluftventilen och endast ha frånluft på toan?

4. Spirorören tänkte jag till största del dra på vinden ovanför isoleringen. Ska dom isoleras?

5. Vilken dimension ska jag ha på rör och fläkt? Räcker en 125mm kanalfläkt för hela huset på 111m2?

6. Finns det nån nackdel att dra ut frånluften genom yttervägg på vinden? Ska den helst gå igenom taket? Har precis bytt tak...
 
  • Gilla
Attowith
  • Laddar…
Ja, tätar man ett otätt hus bör man se över ventilationen.
Principen är att i alla hygienutrymmen vill du se till att det blir ett undertryck och att du via friskluftsventiler ser till att alla rum blir ventilerade.

1. Det är en vettig idé.
2. Du bör inte dra frånluft till sovrum/vardagsrum, här vill du istället sätta in friskluftsventiler.
3. Du bör täta hålet för friskluft.
4. Jag hade isolerat, även om det inte låter som att det kan bli ett jätteproblem.
5. Du ska ventilera 0,35l/s/m2 som minst d v s ungefär 40l/s. Men det styrs sannolikt mer av hur många hygienutrymmen du har. Räkna med 15-20l/s i badrum , 10-15l/s i WC, 5-10 l/s i klädkammare, 10-15 l/s i kök.
6. För ventilationens skulle spelar det ingen större roll. När vinden ligger på mot fasaden med avluften kommer det att påverka flödet. Du tänkte alltså ställa frånluftsfläkten på vinden? Du kommer åt den för service på ett bra sätt? Annars har det väl mer med estetetik att göra och möjligtvis ljud.
 
Tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.