Byggarna i huset tar betalt per timme, men vem får betala en miss som kräver många timmars omarbete? Självklarhet? Hur reglerar man sånt ekonomiskt?

 
Ingen som har något att säga? :-? Hur brukar det gå till?
 
Hej ! har svårt att förstå frågeställningen, vad är missen ?
Dåligt utfört arbete, läst ritingen fel eller vad är det ????
Du måste vara tydligare för att få svar ..

//Goerana
 
Spelar det någon roll vad felet beror på? Läst ritningen fel, klantat sig, dåligt gjort. Inte vet jag. Extra timmar när det gör om saker som blivit fel eller är dåligt utförda. Vem betalar det?

Ett exempel om Ni önskar:
De satte en av mina ytterdörrar på fel höjd och gjorde det färdigt. Nu får de göra om allt. De gjorde om mina takkupor 3-4 ggr. I det fallet var det arkitekten som inte blev nöjd. Han tyckte inte att de lyssnade. Tillslut blev det bra.

 
Hemmakatten
Fel som beror på att hantverkarna inte läst ritningen rätt eller inte utfört arbetet yrkesmässigt korrekt, tex enligt husAMA bör naturligtvis hantverkarna själva stå för. Problemet är väl snarare om man är oense om vems felet är eller om hantverkaren inte tycker att något fel är begånget. Då kan man få tvista i evigheter.... Men vad står i slutbesiktningen? Alla fel som där är uppradade SKALL hantverkarna rätta till.

PS. Är VÄLDIGT nyfiken på ditt nya hus. Kan du inte lägga in några bilder? :)
 
är det entreprenören som gjort fel så får väl han stå för fiolerna, jag menar tappar han ett fönster i golvet så det går sönder så får han väl betala en ny....... men jag kan tänka att det är tolkningar vems felet är ibland.
 
perkele, katten var snabbare.........
 
Hemmakatten
Ja, här är det fart på klorna! Alltid nyvässade och startklara. :) ::)
 
Tack för svar! I mitt fall är det så att de mer eller mindre erkänner sina fel och gärna gör om något som inte blivit rätt. Är det kanske för att jag betalar för de extra timmarna utan att veta om det?
Jag tänker ta upp det nästa vecka.

Eller lyssna på detta, golvläggning ska egentligen ingå, men när det kommer till vissa golv så känner byggaren sig osäker och vill ha någon med mer erfarenhet. Han vill ta in en annan. Vem ska betala den snubben?

Hemmakatten, jag har foton från 2 veckor sen. Men denna veckan har det hänt så mycket. Tar nya i veckan och antingen mailar Dig eller får ut dem på den sjukt dåligt uppdaterade hemsidan.

:)
 
HEj ! Vilken ton du har,, om NI önskar... verkar snarare som om det är en dålig byggherre.. om NI vet det begreppet betyder. :( Goerana
MatildaSofia skrev:
Spelar det någon roll vad felet beror på? Läst ritningen fel, klantat sig, dåligt gjort. Inte vet jag. Extra timmar när det gör om saker som blivit fel eller är dåligt utförda. Vem betalar det?

Ett exempel om Ni önskar:
De satte en av mina ytterdörrar på fel höjd och gjorde det färdigt. Nu får de göra om allt. De gjorde om mina takkupor 3-4 ggr. I det fallet var det arkitekten som inte blev nöjd. Han tyckte inte att de lyssnade. Tillslut blev det bra.
 
Du kör inte på entreprenad - eller? Jag har själv två exempel.

Den ena är fönstren på bottenvåningen som inte blev som jag hade förväntat mig. Där visade det sig att både jag och arkitekten tolkat ritningarna på ett sätt; byggaren på ett annat. Eftersom vi erkänner att byggaren till stor del har rätt har jag svalt det hela - blev inte dumt ialla fall.

Byggaren har tolkat ritningen fel när det gäller trappen till andra våningen. Ska man vara riktigt kitslig skulle jag kunna hävda att trappen skulle bytas ut. Men till vilken kostnad för byggaren? Arkitekten ritade om trappen som innebar ett merarbete för byggaren på totalt 1,5 dagars arbete. Blir inte som arkitekten och jag tänkt oss - men blir ändå snyggt med arkitektens nya förslag och skiss.

Eftersom jag har en mycket smidig byggare har jag ingen anledning bruka mer våld än nödvändigt. Jag tycker jag får ett väldigt fint hus med utmärkt finish. Det är faktiskt ett givande och tagande hela tiden. Har man en byggare som verkligen lägger manken till tycker jag det är vettigt att även byggherren är tillmötesgående. Det värsta man kan råka ut för är konflikt byggare/byggherre.

Jag bygger på generalentreprenad och har inte gjort några ändringar efter att kontraktet skrivits på så det blir inga merkostnader förutom en del småsaker som större vattenberedare, vattenavhärdare o dyl som jag reglerat utanför entreprenaden.

Läst ritningen fel, klantat sig, dåligt gjort. Inte vet jag. Extra timmar när det gör om saker som blivit fel eller är dåligt utförda. Vem betalar det?
Det står naturligtvis byggaren för. Förutsättningen är naturligtvis att ritningen är tydlig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.