Nefrums Nefrums skrev:
Jag har valt en lite enklare lösning, jag ska ha en vanlig dubbel polig kronbrytare på insidan, som går till spottar samt lamputag i mitten av taket.
Sen tänkte jag ha Ikeas trådfri GU10 lampor med tillhörande dimmer i uterummet.
Humm.
Har du fler än 3-4 ljuspunkter är lösningen dyrare då det går åt GU 10 sockel till varje lampa jämfört en ren spott med kablar.
Och Astrouret är suveränt jag har nästan inte rört belysningen i uterummet sedan jag installerade PLEJD i Jan-17 Detta att belysningen smyger igång under upp till en timma för att möta det avtagande ljuset vid solnedgång är suveränt. Just att det bara kostar < 600 kr för en Plejd är bra.
 
L Leif i Skåne skrev:
Humm.
Har du fler än 3-4 ljuspunkter är lösningen dyrare då det går åt GU 10 sockel till varje lampa jämfört en ren spott med kablar.
Och Astrouret är suveränt jag har nästan inte rört belysningen i uterummet sedan jag installerade PLEJD i Jan-17 Detta att belysningen smyger igång under upp till en timma för att möta det avtagande ljuset vid solnedgång är suveränt. Just att det bara kostar < 600 kr för en Plejd är bra.
Nja dyrare är den nog inte, en GU10 spot + lampa går på typ 160kr.

Hade tänkt använda plejd till takfots belysning och decklights mm. Då utan en manuel brytare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Din lösning blir kanon Nefrum. Jag har Z-wave styrning som tänder utebelysningen och det blir samma på uterummet. Tror det blir en RGB-list på takstolen som med blir styrd, annars blir set manuella brytare :)
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Din lösning blir kanon Nefrum. Jag har Z-wave styrning som tänder utebelysningen och det blir samma på uterummet. Tror det blir en RGB-list på takstolen som med blir styrd, annars blir set manuella brytare :)
RGB list? Ska du ha disko i uterummet? :D
 
Javisst :love:.
Nej jag tänker att jag vill ha vanligt vitt ljus som upp-ljus från takstolen. Men när grabben blir lite äldre och när det är typ jul så kan det vara kul att ändra färg :p
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Javisst :love:.
Nej jag tänker att jag vill ha vanligt vitt ljus som upp-ljus från takstolen. Men när grabben blir lite äldre och när det är typ jul så kan det vara kul att ändra färg :p
Det är kul att ha lite färg på belysningen. I vintras hade jag en ljusslinga i ett träd som kunde blinka i massa olika färger, barnen älskade det, men jag fick stränga order av frugan att den absolut inte fick vara satt på nåt annat än konstant vitt ljus...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det är kul att ha lite färg på belysningen. I vintras hade jag en ljusslinga i ett träd som kunde blinka i massa olika färger, barnen älskade det, men jag fick stränga order av frugan att den absolut inte fick vara satt på nåt annat än konstant vitt ljus...
Min fru har inte den befogenheten :crysmile:. Elektrikern bestämmer belysningen :poop:
 
  • Gilla
Nefrums och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag blivit klar med takpanelen och börjat spackla lite på väggarna.
Nyinstallerad ljus trätakpanel i rum under renovering med synlig stege och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad ljus takpanel och nyspacklade väggar ses genom ett fönster mot en trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Idag och igår har jag sågat till lister som ska sitta runt alla fönster/skjutdörrar.
Jag hade tänkt göra dem av planhyvlat, men jag hade lite brädor över av takpanelen så jag tog dem istället.
Många lister blev det.
Nymålade vita lister till fönster/skjutdörrar sågade av takpanel ligger på marken vid en arbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag målade en sida av dem för att slippa tejpa så noga sen.
Jag han till och med spika upp några.
Nyinstallerade, omålade trälister runt fönster och skjutdörr i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
Idag blev en lång dag i uterummet!
Jag började med att spika upp resterande lister och kleta på en halv hink spackel runt dem. Sen började jag måla taket. Blev precis klar med den andra strykningen. Måla tak med pensel tar tid, och man får ont i nacken och axeln. :crysmile:

Vitmålat tak i uterum med spikade lister och spackel längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Ser bra ut det där, kommer bli kanon när det blir klart :).
 
Idag hann jag med en del. Jag rev ner panelen under fönstret på huset för att kunna ta bort den böjda plåten där under.
Fönster på ett hus med avlägsnad panel nedanför, exponerande isolering och träreglar, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen sågade jag till några av de brädorna och gav dem ett välbehövt lager färg.
Nymålade mörkblå träbrädor ligger utspridda på stenläggning för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gav jag mig på att måla väggarna inne i uterummet. Blev inte helt nöjd med hur jag hade spacklat dock, det syns lite linjer här och var. Får bli att spackla lite till innan jag målar det andra lagret färg.
Uterum under renovering med nymålade vita väggar och skyddsplast över fönster, gulaktig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: det är målat vitt, men min gamla 200W halogen bygglampa gör att det ser lite gult ut.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Nu är det mesta klart invändigt, bara golv och el kvar. Golvet får vänta en månad till så plattan hinner torka lite till. Elen får bli när elektrikern har tid att komma.
Nyrenoverat rum med synligt betongtak och stora fönsterdörrar som blickar ut mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av ett halvklart byggrum med betonggolv, vita väggar och stora fönster som ser ut mot grön häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigställd interiör av ett rum med osatt golv och oinstallerad el, stora fönster med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad entré med nytt tak, tegelvägg och ej färdigställt golv, i väntan på elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skulle få leverans av takavattning idag, men Schenker ringde precis och sa att de glömt lasta mina saker, så det kommer imorgon istället.
 
  • Gilla
estan87 och 6 till
  • Laddar…
E
Imponerande resultat, det ser verkligen bra ut!!
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.