Jag ska koppla in varmvatten på en gammal diskbänk som bara haft kallvatten tidigare och på varmvattensidan sitter denna mässingskoppling med en ändpropp:

Gammal mässingskoppling på rör fäst vid en diskbänk, omgiven av smuts och verktygsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver byta till en annan koppling och proppen får jag loss men kopplingen sitter som berget på det gängade röret.
Rörtång på kopplingen och polygrip på röret räcker inte och rörsidan bara snurrar med. Hittar inget att få grepp på:

Mässingskoppling med ändpropp fast på ett gängat rör vid en diskbänk, verktyg används för att lossa det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra änden på röret har bara en koppling mot kranen utan några bra hållpunkter.
Har någon ett trick för hur man lyckas få loss detta? Handlar det om att ta fram kaprondellen och såga upp hylsan på längden?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Snitta den på längden så "spännet" släpper.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Det finns små söta rondeller till Dremel som kan få plats där.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Mmm har ingen Dremel men kanske kommer åt att ta första biten med rondellen och sedan det sista med feinen...
 
Polygrip är inget bra verktyg. Har du en riktigt bra skiftnyckel som kan ta grepp om fyrkanten?
 
"Fyrkanten" är en mutter som också löper fritt på det gängade röret :(
 
Prova värma upp den ordentligt med gasol, så kanske det räcker med polygripen
 
R
Det är rödgods i muffen så ta det försiktigt när du ska fräsa i den , gängorna kan sabbas kör gärna en bit ner och sen får du gnugga ner med ett bågfilsblad tills du ser stålet som kommer fram
I spåret som blir tar du en kraftig mejsel , gärna med fyrkantsklinga och vrider med en skiftnyckel så spricker den
Eller som felixmartensson säger , är det inget brännbart intill så värm så det ryker om grejerna , kan vara
lite lin och linolja där , men det förutsätter att du kan få bett att dra runt muffen
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Är det omöjligt att bara ta bort pluggen och koppla in dig där d.v.s. låta " det gängade röret" sitta kvar?
 
Ah gick igång på uppvärmningstricket men kom nu på att det ju är en träbit precis bredvid som sitter som mothåll till kran och annat. Orkar nog inte först såga bort den för att sedan värma utan får nog bli att försöka spräcka muffen (tack för termen jag sökte!).

Muffen som sitter på har för liten gängdiameter ut och jag har en med rätt gänga på lager. Vill slippa åka och köpa storleksomvandlare...
 
R
Var inte blyg med att såga behövs hela muffens längd för att spräcka den på ett lätt sätt
 
Staffans2000
Delen som går genom diskbänken kallas för stolpe. På dennes insida finns två längsgående valkar som passar i ett don som sticks in i stolpen för att hålla fast den. I brist på specialverktyg kan vad som helst som greppar i stolpen användas. Alltså. Bort med kranen, in med var du har i stolpen. Sedan är det bara att dra.
Staffan
 
Mycket intressant, precis vad jag sökte! Kranen är redan borta och jag har försökt hitta något att greppa på under täcklocket som är trätt på stolpen på kransidan, men inte sett något. Bara sett ännu mer gängor. Men super, då vet jag vad jag ska leta efter, återkommer imorgon!
 
Krilleman
Går det inte med något annat heter korrekt verktyg nippelnyckel.

Borde kunna gå att låna av någon VVS-firma. Eller om du bott granne med mig så kunde du kommit över och lånat min! ;)
 

Bästa svaret

Det brukar vara linet och kittet som håller.

Värm det med varmluftspistolen sedan kan du lossa den lätt med rörtång.

Har du ingen nippelnyckel så kan det gå med en kraftig skruvmejsel + utfyllnad med t.ex. insexnyckel .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.