Precis fått min nya Klippo Triumph. Tankade den med alkylatbensin men den går skit på det. Precis som den inte är inställd för det bränslet. Går det att justera bränslet på dessa klipparna? Jag har tagit kvällen nu och orkar inte kolla upp det nu ikväll.

Ska testa att köpa ny alkylatbensin imorgon fastän den jag har bara är ett år gammal. Min gamla gräsklippare gick skit på den här bensinen också. Men där var jag lite förlåtande för det var en Meec.

Den här nya Triumphen borde vara i justerad för alkylatbensin kan jag i alla fall tycka. Är en B&H motor.
 
Efter jag testat med vanlig 95 oktan bensin också konstaterade jag att problemet kvarstod. Men efter jag kört klipparen någon timme på alkylatbensin igen så upphörde den ojämna tomgången.

För att ge ett omdöme om klipparen såhär efter jag använt den en gång så är det ett klart lyft gentemot min Meec klippare jag hade innan. Klipparen känns rejäl och gedigen och det är inte så mycket som kan krångla.

Ända som jag inte tycker andas helt igenom kvalité är axelhållarna som är i plast. Har dock köpt nya i reserv som jag tänkte använda som mall när jag gör egna i metall. Så sådana lär jag ha så det räcker hela klipparens livstid. Passade även på att köpa original B&S olja och filter med. Så nu har jag olja så det räcker i 7 år:). Just det här gillar jag med Klippo och det är att det är enkelt att hitta reservdelar om det behövs. Eftersom också B&S är den största tillverkaren av sådana här motorer är det också lätt att hitta allehanda reservdelar till motorn.
 
Såvida de inte har bytt kvalité på plasten behöver du inte vara orolig, min klippare är 15 år och hållarna ser inte ut som dom ska ge upp än.

Angående akrylat, så har jag först i år börjat använda det, och jag märker ingen skillnad på motorns gång, men det har hänt några gånger att den som vanligt inte startat på första rycket, utan på andra el 3e.
 
Isakare Isakare skrev:
Såvida de inte har bytt kvalité på plasten behöver du inte vara orolig, min klippare är 15 år och hållarna ser inte ut som dom ska ge upp än.

Angående akrylat, så har jag först i år börjat använda det, och jag märker ingen skillnad på motorns gång, men det har hänt några gånger att den som vanligt inte startat på första rycket, utan på andra el 3e.
Klipparna är numera gjorda i Polen så man vet aldrig. Vet var de gjorde alu kåporna i Sverige innan med och att de slutat tillverka dem. Så allt lär vara gjort i Polen. Men jag kanske ska sitta lugn i båten ändå. Jag kanske ska nöja mig med de här jag har köpt i reserv för de verkar onekligen hålla ett tag:).
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Det händer ibland att vi på jobbet får saker, företrädesvis plast, som inte håller samma kvalité som tidigare, då är det underleverantörer som lagt ut tillverkningen till andra aktörer, vanligtvis i Kina, men inte talat om det för oss.

Nyligen fick vi en gummilist som blev stenhård i kyla, listen ska vara av ett specialgummi som är mjuk oavsett temperatur, då våra saker sitter i frysrum -20 till -45 grader.

Vi fick hjul som inte snurrade i frys, man hade bytt leverantör av kullager, fettet, troligtvis vasselin, frös till is.
 
De nyare småmotorerna brukar inte ha justerbar bränsleblandning. Detta med att bensinen åldras är en uppgift som jag tycker brukar överdrivas en del. Tanken till gräsklipparen är inte tät. Om bensinen stått i några månader i gräsklippartanken så har de lättflyktiga beståndsdelarna av bensinen dunstat i högre grad än de övriga. Bensinen har då en annan sammansättning och motorn kan bli svårstartad. Men står bensinen i en tättslutande dunk åldras den inte. Och alkylatbensin är mindre känslig för fenomenet än soppa från macken.
 
Finns ingen justering, prova kör igenom ngn tank med 95 oktan brukar det lösa sig. Ofta har de slangar i vitt mjöl som inte akrylatet löser upp men 95 gör så då brukar de gå okej igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.