Hej!
Har slitit bort en gammal kanalfläkt idag, se bild (svarta grejen) är kanalfäkten jag tagit bort.
Och där det röda krysset är har jag satt dit en Fredh Intellivent, ville ha en fuktstyrd fläkt istället för en kanalfläkt..
Men problemet är att det blåser luft i andra änden, till höger på bilden, när badrumsfläkt går.
Och jag tänkte då skära av röret vid det röda strecket och sätta dit en Y-koppling, och sedan dra två nya rör ifrån Y-kopplingen, ett till badrummet och ett till tvättstugan.

Vad tror ni om det, eller tänker jag helt fel?

Med vänlig hälsning,.
 
  • Handritad skiss som visar en gammal kanalfläkt och planerad installation av ny fläkt med Y-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha en tryckande frånluftsfläkt (tex Fresh) så måste den ha en egen kanal ända upp genom taket, allra helst en egen skorsten också. Annars så kommer den utsugna luften tryckas in i bostaden igen eftersom det automatiskt blir undertryck i bostaden pga den utsugna luften.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du ska ha en tryckande frånluftsfläkt (tex Fresh) så måste den ha en egen kanal ända upp genom taket, allra helst en egen skorsten också. Annars så kommer den utsugna luften tryckas in i bostaden igen eftersom det automatiskt blir undertryck i bostaden pga den utsugna luften.
Så man kan ej göra som jag tänkt?
 
Nej, men det går ju att fuktstyra en kanalfläkt, finns fuktstyrningsenheter för det.
 
H hempularen skrev:
Nej, men det går ju att fuktstyra en kanalfläkt, finns fuktstyrningsenheter för det.
Om jag täpper igen ventilationen till tvättstugan då? Det finns nämligen en annan ventilation där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.