Är det någon som har stenkoll på Elitfönsters lås när man beställer par-fönsterdörr?

Vi (hon) vill gärna (måste) ha pardörr med två handtag. Dvs att man kan öppna båda samtidigt i ett moment. Inte först öppna den ena för att sedan behöva dra i några reglage och spärrar för att öppna den andra.
Jag tycker att det verkar lite otydligt på Elitfönsters hemsida, men om jag har förstått det rätt så är modellen "Elit original" som jag tänk beställa just en sådan med bara ett handtag?

Man bör gå upp på "Elit Retro" eller "Elit Vision" för att få dubbla handtag?

Tacksam för svar per omgående då det ska beställas skyndsamt...
 
Redigerat:
Har Original altan pardörrar och det sitter ett handtag med spanjolett i varje dörr.
Man kan vrida upp båda handtagen samtidigt men får öppna huvuddörren först, men det räcker med att öppna några cm innan man kan trycka upp även sidodörren. Det blir ju två moment då man får vrida upp båda dörrarnas handtag, så jag förstår nog inte vad du avser med två handtag och ett moment.
 
Jag menar att det ska sitta ett handtag på varje dörr precis som du verkar ha. Alltså inte bara handtag i den ena och några spakar, eller reglage i den andra dörrens låssida som man brukar ha i exempelvis innedörrar av par-modell.

Vet du händelsevis vilken låstyp du har? Samtliga bilder jag hittar på elit original visar endast handtag på gångdörren...
 
Jag har handtag på båda dörrarna som ser lika ut förutom att gångdörren har uttag för låscylinder. Jag handlade handtag och låscylinder i samma bygghandel som dörrarna beställdes ifrån så de plockade samman fönster/dörrar och tillbehör som jag behövde.
 
  • Gilla
JOS81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.