Kommunen vill ha en 2 meter djup provgrop där vi ska anlägga en markbädd (efter minireningsverk).
De vill utesluta att det går något grundvatten där.

Det tog nästa 2 månader innan vi löst frågan mellan säljare/entreprenör och privat grävare.
Men i lördags ca 15:00 var gropen klar. Snustorrt hela vägen ner.
Ca 18:00 börjar det regna.

På Söndagen är vi nere och kollar läget ca 17:00 och det regnar fortfarande.
Då har vi ca 20 cm vatten i hålet. Regnet slutar lite senare på kvällen ca 19.

Nu idag (måndag) var vi nere och kolla till hålet igen. Ca 10cm vatten.

Nu sitter jag här och undrar hur det funkar ? Hur gör dem sitt test ?
Kan de göra det när det har regnat? Hur länge måste man vänta?
Ska ju regna till och från hela veckan :(
Gropen har tagit 2 värdefulla månader och vi vill inte att det skall ta ännu längre tid.

Försökte ringa vår man på kommunen men han hade redan gått för dagen när jag ringde kl 10:00.
Fotboll idag har jag hört ;)

Gropen i Lördags
Nygrävd provgrop för markbäddsanläggning med stege vilande mot kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gropen i Söndags
Provgrop med en metallstege som leder ner till vattensamling i botten efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gropen idag (måndag)
Provgrop fylld med vatten och en stege som sträcker sig nedåt, visande markbäddsförberedelser efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra änden av stegen ner denna gång, så ser ut att va lika högt som lördagen, men icke ;)
 
harry73
Det finns inte en chans i världen att grundvattnet ökar så mycket på grund av en dag regn under sommaren. Så på något sätt är det ytvatten som samlade sig i gropen. Gräv ett litet hål i gropen som du använder för att skopa ut vattnet. Då får du gropen torr igen.
Om det därefter strömmar in nytt grundvatten i gropen hade jag fel och kan grundvattennivån visst höjas så mycket pga en regndag.

Jag skulle i alla fall inte oroa mig innan jag hade tömt gropen och vattnet kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hur kunde det ta två månader att gräva en provgrop?
Det borde väl kunna vara gjort på dagen.

Men jag tror att kommunens "expert" även vill bedöma jordlagrens beskaffenhet.
Om det är morän, grus, silt, lera osv för att kunna uppskatta dess genomsläpplighet för vatten.
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns inte en chans i världen att grundvattnet ökar så mycket på grund av en dag regn under sommaren. Så på något sätt är det ytvatten som samlade sig i gropen. Gräv ett litet hål i gropen som du använder för att skopa ut vattnet. Då får du gropen torr igen.
Om det därefter strömmar in nytt grundvatten i gropen hade jag fel och kan grundvattennivån visst höjas så mycket pga en regndag.

Jag skulle i alla fall inte oroa mig innan jag hade tömt gropen och vattnet kommer tillbaka.
Ok, kanske skulle åka dit och tömma den på det lilla som finns. Men risk för mer regn redan inatt.
Är mest nyfiken på hur det funkar. Har ju ingen aning om deras arbete. Mest rädd att de ska komma dit och bara "det är ju vatten i gropen, det här går inte" ;) Fast de kanske är kunnigare än så ;)

Edit: Regnar redan nu.... :/
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kunde det ta två månader att gräva en provgrop?
Det borde väl kunna vara gjort på dagen.

Men jag tror att kommunens "expert" även vill bedöma jordlagrens beskaffenhet.
Om det är morän, grus, silt, lera osv för att kunna uppskatta dess genomsläpplighet för vatten.
Kommunen hör av sig till mig, jag hör av mig till säljaren som kontaktar sin entreprenör. De återkommer med att det skall inte behövas en provgrop då markbädden är sluten nedtill och leder ut till en åkerdränering. Efter en vecka lämnade jag över dialogen mellan kommunen och entreprenören till entreprenören.

Efter ytterligare 3-4 veckor ringer jag upp entreprenören som bara säger "ja dem vill ha en grop, så då får du gräva en" Dvs ingen återkoppling till mig om detta. Entreprenören (ej lokal) är endast uppbunden till husbygget och installation av avloppet och inte på detta som är "extra". Så då fick jag lägga 1-2 veckor att leta någon lokalt som kunde gräva. Vi hitta en inom familjen som dock väntade på sin maskin som stod på verkstaden. Så ja. Tiden rinner bara iväg och även om man köper "nyckelfärdigt" så får man lära sig att ligga på och jaga själv. Speciellt om det är något som inte är med i offerten.
 
harry73
RickardE RickardE skrev:
Edit: Regnar redan nu.... :/
Bygg ett litet tält över gropen och en liten vall rund gropen (under tältet), då kan ytvattnet inte rinna ner i gropen
 
RickardE RickardE skrev:
Kommunen hör av sig till mig, jag hör av mig till säljaren som kontaktar sin entreprenör. De återkommer med att det skall inte behövas en provgrop då markbädden är sluten nedtill och leder ut till en åkerdränering. Efter en vecka lämnade jag över dialogen mellan kommunen och entreprenören till entreprenören.

Efter ytterligare 3-4 veckor ringer jag upp entreprenören som bara säger "ja dem vill ha en grop, så då får du gräva en" Dvs ingen återkoppling till mig om detta. Entreprenören (ej lokal) är endast uppbunden till husbygget och installation av avloppet och inte på detta som är "extra". Så då fick jag lägga 1-2 veckor att leta någon lokalt som kunde gräva. Vi hitta en inom familjen som dock väntade på sin maskin som stod på verkstaden. Så ja. Tiden rinner bara iväg och även om man köper "nyckelfärdigt" så får man lära sig att ligga på och jaga själv. Speciellt om det är något som inte är med i offerten.
Hoppas att du inte tar min fråga som kritik mot dig, det var mest en undran över hur byråkratin fungerar.

Som jämförelse skall jag berätta hur det gick till när vi gick igenom samma process år 2009 inför vårt bygge:
Anläggningsfirman grävde en provgrop 2,5 m djup (det krävs 1 meter mellan infiltrationsbädd och grundvattennivå).
Inget vatten syntes.
Så kom det en regnskur, och folket satte sig i bilen tills skuren var över.
Inget vatten syntes.
Sedan grävde de så djupt som grävmaskinen nådde, kanske 3,5 m.
Inget vatten.
Detta var alltså i november 2009, inför en av de snörikaste vintrarna i mannaminne.

Lika förbannat fick vi stopp i infiltrationen i vinter. Marken var så mättad med vatten, att det inte gick att spola i toaletterna,
så slamsugaren fick akut-tömma trekammarbrunnen. Första gången på 9 år som det inte fungerade.
 
harry73 harry73 skrev:
Bygg ett litet tält över gropen och en liten vall rund gropen (under tältet), då kan ytvattnet inte rinna ner i gropen
Fan vi får olika tips överallt :D
När vi va nere sist så tog vi bort presenningen som vi satte upp på söndagen.
Mest för att vi satt den rakt över och den börjat agera uppsamlare istället.
Har funderat på något tältliknande. Men ska avvakta någon dag till och försöka få tag på tjänstemannen och se vad han säger.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hoppas att du inte tar min fråga som kritik mot dig, det var mest en undran över hur byråkratin fungerar.
Nej absolut inte :D
hade säkert själv undrat hur det kan ta två månader för en grop :D
 
RickardE RickardE skrev:
Nej absolut inte :D
hade säkert själv undrat hur det kan ta två månader för en grop :D
Bra, tack!
Fortsättning på min litania:
Slamsugarkillen sa att
'Du kanske skulle skaffa en pump och tömma ut vattnet på ängen. Det är visserligen förbjudet men...'
Så jag köpte en dränkbar pump på Jula och en tio meters slang.
Och i stort sett dagligen under en månad tömde vi fördelningsbrunnen ut på ängen.
Det är inte så hemskt som det låter. Till fördelningsbrunnen kommer bara vatten och lite kiss, inget bajs.

Men eftersom vi hade akut-tömt 3-kammarbrunnen nyligen,
så slapp vi den obligatoriska årliga tömningen två månader senare :)
 
Claes Sörmland
Du har ju någon typ av lera i marken så grundvatten kan uteslutas. Grundvatten kräver ett vattenförenade lager av sand eller lera och något sånt ser jag inte. Leran hindrar också regnvattnet från att dränera - du har byggt en damm.

Jag skulle skopa upp vattnet med en hink innan det blir ett rejält gegg i bottnen. Väggar kan också rasa om vatten får stå kvar en längre tid i en lergrop. Jag har testat och det rasade efter några veckor.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Är det inte också så att man vill se att marken är genomsläpplig så vattnet man tillför rinner undan?

När jag gjorde om avloppet för några år sedan var det två kriterier som en provgrop skulle uppfylla. Att grundvatten inte fanns och att marken var genomsläpplig så vattnet efter infiltrationen verkligen försvann nedåt och inte ut i åkerdikena.
För mig resulterade det i en upphöjd infiltration på en kulle, både för att komma upp över grundvattnet och att hitta genomsläpplig jord så avloppsvattnet kunde infiltreras och inte rinna ut i dikena.
 
Claes Sörmland
Tråden gäller inte infiltration utan en sluten markbädd. Så kommunens enda anledning till att begära en provgrop är att säkerställa att skyddsavståndet mellan bäddens botten och grundvattnets högsta yta är minst 1 m. Men eftersom det är en sluten markbädd så är egentligen provgropen rätt orimlig.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråden gäller inte infiltration utan en sluten markbädd. Så kommunens enda anledning till att begära en provgrop är att säkerställa att skyddsavståndet mellan bäddens botten och grundvattnets högsta yta är minst 1 m. Men eftersom det är en sluten markbädd så är egentligen provgropen rätt orimlig.
Du låter precis som säljaren ;)
Ja men va skönt att höra att det finns bra tecken. Får köpa mig en hink och lite snöre och åka ner och fiska lite :) Tack !
 
Ställ stegen på högkant över gropen och spänn en press över så har du gjort ett bra tält som leder bort vatten
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.