Tråkigt om det är sant, myselda är ju en höjdpunkt med att bo i hus.

Intressant att kritiken mot studien kommer från olika särintressen som inte vill att studien ska vara sann. Men en åsikt och en känsla eller vilja är inte detsamma som fakta.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Skönt! Ännu ett argument för att slänga ut vedpannan när vedförrådet är tömt!
 
Äh, när andra forskare går vidare inom området finner man ofta andra parametrar som man missat eller inte tagit hänsyn till och vips så finns det nya resultat. Och då visar sig gjorda antaganden inte vara riktiga.
Skulle man agera utifrån alla enskilda forskarrapporter hade livet varit bra tråkigt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Obeservationssutier har i allmähet väldigt mycket felkällor. Du kan hitta statistiska samband, men du kan i princip inte bevisa att de beror på varandra. Väldigt många undersökningar gällande kost har också de problemen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Menas förresten eldning i vedpanna, kassett eller öppen spis? Borde vara rejäl skillnad mellan de tre
 
Det känns som att studien behöver följas upp.
Är det generellt, eller handlar det om hur man eldar?
Går det tex att hitta data på om de som bodde i rökstugorna i finnskogen i Värmland blev mer dementa än andra?
Gäller det alla typer av eldstäder eller bara vissa?
Gäller det vid slarv med eldningen (fuktig ved, dåligt drag, impregnerat virke) eller alltid?
Gäller det olika sorters virke?
Gäller det myseldning eller eldning för uppvärmning?
För det verkar ju som om det är specifikt vedröken de talar om?
Eftersom de även nämner risken för personer som inte själva eldar med ved men bor i områden med mycket eldning.

Kritiken att vedeldning funnits i tusentals år är ju inte riktigt saklig, då demens i sig inte är dödligt, det är följderna av det, tex dåligt näringsintag man dör av.
 
Nu har jag inte hunnit läsa studien, men ställer mig tvivlande. Det faktum att vi lever längre kan ju i sig vara en orsak till ökad andel demens - fler hinner få det innan man dör helt enkelt. Det finns förmodligen väldigt många orsakssamband som skulle kunna "bevisas" så här, men det är knappast så att hon kunnit eller kunnat utesluta samtliga dessa.

Forskarens snanna svar på en fråga och antagande om utsläpp från fjärrvärmeverks och dess ofarlighet - enligt henne beroende på dess höga skorstenar - verkar inte direkt faktabaserat. Citat:
" Fjärrvärmeverken ingår inte i halterna från hushållens eldning. Det finns två stora punktkällor (fjärrvärmeverk) inom kommunen, men med höga skorstenar, så de ger liten påverkan, vilken vi inte studerat effekterna"
 
Jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats.
Jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats.
Jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats.
Jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats.
Jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats.

Förresten glömde ju att skriva att jag eldar en del med ved men har inte märkt att jag påverkats....
 
  • Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det känns som att studien behöver följas upp.
Är det generellt, eller handlar det om hur man eldar?
Går det tex att hitta data på om de som bodde i rökstugorna i finnskogen i Värmland blev mer dementa än andra?
Gäller det alla typer av eldstäder eller bara vissa?
Gäller det vid slarv med eldningen (fuktig ved, dåligt drag, impregnerat virke) eller alltid?
Gäller det olika sorters virke?
Gäller det myseldning eller eldning för uppvärmning?
För det verkar ju som om det är specifikt vedröken de talar om?
Eftersom de även nämner risken för personer som inte själva eldar med ved men bor i områden med mycket eldning.

Kritiken att vedeldning funnits i tusentals år är ju inte riktigt saklig, då demens i sig inte är dödligt, det är följderna av det, tex dåligt näringsintag man dör av.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...asarnas-fragor-angaende-demens-och-vedeldning
 
Jag har lite svårt för att tro att de verkligen skulle ha kunnat koppla loss just detta att utsättas för avgaser, eller rök från eldning. Från alla andra tänkbara miljöeffekter här.

Skall man ha en vettig kontrollgrupp att jämföra mot, så skall det ju vara någon som lever långt ifrån alla avgaser, OCH all vedeldning, men som stressar till jobbet i långa avgaslösa bilköer, eller knökfulla tåg varje dag. Och som äter precis samma typ av mat som alla andra osv.
 
harry73
Jag tycker inte att det är så osannolikt att rökgaser och sot påverkar oss negativt. Sedan är det sannolikt att det finns ett samband mellan mängder föroreningar och risken på en negativ påverkan. Så börjar man med att åtgärda de största utsläppsbovarna borde situationen förbättras avsevärd för alla.

Så lägg fokus på bra kamin eller vedpanna och bra eldning med bra ved. Då borde risken på demens minska avsevärd. Lyckas vi dessutom gå över från fossila fordonsbränslen till eldrift har vi nästan ingen demens kvar. Då kan vi öka pensionsåldern igen.

De som bor i skogsbrandshärjade områden är såklart rökta
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Nja, det är väl vanligare bland äldre med lite demens att man eldar mycket.. Så det är nog svårt att hitta ett klart samband mellan eldning och demens. Det kan lika gärna vara att dementa gillar att elda än att eldning ger demens..
 
Det är vanligare med vedeldning på landsbygden. De med högskole/universitetsstudier har flyttat därifrån. De som använder hjärnan mer får mindre demens.

Och där var det studieresultatet förklarat...
 
Det är inte helt osannolikt att rökgaser orsakar diverse ohälsa, även i mindre doser än ren rökförgiftning.

Men när man tittar på den här typen av påverkan så måste man ju ta in tänkbar påverkan från alla skillnader i levnadsmiljö, för den som utsätts för mycket rök, och den som utsätts för lite rök. Och det måste vara en nästan omöjlig uppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.