Går för övrigt inte tätskikt under föreningens ansvar om det är en bostadsrätt?
 
Tätskiktet går (oftast) på medlemmen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men om det är en gammal plastmatta man satt kakel på, så var det inte godkänt ens när de gjordes. Men regaelefterlevnaden har blivit hårdare sedan 80 talet.

Problemet med att sätta kakel Direkt på en plastmatta av äldre modell, på den tiden är att fixet som kaklet sitter i bryter ned mattan kemiskt. Numera finns mattyper som tål fix. Dessutom så är limmet som mattan sitter med inte dimensionerat att bära ett så tungt material som kakel.
 
Det är en lösning som har varit godkänd.
 
  • Gilla
bränntorp
  • Laddar…
Känn gärna på fler plattor, är ju minst tre skruv i olika höjd på en karm. Kan vara fler skruv som gått igenom utan att spräcka plattan. Knacka lätt o lyssna efter ett ihåligt ljud!
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Troligtvis primer på gipsskiva.
Jag håller med. Det verkar vara primer på gipsskiva.

Jag hade en gång fuktskada i ett badrum från 80-talet pga avsaknad av fuktspärr. Som tur var så var det lättbetongväggar, men det tog två veckor att torka så att det skulle gå att renovera. Skadan upptäcktes av mig när jag skulle finputsa inför försäljning, så lösningen blev att köparen av lägenheten fick ett belopp från försäkringsbolaget att bygga ett nytt badrum för. En stor del av kostnaden hamnade dessutom på BRF, exempelvis byte av avlopp, torkning av väggar mm gick på BRFs försäkring då det inte är ytskikt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har gjort en liknande tabbe i mina dagar, dock så prickade vi duschhörnan. Då blev det en självrisk på 10 000 och den personen fick ett nytt badrum med en generös åldersavdrag, hade vi prickat utanför duschhörnan så hade vi bara bytt ut plattan och limmat tillbaka den. Då var det lf som var på plats och konstaterade det
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har ingen aning om juridiken, men min hållning skulle varit att skadan skall fixas på företagets bekostnad, och att det ska utföras av en yrkesman.

Det är väldigt svårt för dem att argumentera mot det. Att en yrkesman ska göra jobbet, speciellt i ett våtutrymme, är en självklarhet. De klantade sig, så det är lika svårt för dem att argumentera mot att de ska bära kostnaden. Så länge som bara skadan ska fixas så kan de inte heller hävda att jag begär för mycket.
 
Verkar väl ändå som att företaget är villiga att lösa det? Dom undrar bara om du har en kakelplatta så det blir rätt nyans. Sen ser det väl ut som att du har vita plattor så det lär ju ändå inte vara några problem för dom att hitta en ersättningsplatta.

Har också svårt att se varför dom skulle riva hela ditt badrum för det där. Har det funkat hittills utan tätskikt och dom tätar med silikon och sätter platta ovanpå så är det knappast sämre än innan utan i likvärdigt skick.

Registrerar du skadan hos ditt försäkringsbolag och det i framtiden skulle bli en fuktskada, och om det visar sig att det är just pga dessa hål. Ja då kommer säkert företaget att få stå för kostnaden för att lösa det.

Däremot vill nog ditt försäkringsbolag komma ut på plats och granska innan dom kan ge ett uttalande! Och självklart ska inte dom som satte upp dörren göra det, utan dom får ju i sin tur anlita en våtrumscertifierad firma för detta.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
H
Är det inte försäkringsbolaget till brf som du ska medela det till det är väl den som är försäkrad för vattenskador?
Där jag bodde förr så var kaklet mitt och tätskickt under föreningens.
 
H Hallerudsbo skrev:
Är det inte försäkringsbolaget till brf som du ska medela det till det är väl den som är försäkrad för vattenskador?
Där jag bodde förr så var kaklet mitt och tätskickt under föreningens.
Men där jag bodde tidigare var tätskiktet också mitt, men ett krav från BRF att jag skulle stå för vid badrumsrenovering.
 
På 80 talet så var fuktspärren ett skämt! Det vi bu använder till att dammbinda med står nog sig bättre än det som anvöndes på väggarna då!

Lite silikoni hålen och dit med en ny platta lär det nog bli ( ingen risk för vattenskada) om du inte vill bråka ordentligt och länge!

C Cepheid skrev:
Hej!

Igår när jag kom hem så upptäckte jag att en kakelplatta i mitt badrum satt helt löst och var sprucken. Tog bort den och upptäckte att två skruvar gått rakt igenom väggen och stack ut ca 5mm vilket lett till att kaklet spruckit. I förrgår hade vi ett företag som levererat säkerhetsdörrarna i vår föreningen på besök för en slutbesiktning. Min grannes dörrkarm tycks då ha suttit löst och de sparade inte på krutet när de valde vilka skruvar de skulle fästa den med. Kort och gått, de skruva fast hennes dörr så pass att det gick rätt in i mitt badrum. Fuktspärren är därmed bruten och jag riskerar fuktskada. Badrummet är från mitten av 80-talet och på golvet ligger plastmatta. Dörrföretaget undrar nu om jag har reservkakel hemma som de då kan "klistra dit" på nytt, men ur fuktskadesynpunkt vill jag inte godkänna detta. Vad har jag för rättigheter och vilka punkter ska jag trycka på för att få ett nytt badrum?
 
Martin_B
  1. Ring ditt försäkringsbolag, prata med de och fråga hur de ställer sig till detta och hur du bör agera.
  2. Nöj dig med inte mindre än att de återställer till åtminstone lika bra skick och standard, både funktionellt och utseendemässigt, som det har varit före skadan.
  3. Kräv inte att de skall riva och bygga ett nytt badrum för dig, det kommer inte att hända ändå. Spela i så fall hellre på lotto och hoppas på att vinna, för det är nog större chans att du gör.

Det säger sig självt att man inte kan kräva att få ett nytt badrum för denna skada.
Men det är precis lika rimligt att de som har orsakat skadan, med eller utan inblandning av försäkringsbolaget/en (om flera blir inblandade), ser till att det blir återställt så att du inte får en försämrad standard, varken funktionellt eller estetiskt.

Svårare än så här är det nog inte. Börja i den änden att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag. De kommer (borde) veta exakt hur du skall agera.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Möjligt men då får du stå för samtliga branschanpassningar såsom våtrumsgips, modernt tätskikt och alla anpassningar för säker vatten.
C Cepheid skrev:
Jo, absolut. Men det ska väl åtgärdas enligt dagens standard? Exakt samma sak händer i en lgh jag hyrde i andra hand (tycks va något som förföljer mig..). Grannen satte upp en hylla och fyra skruvar + plugg dök plötsligt upp mitt ovanför badkaret. Försäkringsbolaget drev detta och de fick ett helt nytt badrum som borde kostat ca 150'kr att renovera för endast 25'kr. Det badrummet var också från 80-talet med plastmatta och bara delvis kaklat.
C Cepheid skrev:
Jo, absolut. Men det ska väl åtgärdas enligt dagens standard? Exakt samma sak händer i en lgh jag hyrde i andra hand (tycks va något som förföljer mig..). Grannen satte upp en hylla och fyra skruvar + plugg dök plötsligt upp mitt ovanför badkaret. Försäkringsbolaget drev detta och de fick ett helt nytt badrum som borde kostat ca 150'kr att renovera för endast 25'kr. Det badrummet var också från 80-talet med plastmatta och bara delvis kaklat.
, men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.