Grunden i vår tillbyggnad är en riskkonstruktion från 77. I betongplattan trampade man fast plank för att fäst golvreglarna i. Plattan verkar hyfsat torr så egentligen innebar det inte något större problem om det inte vore för läckage från badrummet för 10 år sedan som lett till mögel i golvisoleringen och sedan börjat lukta.

Nu har vi brutit upp hela golvet för att ta bort mögelskadad isolering. Vi har då även passat på och knackat bort plankorna i betongen. Men vad för typ av golvkonstruktion skall vi nu sätta in? Plattan är rätt ojämn, med långa spår efter plankorna. Snickare vi pratat med har föreslagit Nivell eller platon och någon föreslog någon form av flytande frigolit(?).

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Finns många sätt att ta sig runt. Huvudproblemet som du haft antar jag är att träregeln legat direkt mot betonggolvet. Det är denna kontakt du behöver bryta.
När man lägger syll idag såhar man en syllremsa av skumplastliknande material emellan(har även sett att man använder takpapp som syllisolering). Detta går att använda. För egen del har jag två på varandra liggande reglar. Den undre är uformigt inklädd i takpapp så att trä/betongkontakten bryts. Mellan de två reglarna har jag sedan en varierande blandning av antingen takpapper eller plywood för att ta ut höjdskillnader så att golvet blir "helt" vågrätt. Rillorna efter gamla reglarna fyller du ut med cement, sedan skjuter du dit en ny fuktskyddad regel med spikpistol (om du lyckas hyra en sådan, vissa uthyrare är lite motsträviga då den kan räknas som vapen) eller borrar för spikplugg. Lycka till!
 
Jag har precis lika dant golv i vårat Hultsfreds hus från -77. :-/ Ytter-vägg syllarna var som tur var isolerade (men impregnerade). Vi satsade på ett flytande golv.
DVS först avjämnade vi plattan med betong, det går lika bra med flytspackel men det är dyrare, sedan platon matta, isolering typ Paroc 955-00, vatten-buren golvvärme och övergolv. Har du lukt så bör man undertrycks ventilera platon mattan och fungicid behandla plattan (innan avjämningen).
Min besiktningsman påstod att Nivell systemet var billigare än flytspackel.
 
Hur svårt är det att avjämna golvet med betong? Klarar man det själv?
 
Kan tänka mig att lagret inte får bli alldeles för tunt för skörhetens skull, minst några centimetrar borde man väl ha. Ta reda på golvets högsta punkt och utgå från denna. Ta sedan några långa,raka metall stänger (eller något annat som inte sviktar så lätt) som är några centimetrar breda och lägg ut dem på golvet sedan lodar du mellan dem. Behövs någon av dem lyftas för att de ska komma i lod kan du blanda lite bruk för att stöda upp dem. Blir avståndet för långt på stången mellan stödpunkterna så är det risk för svikt. Då får du lägga fler stöd mellan. Blanda sedan bruk och använd en rak bräda för att "dra av" bruket mellan skenorna. När det har torkat lite så lyft upp stängerna och fyll i bruk. Till sist om du vill ha det riktigt jämt så kan du köpa en liten bräda med handtag på som du drar över golvet i cirkelrörelser för att få det riktigt jämt.
 
Jag tittade på Nivell på en mässa för en massa år sedan och var skeptisk.

Sedan upptäckte jag att detta är populärt hos fastighetsförsörjarna på det lastbilstillverkande företag jag jobbar på. Bland annat trampar jag runt på ett sådant i serverrummet och den senaste veckan upptäckte jag att det är vad de tagit till när de byggt om ett garage till jympahall. Det verkar helseriöst.

http://www.nivellsystem.se/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.