Det blir rätt så löjeväckande att läsa att man borde acceptera varma lägenheter med hänvisning till energiförbrukningen när jag och många andra villaägare både kör luftvärmepumpen på kyla samt värmen poolen till 29 grader. Varför ska människor som bor i nyproducerade (eller äldre för den delen) flerbostadshus som är mångt mycket mer effektiva på många vis acceptera en sämre komfort? Vi har lika hög elräkning nu som i december och personligen är jag för en hög effektförbrukning så att vår produktion inte monteras ner. Vi klarar inte effekttopparna idag utan måste importera och när kraftvärmeverken stängs (flera är på sista rycket) kommer vi få riktiga problem när det är kallt ute. Vi måste öka elproduktionen i Sverige, inte minska.
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Du säger att du inte kan sova när det är 28 grader ute, hur många såna nätter har vi i Sverige?
28 graders rumstemperatur är jag helt övertygad om att du inte kommer att ha under natten även under de allra värsta dagarna i Sverige om du vädrar
För ett antal år sedan bodde jag i lägenhet. En hörnlägenhet i söderläge i ett plattenbau komplex alla HSB 70-tal. Trots att alla gardiner var fördragna på dagarna så hade man ca 40 grader inne när man kom hem från jobbet. 2010 var det också en längre period med värme och då köpte jag mig en portabel AC och lät man den gå hela dagen så hade man drägliga 25 grader på kvällen.
Att försöka vädra ut värmen var inget alternativ då betongväggarna fortsatte att tillföra värme även på natten som även den var varm. Med denna vårem som varit är jag själaglad att jag har flyttat ut till ett gammalt hus på landet där det räcker att sätta myggnät i fönstrena och köra med korsdrag på nätterna.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag bara älskar hur vissa resonerar. Vi har i Sverige en ganska hård lagstiftning på ALLT som gäller utsläpp och miljöpåverkan. Det senaste påhittet är bonus malus, som kanske nån hört talas om? På andra sidan jorden finns städer där smoggen ligger så tät att man kan tro att man befinner sig i nån form av berusat tillstånd med konstant dimsyn. Folk åker omkring på tvåtaktsmopeder som spyr ut föroreningar, hälften av bränslet rinner rakt igenom motorerna. Sedan läser man på ett forum i Sverige att man ska ha dåligt samvete för att man kör sin portabla AC en timme på kvällen för att kunna sova. Världen är bra märklig..
Jag håller fullständigt med dig, varför kan inte vi också få lite smog och köra berusade???

Obs, en aning ironi & sarkasm kan finnas.
 
M
L lat skrev:
Jag håller fullständigt med dig, varför kan inte vi också få lite smog och köra berusade???

Obs, en aning ironi & sarkasm kan finnas.
Ha ha ha, ja du förstår nog mitt resonemang.
 
RoTe RoTe skrev:
I princip helt omöjligt att hitta och om man hittar så kostar dom upp mot 20 000kr.
Ska hålla hårt i min "gamla" split ac.
Tror min kostade 16.000:- ny. Men den är säkert inne på tionde året. Kyler bra gör den iallafall.
Undrar varför de försvann, om det var priset eller något med miljökrav . har hört något om split som inte kan köras som värmepump skulle inte få säljas idag.
Lite vansinne då jag endast använder denna AC när jag har varmt.

En ren AC bör ha bättre kylverkningsgrad än en kombinerad vp/ac. Då en ren AC bör vara optimerad för kyla.

Jag gillar i alla fall min split mer än jag gillade min förra med en slang. Den är dock inte smidig att flytta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
En ren AC bör ha bättre kylverkningsgrad än en kombinerad vp/ac. Då en ren AC bör vara optimerad för kyla.
Har svårt att se på vilket sätt den skulle skilja sig från en luft/luft värmepump. När man åker utomlands till varmare breddgrader så sitter det ju i princip värmepumpar överallt. Man vänder ju bara på funktionen vid kylning. Hade varit intressant att se en bild på denna maskin du har.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om man bor i lägenhet har ju fastighetsägaren vissa skyldigheter när det gäller temperaturen.

En "split AC" är en luftvärmepump. Skillnaden är möjligen att den inte funkar så bra som värmare i minusgrader som en luftvärmepump anpassad för nordiskt klimat gör. Den kanske inte ens har ett värmeläge, men det beror isåfall bara på att man inte brytt sig om att ordna den regleringen, precis som man inte kan köra ett kylskåp "baklänges". Ett kylskåp och en frys är nämligen också en luft/luftvärmepump. Vår bilkylväska också. Vi har fått tejpa fast knappen eftersom den går så lätt att ställa om mellan värme och kyla.
 
M
Anna_H Anna_H skrev:
Om man bor i lägenhet har ju fastighetsägaren vissa skyldigheter när det gäller temperaturen.
Det är nog ganska luddigt tyvärr. Man pratar om "varaktig temperatur över 26gr, detta gäller dock ej vid en tillfällig värmebölja på sommaren". Så möjligheterna att få till nån ac-kylning i en hyreslägenhet känns nog svårt. Däremot är det nog lättare om det är för kallt på vintern då vi redan har värmesystem installerat i alla bostäder i landet. Då är det ju en regleringsfråga kontra kostnad som är lättare att få bukt med om man hotar med vite och att lagen är ganska tydlig med hur kallt det får vara.
 
Nej den ac jag har saknar helt möjlighet att köras "baklänges" för att ge värme. Då den är byggd enbart för att köras som ac.

Jag vet att det är samma grejer i en värmepump. Det som saknas är 4-vägs ventilen som finns i värmepumpen.

I övrigt är det samma komponenter, kompressor, förångare, kondensor, expansionsventil/kapillärrör.
Exakt samma grejer som i bil:ac, värmepump, kylskåp mm.

Det jag menar är att bygger du en produkt för ett ändamål så är det lättare att få en bättre verkningsgrad än en kombimaskin. Då man endast behöver fokusera på ett ändamål som att skapa kyla.

Nu är inte min maskin nyaste modellen men den var bra när den kom.
4,4kW kyla vid effektförbrukning 1,45kW
Avfuktningskapacitet 2 liter i timmen.

En inomhus- och en utomhusenhet av en split-aircondition placerade på ett golv bredvid en fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en lika ac som jag har. Jag är inte hemma nu så jag letade upp en bild på nätet.

Den grå väskan har jag på balkongen. Slangen 5x4cm i mellan inne och utedelen innehåller två gasledningar, en kondensvattenslang samt en elkabel.
Maskinen har snabbkopplingar så man kan om man vill dela på inne och ute delen. Då kan man trä ut slangen genom ett hål på 50mm. Jag har istället sågat ut en lien bit i fönsterkarmen 5x4cm som jag lägger slangen i. På vintern så lägger jag tillbaka biten med lite vitfogmassa och två skruvar. Och jag behöver inte dela på slangen.

Allt är ok enligt min brf, då jag kan enkelt återställa allt.

Nu påstår jag inte att min split ac är bätte än en värmepump. Jag anser dock att den är bättre än en portabel ac med "slangutblås."

En "fast" värmepump får jag inte installera i min brf.

Och något värmebehov har jag inte.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om man bor i lägenhet har ju fastighetsägaren vissa skyldigheter när det gäller temperaturen.
Vad menar du att det skulle innebära i praktiken? Kan du ge något exempel där fastighetsägaren tvingats åtgärda "för hög" inomhustemperatur på grund av högsommar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du att det skulle innebära i praktiken? Kan du ge något exempel där fastighetsägaren tvingats åtgärda "för hög" inomhustemperatur på grund av högsommar?
Detta borde kanske brytas ut til len juridiktråd, men det beror på hur lngåt man drar det.

Hittar tyvärr inga domar på det, det hänvisas dock till Hyresgästföreningen, så det bör ju finnas exempel. Det som döms är ju isåfall att problemet ska åtgärdas. Är man hyresgäst kontaktar man alltså Hyresgästföreningen som hjälper till med råd om detta, tex hyresdeponering.

Om det är en bostadsrätt får man diskutera det på årsmötet, rimligtvis har alla andra med fönster åt samma håll samma problem. Hur har de löst det? Är de intresserade av att diskutera en lösning? Markiser har ofta bra effekt tex.
 
I husbilar har jag sett utomlands denna modell:
Caravan_installation_window6.jpg
https://www.coolmycamper.com/
Fördelen att det är två enheter och en platt slang mellan dem så det behövs inte göra stora hål i fasaden.
Denna modell kostar ca £600.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.