Åsa Lund
Är det pannor av betong eller tegel nu?
Om det är tegel tycker jag ni ska försöka spara dem och lägga tillbaka på ena takfallet. Tegel åldras så mycket vackrare än betong.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Betongpannor nu. Bruna också. Så inte supervackra...

Det blir riktigt lertegel när vi lägger om. Antingen begagnat eller helt nytt. :D
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Idag hämtade jag ett gäng råspontluckor till taket.

Blir lite mer grejer imorgon.. :)

Stapel med nya råspontluckor till tak vid en röd stuga omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
Så det blev aldrig några råspontsluckor på taket.

I torsdags byggde vi ställning i regnet. Gick bra. Blött...

Började riva pannor på midsommarafton.. :)

Halvt renoverat tak med borttagna takpannor och blottade träspår på en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Partialt avtäckt sadeltak med röda takpannor och en byggnadsställning vid en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del borta!

Rött hus med partiellt avtäckt tak och ställningar runtom, täcks delvis av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortrivet och några pressar över nocken, kom lite regnskurar.

Delvis rivet gammalt tak med exponerade bottenbrädor, nock och ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning på lördagen, reparation av det gamla faltaket, som jag lärt mig att det kallas. Bottenbräderna var spårade faktiskt. Behövde inte byta ut alla bräder och böt enbart ut dem till närmaste balk då det ändå ska på duk.

Renovering av trähus med borttagna tegelpannor och synliga bottenbrädor under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavelsprång(?) uppreglat, detta var svårt och tog oss närmare 5-6 timmar att få dit dessa reglar. Mycket sågande både för hand och med maskin, stämjärn med mera. Vi hade inte räknat med att det skulle ta sån tid för detta men så var det. Reglarna fick lite olika vinkling pågrundav omständigheter som att vi inte kunde kapa i bärande konstruktion etc.

Röd stuga med pågående takrenovering och presenningar, omgiven av en solbelyst trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lantlig miljö med bil, byggmaterial under presenning, och ett växthus i kvällssol efter takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen bjöd på härligt midsommarväder :cool: Nu vill vi flytta hit!

Tak under renovering med borttagna pannor, uppbyggd ställning och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av rött trähus där fasaden delvis är avtäckt och nytt takstolsarbete pågår, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söndagsjobb -
Fick på trekantslisten, böt ut några bräder till som var dåliga, sågade av nockbrädan då vi ska vika pappen över nock, panelade upp gavelsprång, samt monterat fotplåt. Kunde med facit i hand ha monterat rännkrok före fotplåten men nu får den bli på nedre bärläkt istället. Hade ändå ingen rännkrok.

Helt slut efter dessa 3 dagar, takjobb är jobbigt.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Hej på er,

Fredag lördag söndag blev det jobb i huset igen. Jobbade själv i fredags och det var rätt tungt. Idag var vi tre så det gick bra och mycket snabbare.

Nu har vi fått på all duk så det är tätt. Tätade inte extremt runt skorsten där plåten fick vara kvar då den ska muras om i augusti.

Läktat i princip allt, lite kvar på framsidan där vi måste palla upp för det skillde lite för mycket i höjd. Arbetsgången var riva gammal läkt för att kunna få plats med en våd, lägga en våd med duk, ströläkta på lockbräderna, bärläkt, o.s.v. så tog rätt lång tid. Blir också lite plockepinn med ströläkten.. :D

Vittinge duken var riktigt bra att jobba med, slitstark som bara den.

Renoveringsarbete på taket med ny underlagsduk och läkt på rött trähus med skorsten och ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står vi i valet mellan en eller tvåkupigt Vittinge. :D

Renoveringsarbete på rött hus med ny underlagsduk och delvis lagd takläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Igår hann jag med att fixa till läkten framför skorstenen där det skiljde rätt mycket. Glömde fotografera mer än att jag fick med en av våra nya grannar tvärs över vägen. :cool:

Utsikt över lantligt landskap med läktarbete vid skorsten, gröna träd och en grannes hus i fjärran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även idag slutbesked för rivningen av den gamla utbyggnaden. (y)

Även fått leverans av diverse takmaterial för att slutföra jobbet, vi kör på vittinge 1-kupigt.

Nu ska jag försöka knåpa ihop det sista på bygglovet för tillbyggnaden.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Åsa Lund
Tycker absolut att enkupigt är vackrare än tvåkupigt, bra val!
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Kollade så grejerna hade kommit hem idag ..

Byggmaterial framför röd stuga med takarbete pågående och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick upp nockbrädan, inte helt injusterad ännu. Översta bärläkten ska också spikas fast.:geek:

Delvis uppbyggd takstom med bärläkter och en uppsatt, ej justerad nockbräda under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon får planhyveln åka med till huset så jag kan hyvla ned nedersta läkten till 34x45, har rätt mycket virke på plats men i princip allt är vridet så vill inte klyva det. Det sitter en 45x45 där nu och jag kom på precis efter jag fräst ur för rännkrokarna att jag behövde hyvla ner den. Slösat bort en bra stund med att mäta ut CC och fräsa.:sweat: Lärotid...
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Sådär, nu är det närmast klart för att lägga ut pannorna. Ska till plåtis imorgon och få krokarna bockade! :)

I fredags hyvlades 45x95 ner till 34x95, monterades upp och frästes ur för rännkrok.

Positiva var att 34x45 kunde användas på andra sidan taket, som ni fattar är taket inte riktigt lika på bägge sidorna. Charmen med ett gammalt hus.

Takskelett med horisontella läkter monterade på takstolar, redo för takpannor, med en rödfärgad vindskiva synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats för rännkroken urfräst.

Igår blev det att börja med vindskivor

Rödmålat trähus med nymonterade vindskivor och byggställning intill, omgivet av gröna träd och en blomstrande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick upp de två nedersta vindskivorna (22x170), Falu Rödfärg vindskivor.

Charmigt rött trähus med ny monterade vindskivor dolt bakom grönskande träd och buskar i lummig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från vägen... Lummigt :D

Dagens (söndag) bestyr blev att slutföra montaget av vindskivor, måla nedersta läkten svart (Falu Rödfärg Svart) samt montera klart översta bärläkten, justera klart nocken samt spika i lite läkt där det var lite slarvigt med CC 600. Christine var första målarmästare och hjälpte till att styra in vindskivorna, jag spikade och sågade. Vindskivornas gering var något jag lärde mig på en utbildning för massa år sen, lite annorlunda och inte så vanligt härikring. Går grymt fort och man behöver bara en fogsvans. :) Blev nästan helt elfritt arbete idag, förutom på slagskruvdragaren. :D


Rött hus med vita knutar och ett fönster, omgivet av grönska med en byggställning vid ena gaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översta vindskivan på, 22x195 för att täcka det enkupiga teglet, den ska målas och sen blir det en aluzink plåt på, underlagsduken lär också kapas till men inte högsta prio ATM. :rolleyes:

Röd stuga under takrenovering med uppmont. läkt och några takpannor provlagda, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bar också upp lite tegel och provlade några pannor för att testa infästningsmetoden för pannorna, Vittinge underspänne, det blev riktigt stadigt.

I veckan ska vi montera hängrännor, samt måla översta vindskivan samt fortsätta bära upp tegel varthän det bär, så det går fort att lägga på lördag då vi får hjälp (slavar)! :cool:
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Vindskivornas gering var något jag lärde mig på en utbildning för massa år sen, lite annorlunda och inte så vanligt härikring. Går grymt fort och man behöver bara en fogsvans. :)
Finns det någon annan fördel med att göra vindskivorna på det där sättet? Jag funderar på att göra om våra som är lite taffligt monterade av takfirman som gjorde vårt tak för tre år sedan. Vi har en vertikal generalskarv.
 
En fördel jag ser främst är att det går fort och enkelt, inget mätande för den delen igentligen mer än att rita av den andra brädan för att få rätt vinkel. Fiskarheden hade någon video med montage av vindskivor där de gör som vi gjort. Den var tydlig och bra!

En till fördel är ju att enbart en sida som rör sig är mot en annan rätt stum sida, d.v.s. långsida mot ändträ. Trä rör sig inte nämnvärt på längden utan främst på bredden, så tror springan blir mindre här gentemot den klassiska geringen...
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Fick lite gjort idag, grymt kvavt ute så körde ett litet innepass i huset med stenbumlingarna ...

Tröttnade dock ur på alla laddare som låg huller om buller, tillverkade en vacker hylla av 60cm 45x95 samt lite björkply...

Trähylla under konstruktion med skruvdragare, skruvar, skyddshandskar och såg på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyllkonstruktion med en skruvdragare och handske på ett trädeck, sågspån runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med verktyg, laddare och träplankor huller om buller i ett rörigt byggutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaoset

Hylla av björkplywood med laddare och verktyg i loggväggat rum, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllkaos istället :crysmile:

Ett pågående inomhus byggprojekt visar ett uppgrävt golv med stora stenbumlingar, verktyg och byggmaterial i en oordnad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite stenar ...

Vore skönt att slippa spräcka de största. Tips på att få ut dem genom dörren som är typ 50cm över grundnivå ? Ramp?
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Fick upp lite krokar idag på ena sidan... :)

Röd stuga under renovering med nyinstallerade takkrokar på sidan, stegar, och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Klart för läggning imorgon.

Fågellist klart, krokar klart, alla pannor uppe på tak och ställning ...

Givet såklart att vattbrädesbeslagen inte passade så får be plåtis knäcka till ...

Tak under konstruktion med nya röda pannor, fågellist och ställningar runt en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla med påbörjat takarbete, takpannor upplagda och byggnadsställning runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det händer lite.

Igår började vi lägga pannor kl 8 på morgonen. Gick rätt bra. Första raden är lite klurig att få till helt vinkelrätt, fick lägga om några gånger... :crysmile:

sen är inte alla pannor bra, många är skeva, vinda eller krokiga .. Man får klura och lägga en panna här en panna där så det blir bra. Sen jämnar det ut sig vartefter man lägger.. plus att vi fäster in alla pannor med Vittinge underspänne så blir grymt stadigt.

Idag flöt det på bra, men värmen är brutal och särskilt när det inte blåser något. 32-33 grader i skuggan... så vi körde från åtta till typ tre idag. Även om man dricker, äter frukt, tar vätskeersättning är det svårt att palla med och ju tröttare man blir desto större risk att man gör illa sig ..

Önskar man tagit mer bilder under tiden man kör på men man glömmer ... :)

Här kommer en bild dock där vi lagt lika mycket på bägge sidorna, rullat ut nocktätning, samt skruvat några nockpannor.

Rödfärgat hus med nylagda tegelpannor på taket, byggställning, material och nocktätning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carro_D och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.