Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet. Eftersom städningen var bristfällig så drog jag då ut badkaret för att rengöra bakom samt för att rengöra golvbrunnen. Jag upptäckte då ett hål i kaklet, cirka 15 cm ovanför golvnivå, i närheten av golvbrunnen. Runt hålet är det tätat med silikon eller liknande. Själva hålet är just ett hål, dvs öppet. Vid närmare koll syns det ett grått plaströr i hålet.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? :thinking:
 
  • Hål i vita badrumskaklet med silikon runt, ovanför gråa golvplattor med grått plaströr i hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrums golv med kaklade väggar, ett hål i kaklet ovanför en golvbrunn och synligt grått plaströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Har du fördelningsskåp för värmesystemet i väggen bakom där kanske? Isåfall skulle det kunna vara ett skvallerrör.

Skulle det bli läckage i fördelningsskåpet ska vattnet komma ut ur skvallerröret så att du
1: ska märka det snabbt
2: undviker fuktskador
 
  • Gilla
LasseJoensson
  • Laddar…
nikasp
Ser lite fult ut men det kanske kan vara ett skvallerrör där vatten ska rinna ut ifall du fått en vattenläcka - om det är rör-i-rör. Tror de ska sitta ca 10-15 cm ovan golv. I mitt badrum sitter fördelaren där inkommande vatten kommer in och där vattenrör till handfat, dusch och toaletter är inkopplade.
 
  • Gilla
LasseJoensson
  • Laddar…
Tack så mycket för snabba svar! Efter en snabb googling låter det inte alls omrimligt att det skulle vara så.

Som sagt, det var inte snyggt. Bakom badkaret gör det inte så mycket, men hade tänkt ta ut badkaret och sätta in en duschvägg istället. Några tips på att göra det mindre synligt?
 
nikasp
  • Gilla
LasseJoensson
  • Laddar…
Snyggt! Man lär sig något nytt varje dag...

Bara en reflektion, är det så bra att ha ett skvallerrör så pass nära duschutrymmet där det vanligtvis är blött? Det borde ju innebära att en eventuell läcka blir svår att upptäcka och att rörets förlorar lite av sitt syfte. Och speciellt när det sitter bakom/under badkaret och då rinner direkt ner i golvbrunnen utan att det märks..

Tack för hjälpen!
 
Enligt nuvarande regler får inte skvallerröret mynna i ett område som regelbundet vattenbegjuts - Just av den anledningen du nämner, att det blir svårare att upptäcka. Det är inte heller så bra att det mynnar bakom badkaret.
 
  • Gilla
LasseJoensson och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Och där var bilden också. Badrumsvågen som står för speglingen.
 
  • Vit badrumsvåg reflekterad på en blank yta i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perpetual och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt nuvarande regler får inte skvallerröret mynna i ett område som regelbundet vattenbegjuts - Just av den anledningen du nämner, att det blir svårare att upptäcka. Det är inte heller så bra att det mynnar bakom badkaret.
Okej, har du någon aning om när de reglerna började gälla? Detta är en bostad som är färdigställd under 2013.
 
nikasp nikasp skrev:
Och där var bilden också. Badrumsvågen som står för speglingen.
Ja, där sitter det ju lite mer gömt och blirnkö lättare att upptäcka om något skulle hända
 
nikasp
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag misstänker att det inte är ett skvallerrör, utan ett utlopp för en elkabel. Om det har funnits eller är förberett för ett bubbelkar.
 
nikasp nikasp skrev:
I Säker Vatten 2016:1 står det att läckageindikering inte ska mynna i utrymme för bad eller dusch. Sid 16: [länk] För egen del skulle jag sätta en sån täckbricka och se glad ut.
Det är inte lika tydligt i de gamla reglerna. Så här står det i Säker Vatten från 2011:
"Läckage ska mynna på plats där man snabbt kan upptäcka detta och där utläckande vatten inte direkt orsakar en skada, till exempel rum med golvavlopp eller med vattentätt golv."

I 2016 års version står det:
"Läckageindikering ska mynna i rum med vattentätt golv, dock inte i plats för bad eller dusch."

Dock tycker inte jag att placeringen bakom ett badkar gör att man snabbt kan upptäcka läckage, så i princip bryter just den placeringen även mot de gamla reglerna. Men det kanske inte stod ett badkar där när badrummet byggdes?

 
H hempularen skrev:
Jag misstänker att det inte är ett skvallerrör, utan ett utlopp för en elkabel. Om det har funnits eller är förberett för ett bubbelkar.
Så kan det också vara. Är det något speciellt som gör att du misstänker att det utlopp för elkabel?
 
S
L LasseJoensson skrev:
Så kan det också vara. Är det något speciellt som gör att du misstänker att det utlopp för elkabel?
Det ser onekligen ut som en flexslang för el, jag kunde bara inte komma på varför man skulle släppt ett rör på den höjden och så nära golvbrunn, men det kan ju kanske vara för bubbelbad såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.