Så genererar dessa VP funderingar också till isoleringsfunderingar...
Blivit rekommenderad att isolera vinden 50cm, väggar 40 cm och bottenplattan 30cm. Jisses vicket tjockt hus 8) det blir... snacka om vinterpäls på...

Vad är byggnormen egentligen?
 
Det verkar vara en aning tjockt i väggen, annars tycker jag att det är enligt norm.
 
Om det är trähus med golvvärme i grunden du bygger är rekommendationen korrekt. Du kommer att ha lägre driftkostnader om du följer rekommendationen.

Vi har samma i tak och grund men 20cm i väggar. Men det är betongväggar med cellplast isolering (som kylskåp).
 
Jooo... taket å plattan känns ju ok men väggarna 40 cm, snacka om "fett" hus  :surprised:. 20 25 är väl vanligast va! Ska man drämma till med mer på väggen än 20cm?
 
40cm i väggarna låter väldigt mycket men det blir säkert bra, ni slipper ju utanpåliggande fönsterbräden och så med den väggtjockleken... (Vi har 34cm isolering i väggarna och det är mycket).

Annars så har vi 300mm i plattan och 500mm i taket.
 
Vi har följande:

Tak 500mm lösull
Vägg 170+45 (215mm)
Platta 2*100mm

Märker att övriga i tråden har 300mm i plattan. Har vi blivit lurade? Hur mycket sämre blir egentligen isoleringsförmågan (200 vs 300)?
 
Don Tom, det första jag tänkte på när jag såg dina isoleringssiffror var Onsalavillan  ;)
Bygger själv ett 155T med ett extra plan. Jag tror inte ni blivit lurade men jag kommer att välja till 10 cm cellplast för att "framtidssäkra", svårt att ändra senare  :-/
Boverket rekar ju 25cm nu.

Var i gbg bygger du?
 
Hittade Dig i en annan tråd med samma tema.... Där kom jag fram till att det inte verkade lönsamt att investera i mer än 200mm......

Hursomhelst; vi bygger i Bäckedalen på Hisingen (väldigt nära Slätta damm) och har precis fått plattan på nedre etaget gjuten.

Var befinner Ni Er i processen?
 
Aha...
Vi lämnade in bygglov i går... Vi bygger i Landvetter.
Räknar med att ha färdigt huset i mitten på november. Tar sin tid!!  >:(
 
Roligt! Han verkar trevlig, har pratat med honom ett par gånger.

Skall Ni ha Lerbergs entreprenad för markarbeten? Och Sven Gustavsson som KA?
 
Ja KA:n var tydligen någon från SG-konult har jag för mig att det hette, Verkar ju stämma med namnet.
Har inte träffat honom ännu. Hur har han funkat för er??

Markentreprenaden funderar jag på att lösa lokalt här i Härryda. Deras markentreprenör gav tydligen något standardpris på 105ksek har jag för mig. Jag har dock en helt plan grustomt så jag tänkte försöka komma undan billigare!?

Hur var er markarbetare annars?
 
Jag PM:ar Dig så vi inte förstör tråden.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.