Jag kan inte rätta begreppen i ämnet så ha överseende med det.

Vi behöver skaffa en ny pump som drar upp vatten från en egen liten brunn på våran kolonilott.
Brunnen är 6 m djup (samma för alla) med ett rör på runt 6 cm.
På pumpen som finns nu står det 1,6 kg men jag vet inte vad det innebär.
Vattnet är främst till för bevattning.
Vi har bara haft lotten 1 år och har inte fått det att fungera.
Pumpen går igång men vattnet kommer inte upp.

Vad jag förstår finns det bärbara och det skulle vi i så fall föredra.
Vad heter en sådan pump så jag vet vad jag ska söka på?
Hur stark behöver pumpen vara, alltså vilka siffror ska jag kolla efter?
Något annat jag bör tänka på?
 
För att förtydliga meningen med bärbar.

Den vi har nu är kopplad till en slang som går från brunnen, under marken, till dasset ca 15 m bort, och därifrån rör, under marken, till en kran som man kopplar till trädgårdsslangen.
Vi vill kunna koppla en pump direkt vid brunnen och till kranen (ca 2 m emellan) utan en massa rör under marken.
 
För den användningen tror jag inte att det är så kinkigt vilken pump man väljer. Titta på sughöjd och se till att den kan suga så hört som från vattenytan upp till pumpens nivå. Men en sak är viktigt att tänka på. Det måste vara vatten i röret innan pumpen kan börja suga. Om du tänker dig att bära bort pumpen till brunnen varje gång den skall användas måste du också fylla sugslangen varje gång den skall användas. Och det kan mycket väl vara vad som är fel på nuvarande pump. Alltså att den fungerar, men du måste fylla röret mellan pump och brunn för att den skall börja pumpa.
 
A Avemo skrev:
Men en sak är viktigt att tänka på. Det måste vara vatten i röret innan pumpen kan börja suga. Om du tänker dig att bära bort pumpen till brunnen varje gång den skall användas måste du också fylla sugslangen varje gång den skall användas. Och det kan mycket väl vara vad som är fel på nuvarande pump. Alltså att den fungerar, men du måste fylla röret mellan pump och brunn för att den skall börja pumpa.
Vatten är påfyllt.
Vi vistas där bara periodvis så det känns inte som ett så stort problem.
Under tiden vi är där kan den sitta kopplad hela tiden.
Kanske blir 2-3 påfyllningar per sommar och då blir det inte lika mycket som nu eftersom pumpen kommer stå precis bredvid brunnen.
 
Jag skulle skaffa en sänkpump och slang. I stället för att vrida på kranen får man sätta i stickproppen för att få vatten och inga påfyllningar behövs göras.
 
tommib
Jag kanske misstolkar men jag uppfattade det som att brunnsröret är 6 cm. Till ett så litet rör har jag aldrig sett en sänkpump.
 
tommib tommib skrev:
Jag kanske misstolkar men jag uppfattade det som att brunnsröret är 6 cm. Till ett så litet rör har jag aldrig sett en sänkpump.
Det stämmer att röret är så smalt och passar precis att få ner i hålet som går ner i marken, som är 6 m djup.
Det röret har vi kollat att det är tätt.
Från röret sitter en slang kopplad som går under marken intill dasset där pumpen är installerad.
Från pumpen går sedan ett smalt stålrör under marken till kranen, som sitter ca 2 m från brunnen.
Denna omväg på ca 30 m känns väldigt onödig och det går ju inte att kontrollera om rör och slang under marken är hela och täta.
Därför känns det som en bättre lösning att ha en lättare pump som bara behöver kopplas direkt till brunnen och till kranen, eller till en kortare trädgårdsslang som man kan förlänga vid behov.

Har kollat lite på nätet och tror jag vet ungefär vad vi behöver, men en fundering är om man kan filtrera vattnet så att det inte blir för skitigt för t.ex disk.

Typ som denna.
Men vad menar dom med rent vatten?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...r/tradgardspumpar/tradgardspump-731124/#tab02
 
Jag var till Jula och frågade om detta med filtrering.
Jag frågade efter nån som är kunnig men han fattade inte vad jag menade...
Han visade en sugarslang där det finns ett litet filter i ena änden, men sån har vi redan.
Den stoppar ju bara upp större partiklar.
På pumpen som står vid stugan finns en behållare på runt 1 liter som vattnet går igenom, och om jag fattat rätt är det ett extra filter för att få bort mindre partiklar typ sand.
Han menade att dom inte har såna, men jag kollade runt bland hyllorna och hittade nåt liknande.
Dock vet jag inte om det funkar på pumpen jag länkade till.

Typ så här ser behållaren ut.
Vet inte om dimensionerna passar pumpen.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
 
Den pumpen fungerar säkert till bevattning. Om jag inte missförstår något så har den ingen automatik. Den startar när du sätter i kontakten och stannar när du tar ut den. Knappast ett problem vid bevattning. Men om du skall ha en vattenkran att använda vid disk kanske det skulle vara smidigare med en som har tryckströmbrytare och hydropress. Då startar den och stannar automatiskt när du öppnar och stänger kranen.

Den här till exempel:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/

Hur mycket skräp kommer det med vattnet idag? Är det nuvarande filtret otillräckligt? Om det kommer mycket sand och partiklar i vattnet skulle jag gissa att sugslangen går ända ner i botten på brunnen. Dra upp den en bit så minskar det nog. Filterhållaren du länkar till kan man sätta flera olika filter i. Den fungerar bra, men man måste byta filterpatron ibland. Oftare ju mer skräp som kommer med vattnet. Den begränsar flödet en del också. Det kommer inte lika mycket vatten när det skall pumpas genom filtret. Spontant är jag förvånad att det skulle komma så mycket skräp i vattnet att det blev ett problem för disk.
 
Det finns on/off knapp på den men om det påverkar trycker vet jag inte - antagligen inte.

Hur smutsigt vattnet är vet vi ju inte eftersom vi inte fått det att funka.

Jag tror vattnet bara går till en kran utomhus även om det finns kran inne.
Finns inget kommunalt avlopp utan rinner bara ner under huset.
När jag tänker efter måste man kanske koppla direkt till en slang om man inte vill koppla in den via dasset där koppling till röret som går till kranen finns.
 
Om du tänkt ha vatten inne i stugan bör du absolut ha en pumpautomat med tryckströmbrytare och hydropress.

Om du inte vet annat så utgå ifrån att vattnet är rent nog för disk. Det skall vara något riktigt konstigt med brunnen annars. Jag skulle inte ens fundera på ett filter för den användningen.

Att vattnet rinner ut direkt under huset låter inte bra. Har du sett det eller är det en gissning? Det kan ju vara ett stensöga eller liknande som det rinner ut i. Strikt formellt är det troligen inte tillåtet. Men så länge du inte bosätter dig där lär det inte bli ett problem. Men om det bara rinner ut på marken under huset är det dåligt för huset.
 
Det finns som sagt inget godkänt avlopp och därför är det inte meningen att användas inne i stugan.
Varför det finns kran och diskho med avloppsrör vet jag inte.
Vi har en vattendunk med kran för dricks- och diskvatten.
Det har runnit ut lite rent vatten när vi tagit vatten från dunken, och vi kan inte annat än anta att det hamnar under huset.
Men den kran man ska använda är den som sitter utomhus.
Där står förresten ett handfat av porslin av nån anledning.
Vi har inte använt det alls och det är ett lock på det.
Hur dom som bott där innan har gjort vet vi inte.

Vad är ett stensöga?
 
Varför det finns kran och handfat inomhus är säkerligen därför att tidigare ägare använt det trots att det inte är godkänt. Beroende på hur gammal stugan är kan det eventuellt ha varit tillåtet när det sattes dit. Ett stensöga är enkelt uttryckt en grop fylld med sten. vattnet som slås ut i den infiltreras sakta i jorden. Det är inte tillåtet att ha som avlopp idag, men det är bättre för huset än om det bara rinner ut på backen. Ännu bättre är givetvis att göra som ni och inte slå ut vatten i det om ni inte vet vart det leder.
 
Stugorna är gamla och på den tiden använde man äkta gjutjärnsspis (som finns kvar under den moderna ugnen dom skaffat).
Då användes enbart vatten från egen brunn, nu hämtar vi dricksvatten från en gemensam kommunal kran.
Jag skulle tro man får upp relativt rent vatten, men jag vet inte varför det finns reningsbehållare på pumpen.
Den pumpen kan ju inte ha funnits då stugorna byggdes.

Ordförande i föreningen har varit inne i stugan (säkert när tidigare ägare bott där också) och ingen har sagt något om att det inte är tillåtet att ha eller använda.
Det är ju svårt att ta vatten från dunken utan att det skvätter, och det vill man ju inte ha på golv eller bord.
Antagligen diskade dom vid handfatet ute (som är byggd för minioner typ...)
Och kanske har dom haft en hink under dit smutsvattnet runnit.
Var man sen kastar smutsigt diskvatten har vi faktiskt inte klurat ut.
Jag har använt mycket papperstallrikar...
 
Smutsigt diskvatten kastar man på marken långt ifrån brunnen. Gärna på några växter som behöver vattnas. Avlopp brukar vara tillståndspliktigt. Så om du kan hitta dokumentation om avloppet hos kommunen är det troligen ok att använda det. Men som sagt. Det är inte diskvatten i kolonistugor som är orsaken till att man skall ha godkända avlopp. Formellt gissar jag att det inte får användas. I praktiken har jag svårt att se några problem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.