Har köpt ett fritidshus som inte har el eller vatten och avlopp för den delen.

Nu funderar jag på vad som är den smartaste långsiktiga lösningen, att koppla upp sig på elnätet eller köra på en större solcellsanläggning (som i princip kan ersätta nätanslutning) eller köra på någon mindre och enklare lösning som tex någon solcellspanel och i huvudsak gasol...?

Nuvarande tanken med huset är att använda det mest för weekends och en o annan vecka året runt. Detta kan givetvis ändras framöver.
Tre pers i hushållet och sporadiskt med gäster.

Det jag känner i nuläget är att mycket hänger på vilken lösning som väljs och att jag därför vill höra mig för med er med olika erfarenheter.

Så här långt har jag kommit i tankarna om de olika lösningarna:

Elnät
Positivt - bekvämt, alltid el året runt, billigare maskiner, inga problem med ev vattenpump. Höjer värdet på fastigheten.
Negativt - dyrt att installera, fast kostnad.

Solcellsanläggning Stor
Positivt - bekvämt, självförsörjande, billigare maskiner, höjer värdet på fastigheten?
Negativt - tillräckligt med el på vintern? Relativt dyr uppstartskostnad, livslängd?

Solceller och gasol
Positivt - låg uppstartskostnad.
Negativt - lite bökigt, byta gasoltuber, tillräckligt med elproduktion? Dyrare maskiner (gasoldrift mm), höjer inte värdet på fastigheten nämnvärt.

Hur har ni gjort eller skulle göra i min situation...?
 
  • Gilla
HassanStu
  • Laddar…
Känn er för nåt år, ni kanske vill tillbringa väldigt mycket tid där. Då är anslutning kanske det bästa. Under tiden kan ni kanske köra med gasol/enkel solcellsanläggning.
 
  • Gilla
HassanStu
  • Laddar…
Ta reda på prisbilden för el om du inte gjort det. I mitt fall var det i bästa fall 300 000:- i sämsta fall 500 000:-. Jag ville inte ge 300 000:- så kollar vidare på andra alternativ.
Ser ut som att man kan få en rejäl solcellsanläggning för 100 000:-, då har man inga fasta kostnader. Livslängden ska vara rätt lång påstår de...
 
  • Gilla
HassanStu
  • Laddar…
Man kommer väldigt långt med solceller och gasol + vedkamin.
Kolla https://greenakku.de/ för priser på solcellsanläggningar. Jag köpte därifrån, kör off-grid.
Men jag bad de plocka ihop ett eget paket, 24V. Kylskåp hittar du på husbil/båtmaknaden.

Lycka till!
 
Om du kör solcellsanläggning stor så blir det en anläggning som körs i så kallad ödrift. Försäkringsbolagen kan ha åsikter om det ur elsäkehetssynpunkt då. Att köra solceller och batterilager som tillfällig lösning accepterar många bolag, dock som permanent lösning är mindre populärt då växelriktarna levererar levererare för låg ström för att klara kortslutningströmmen. Kan fungera om du kan tänka dig att köra med 12V system och maskiner som går på 12V. Enstaka maskiner för 230V kan du då tillfälligt köra med mindre inverter.

Jag skulle personligen se över alternativet med elnät och ev. räkna på att ha mindre solcellsanläggning om man har kylskåp m.m igång när man inte är där.


Y Yonaz skrev:
Har köpt ett fritidshus som inte har el eller vatten och avlopp för den delen.

Nu funderar jag på vad som är den smartaste långsiktiga lösningen, att koppla upp sig på elnätet eller köra på en större solcellsanläggning (som i princip kan ersätta nätanslutning) eller köra på någon mindre och enklare lösning som tex någon solcellspanel och i huvudsak gasol...?

Nuvarande tanken med huset är att använda det mest för weekends och en o annan vecka året runt. Detta kan givetvis ändras framöver.
Tre pers i hushållet och sporadiskt med gäster.

Det jag känner i nuläget är att mycket hänger på vilken lösning som väljs och att jag därför vill höra mig för med er med olika erfarenheter.

Så här långt har jag kommit i tankarna om de olika lösningarna:

Elnät
Positivt - bekvämt, alltid el året runt, billigare maskiner, inga problem med ev vattenpump. Höjer värdet på fastigheten.
Negativt - dyrt att installera, fast kostnad.

Solcellsanläggning Stor
Positivt - bekvämt, självförsörjande, billigare maskiner, höjer värdet på fastigheten?
Negativt - tillräckligt med el på vintern? Relativt dyr uppstartskostnad, livslängd?

Solceller och gasol
Positivt - låg uppstartskostnad.
Negativt - lite bökigt, byta gasoltuber, tillräckligt med elproduktion? Dyrare maskiner (gasoldrift mm), höjer inte värdet på fastigheten nämnvärt.

Hur har ni gjort eller skulle göra i min situation...?
 
O Ola Heed skrev:
Om du kör solcellsanläggning stor så blir det en anläggning som körs i så kallad ödrift. Försäkringsbolagen kan ha åsikter om det ur elsäkehetssynpunkt då. Att köra solceller och batterilager som tillfällig lösning accepterar många bolag, dock som permanent lösning är mindre populärt då växelriktarna levererar levererare för låg ström för att klara kortslutningströmmen. Kan fungera om du kan tänka dig att köra med 12V system och maskiner som går på 12V. Enstaka maskiner för 230V kan du då tillfälligt köra med mindre inverter.

Jag skulle personligen se över alternativet med elnät och ev. räkna på att ha mindre solcellsanläggning om man har kylskåp m.m igång när man inte är där.
Kul att du hittade den här gamla tråden
Blev elnät. Hade tur och behövde bara betala lägsta anslutningsavgift och det blev avgörande.
 
Y Yonaz skrev:
Kul att du hittade den här gamla tråden
Blev elnät. Hade tur och behövde bara betala lägsta anslutningsavgift och det blev avgörande.
Kul. Den dök upp på min lista på trådar. Klantigt av mig att inte kolla datumet på inlägget. Ska försöka tänka på det i fortsättningen.
 
Although it's an old thread, but it's helpful. Thanks!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.