Håller på att gräva ur lite längst husets sockel. Hittade en (vad jag tror) gammal telekabel. Sitter ett jack precis på andra sidan väggen som inte används.

Kan jag klippa av den utvändiga kabeln utan att riskera en ordentlig kyss? Nån har nån gång satt ett par sockerbitar och eltejp på.

Tacksam för snabbt svar!
 
  • En gammal telekabel med sockerbitar och eltejp ovanpå jord vid ett hussockel, med en hand i skyddshandske i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du kan klippa den utan att få en kyss. Det är 52 volt på den om det är spänning. Men det är Telia eller skanova som äger kabel till första jack.
 
R
Finns det fast telefon i huset , betalar ni någon operatör för fast telefoni , brukar vara telia som äger nätet
Har du telestolpar eller ett skåp vid tomtgräns eller strax intill , en stolplåda ca 200X200X ca 800
igendera av abonnemang så kan du klippa den och för säkerhets skull tejpa den .och knuffa ner den i backen
Öppna uttaget på insidan och ryck lite , rör det sig där så är det tele och klipp som även Joacimz säger
 
Joacimz Joacimz skrev:
Du kan klippa den utan att få en kyss. Det är 52 volt på den om det är spänning. Men det är Telia eller skanova som äger kabel till första jack.
Precis. Det är inte din kabel utan Telias. Jag väntar själv med att klippa min tills Telia lagt ner koppartråden. Har fiber idag.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Du kan klippa den utan att få en kyss. Det är 52 volt på den om det är spänning. Men det är Telia eller skanova som äger kabel till första jack.

Tusen tack för snabbt svar! Ok, så då kan jag klippa?

Osäker på om jag förstår ang Telia och Skanova, borde man be dom att komma förbi och ta bort den? Vi använder inte fast telefoni och det finns bara ett jack i huset. Tack!
 
R
K K-S-L skrev:
Osäker på om jag förstår ang Telia och Skanova,
Ursäkta oss , Telias nät heter numera Scanova
 
R rävlyan skrev:
Finns det fast telefon i huset , betalar ni någon operatör för fast telefoni , brukar vara telia som äger nätet
Har du telestolpar eller ett skåp vid tomtgräns eller strax intill , en stolplåda ca 200X200X ca 800
igendera av abonnemang så kan du klippa den och för säkerhets skull tejpa den .och knuffa ner den i backen
Öppna uttaget på insidan och ryck lite , rör det sig där så är det tele och klipp som även Joacimz säger
Tack för svar! Vi använder ingen fast telefoni. Är sommarhus. Relativt ny husägare så har dålig kolla på sånna här saker.. denna televerkets gravsten står bredvid, ändrar det klippläget? Tack alla!
 
  • Gammal televerkets grå betonggränssten med märkning omgiven av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju alltid 'råka' sätta spaden i den så den går av... Använder du den inte så fyller den ju ingen funktion och sannolikheten att någon ska få för sig att koppla in den fasta telefonen igen eller att Skanova skulle bry sig är nog mindre än noll.
 
  • Gilla
K-S-L och 1 till
  • Laddar…
Att ”grav”stenen står där ändrar inget om du kan klippa eller inte,
Men det gäller att du är försiktig när du gräver på tomten.
Av skylten kan jag utläsa att det är en markrförgrening från en 50-pars-kabel.

Jag hade begärt kabelvisning,
https://www.ledningskollen.se/
för att veta var alla externa ledningar mm går på fastigheten, även om du inte ska gräva mer just nu så är det bra att ha koll.
Egentligen ska man begära kabelvisning varje gång man ska gräva.


Jag har begärt kabelvisning en gång, alla papper, mejl etc som jag fick har jag sparat, det som sprejades på tomten mätte jag in och ritade in på fastighetskarta. Så fort jag ska gräva i närheten av någon av ledningarna gräver jag försiktigt.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att ”grav”stenen står där ändrar inget om du kan klippa eller inte,
Men det gäller att du är försiktig när du gräver på tomten.
Av skylten kan jag utläsa att det är en markrförgrening från en 50-pars-kabel.

Jag hade begärt kabelvisning,
[länk]
för att veta var alla externa ledningar mm går på fastigheten, även om du inte ska gräva mer just nu så är det bra att ha koll.
Egentligen ska man begära kabelvisning varje gång man ska gräva.


Jag har begärt kabelvisning en gång, alla papper, mejl etc som jag fick har jag sparat, det som sprejades på tomten mätte jag in och ritade in på fastighetskarta. Så fort jag ska gräva i närheten av någon av ledningarna gräver jag försiktigt.
Nu är den nedgrävd, gömd och glömd. Var bara en liten bit som skulle grävas ut denna gången. Men tack för tipset rörande ledningskollen, kan säkert bli användbart för framtida grävarbete!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.