Hej!!

Någon som använder bänkskivor i betong ??

Någon som testat att gjuta egna betongbänkskivor??
 
Har inte gjort det själv men såg ett program på tv förra veckan om en familj som göt köksbänk i svart betong. Det *såg* enkelt ut, gick snabbt och blev snyggt. Tydligen var det billigt också.

Berit
 
Jag hade funderingar på att göra detta och var i kontakt med kunniga personer så jag vet i princip hur man gör.

Dock valde jag en solidträskiva pga formgivningen av köket.

De rekomenderade ett finare betong ex fix eller liknande så att man får så lite porer som möjligt. Kulören kan du själv välja genom att antingen färga betongen alternativt etsa betongen i efterhand.

Bygg en form direkt i köket på plats, denna kan lämpligen göras i formplyfa behandlad med släppmedel.

Då det inte går åt några större mängder blandar du den själv, tänk på att blanda allt samtidigt så att du får så få skiftningar i kvaliten och färgen som möjligt.

Häll i bruket och vibrera (alla luftbubblor måste försvinna)

Se till att hålla bruket fuktigt upp till en vecka så slipper du sprickor. Detta gör du genom att dra plast över så att fukten hålls kvar i bruket.

Efter detta bör du behandla bänken med vattenglas och efter detta såpa in den.

Om du vill ha mönster i din skiva kan du bygga en form i formen av aluminium och fylla denna med olikfärgad kulör, sedan är det bara att slipa ner aluminium formen så att den är i höjd med betongen.

I sommar skall jag bygga ett utebord i betong med titanpulver (ljus betong) och svart betong.
 
Ps vibrator och betongblandare finns att hyra för en billig peng
 
Hur känslig är en dylik betongskiva för märken, tex fett, värme och liknande? Frågan är också hur porfri och slät kan du få en betongskiva, att ha den i köket kräver ju

Stenskivor är ju känsliga, där är granit det bästa.
 
Bänkskivor i betong? Va fint. ::)
Det kommer att kvala in i samma historiebok som elektriska takvärmepaneler.
 
KarlXII: ;D Betong behöver inte alls vara grått och tråkigt.

Här är en sida som visar vad man kan göra med betong.
www.capton.se

Det är bara fantasin som sätter gränser, det är ett lättarbetat och vackert material om man bara inte använder standard betong utan fixar till den lite.
 
byggherreNR1 skrev:
Här är en sida som visar vad man kan göra med betong.
www.capton.se
Maken till rörig hemsida. Tröttnade att försöka hitta något om bänkskivor, de verkar vara mer fokuserade på garageuppfarter, flygplatser och dyligt.

Prisnivån är inte heller lägre än om du väljer äkta sten.

Håller med Karl, vill inte heller ha elektriska takvärmepaneler
 
BoByggarn: Sorry, jag borde nämnt att de inte har något om just bänkskivor, det var mer menat som inspiration hur mycket man kan använda betong till.

De har ett antal olika färger och kvaliteer
 
Helt OK!
 
Skitsnyggt till och med.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.