Stickan56 Stickan56 skrev:
Reglerna har förändrats över tid. När detta byggdes kan det varit OK.

Stickan
Jo, absolut. Men det ska väl åtgärdas enligt dagens standard? Exakt samma sak händer i en lgh jag hyrde i andra hand (tycks va något som förföljer mig..). Grannen satte upp en hylla och fyra skruvar + plugg dök plötsligt upp mitt ovanför badkaret. Försäkringsbolaget drev detta och de fick ett helt nytt badrum som borde kostat ca 150'kr att renovera för endast 25'kr. Det badrummet var också från 80-talet med plastmatta och bara delvis kaklat.
 
S
C Cepheid skrev:
Jo, absolut. Men det ska väl åtgärdas enligt dagens standard? Exakt samma sak händer i en lgh jag hyrde i andra hand (tycks va något som förföljer mig..). Grannen satte upp en hylla och fyra skruvar + plugg dök plötsligt upp mitt ovanför badkaret. Försäkringsbolaget drev detta och de fick ett helt nytt badrum som borde kostat ca 150'kr att renovera för endast 25'kr. Det badrummet var också från 80-talet med plastmatta och bara delvis kaklat.
Ja, men då är du ju proffs på såna här mål. Då bör det väl inte bli några problem att ro hem ett nytt badrum i det här fallet heller?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Ja, men då är du ju proffs på såna här mål. Då bör det väl inte bli några problem att ro hem ett nytt badrum i det här fallet heller?
Tyvärr var det inte jag som drev den förhandlingen utan de som ägde lägenheten. Ska slå dem en pling för lite goda råd och hoppas på det bästa!
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
C Cepheid skrev:
Fuktspärren är därmed bruten och jag riskerar fuktskada.
Eftersom det inte verkar vara något tätskikt bakom kaklet så är det bara att täta hålen med silikon och limma upp en ny kakelplatta. Då är det återställt till samma skick som innan.
 
  • Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som rosa-randig plastmatta som sitter bakom
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Före 1988 fanns det inget krav på tätskikt på väggytor. Jag tror det blir svårt att få nått mer än en utbytt kakelplatta.
 
BirgitS
Det är ju länge sen det badrummet uppnådde sin tekniska livslängd och det borde ha gjorts om för länge sen. Oavsett hur det är med tätskikt och våtrumsmatta under kaklet.
 
P Pumba skrev:
Jag tycker det ser ut som rosa-randig plastmatta som sitter bakom
Ja, det är något plastigt där bakom som går i rosarandigt, är det fuktspärren som man sen satt kakel på?
 
  • Delvis avtäckt vägg med synlig rosa randig plast, troligen fuktspärr, bakom kakelsättning och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis primer på gipsskiva.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Cepheid skrev:
Ja, det är något plastigt där bakom som går i rosarandigt, är det fuktspärren som man sen satt kakel på?
Även om det skulle vara en äldre våtrumsmatta/tapet så är den inte helt tät numera eftersom den är så gammal och har börjat brytas ned. Man räknade med 20 års hållbarhet på våtrumsmattor på 80-talet.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om det skulle vara en äldre våtrumsmatta/tapet så är den inte helt tät numera eftersom den är så gammal och har börjat brytas ned. Man räknade med 20 års hållbarhet på våtrumsmattor på 80-talet.
Så kontentan är att jag får fixa badrummet själv, förutom att köpa superlim och klistra på den trasiga plattan igen....?
 
C Cepheid skrev:
Så kontentan är att jag får fixa badrummet själv, förutom att köpa superlim och klistra på den trasiga plattan igen....?
Absolut inte, företaget som har åsamkat skadan ska fixa skadan och allt ska gå igenom försäkringsbolag så att det ej kan bli strul för dej om något skulle hända i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Absolut inte företaget som har åsamkat skadan ska fixa skadan och allt ska gå igenom försäkringsbolag så att det ej kan bli strul för dej om något skulle hända i framtiden.
Men det är ju det här som förvirrar mig. De måste ju ha en ansvarsförsäkring som täcka sånt här. Jag förstår att jag inte kan kräva ett sprillans nytt badrum i marmor, men mitt försäkringsbolag lär ju inte vilja betala för en ev vattenskada i framtiden ifall den skulle komma an på att dörrföretaget bara erbjuder sig att limma igen hålen och inte göra en ordentlig tätning. Är det inte rimligt att de då gör nytt ytskickt i badrummet men att jag kanske får betala en viss mellanskillnad (med hänsyn till ålder osv), så som de gjorde i den förra lägenheten jag bodde i? Eller ska jag bara få finna mig i detta och leva med en hoplappad platta?
 
Såklart inte. Man skall åtgärda felet mam gjort och det skall se likadant ut som innan. Dvs hittar man inte en platta som ser likadan ut så blir ju ingreppet betydligt större.

Är det en plastmatta man har satt upp det på så skulle jag tro att man nöjer sig med att täta hålet med silicon och speta på en ny platta och foga.

Är det inte plastmatta bakom utan satt direkt på trä och det finns inget tätskikt så skulle jag se det som ett kall och för din egen skull riva ut allt och göra nytt med dagens standard
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
C Cepheid skrev:
men mitt försäkringsbolag lär ju inte vilja betala för en ev vattenskada i framtiden ifall den skulle komma an på att dörrföretaget bara erbjuder sig att limma igen hålen och inte göra en ordentlig tätning.
Frågan är om dom hade ersatt särskilt mycket ändå utan den nya skadan? Med åldersavdraget på ett 30 år gammalt badrum blir det nog inte så mycket kvar...

Men enklast är väl att ringa försäkringsbolaget och fråga.
 
  • Gilla
J-stedt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.