Hej!

Någon som vet om detta är en ok montering av droppbleck på fönster? Vad gäller enl AMA exempelvis? Droppblecket sitter utanpå panelen(mälarpanel/z-panel).

Hur säkra för fukt/vatten?

Tacksam för all input ☺️!!
 
  • Droppbleck monterat ovanför ett fönster på en husfasad med vit mälarpanel/z-panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nollboy
  • Laddar…
mont_overbleck.gif
Den listen sitter fel!
Skall vara under panelen så vatten som följer fasaden inte skall rinna in på fönsterbågen.
 
  • Gilla
w12 och 4 till
  • Laddar…
Det ser väldigt fel ut. Men jag kan inte hänvisa till ngn. fast regel.

Rent logiskt vill man (inte) veta var vattnet tar vägen, det vatten som rinner på fasaden och som rinner bakom blecket.
 
Gör det så stor nytta? Kanske helt enkelt ta bort det. Estetiskt borde det bli en förbättring.
 
Tack för snabba svar!

Den monterades nyss upp av hantverkare som gör fasadjobb hos oss och kände mig spontant väldigt tveksam till monteringen för att dom ni påpekade rinner vattnet ner bakom. Deras plan var antagligen att foga men trähus tör ju på sig och fog som lösning känns vanskligt...

Vet ngn om det finns ngn gällande byggstandard att luta sig emot?
 
Sorry, snabbt skrivande: skulle såklart stå ”rör på sig” och inte ”tör...
 
R Renoveraren79 skrev:
Hej!

Någon som vet om detta är en ok montering av droppbleck på fönster? Vad gäller enl AMA exempelvis? Droppblecket sitter utanpå panelen(mälarpanel/z-panel).


Hur säkra för fukt/vatten?

Tacksam för all input ☺️!!
När blecket är monterat på det viset fyller det ingen funktion överhuvudtaget!
Montaget ska ske innanför panelen och sedan ut över brädfodringen.
https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
 
  • Gilla
Lirge
  • Laddar…
R Renoveraren79 skrev:
Hej!

Någon som vet om detta är en ok montering av droppbleck på fönster? Vad gäller enl AMA exempelvis? Droppblecket sitter utanpå panelen(mälarpanel/z-panel).


Hur säkra för fukt/vatten?

Tacksam för all input ☺️!!
När blecket är monterat på det viset fyller det ingen funktion överhuvudtaget!
Montaget ska ske innanför panelen och sedan ut över brädfodringen.
https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
 
  • Gilla
Renoveraren79 och 1 till
  • Laddar…
Tack för länk!

Som sagt, detta är monterat av hantverkare som renoverar fasad hos oss. Kändes helt ologiskt för mig och estetiskt riktigt illa.

Förstår att det vettigare vore att ha dropplisten monterad UNDER panel men finns ngn branschregel som jag kan luta mig emot? Dvs kan jag kräva att jobbet görs om?
 
E
R Renoveraren79 skrev:
Tack för länk!

Som sagt, detta är monterat av hantverkare som renoverar fasad hos oss. Kändes helt ologiskt för mig och estetiskt riktigt illa.

Förstår att det vettigare vore att ha dropplisten monterad UNDER panel men finns ngn branschregel som jag kan luta mig emot? Dvs kan jag kräva att jobbet görs om?
Oavsett om det finns regler eller ej så är detta inte korrekt utfört som tidigare skrivits. Plåten fyller ingen funktion i dagsläget. Är panelen nyligen upspikad så har dom förmodligen glömt detta och försökt rädda situationen.
 
Staffans2000
Det är käpprätt åt helvete!
Har du däremot ett tak med stort överhäng strax ovanför, som man kan ana pga. skuggningen på fasaden, och det därför inte är troligt att det överhuvudtaget kommer regn ovanför fönstert, är blecket helt enkelt onödigt.

Staffan
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du däremot ett tak med stort överhäng strax ovanför, som man kan ana pga. skuggningen på fasaden
Ja, där har du rätt i princip, och i praktiken också om förutsättningarna är de rätta.
Men jag tycker inte skuggningen är så långt ner.
Men vi vet ju inte vilken tid på dagen som bilden är tagen.

Som exempel har jag inga överbleck på fönstren.
U.k. takfotsbrädan är 40 cm utanför fasaden, och ö.k. fönsterfoder är ca 20 cm lägre.
Inga problem ännu efter åtta år.
Men jag har utvändigt liggande Z-panel, vilket gör det mycket enklare att få tätt för vatten som rinner eller droppar ner längs panelen.
 
Redigerat:
R Renoveraren79 skrev:
Hej!

Någon som vet om detta är en ok montering av droppbleck på fönster? Vad gäller enl AMA exempelvis? Droppblecket sitter utanpå panelen(mälarpanel/z-panel).

Hur säkra för fukt/vatten?

Tacksam för all input ☺️!!
Kan du ta ett foto från ett större avstånd så att man kan se eventuellt taksprång?
 
@Needas : här bild på lite mer avstånd. Fönstren 50-60 cm nedanför tak på långsidan.
Mer utsatta på kortsidan
 
  • Ett vitmålat hus med ett närbild på ett fönster och överfönster med tak avstånd cirka 50-60 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med två fönster placerade under takutsprånget på långsidan, blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
R Renoveraren79 skrev:
Den monterades nyss upp av hantverkare som gör fasadjobb hos oss
Detta borde inte vara öppet för diskussion ens.
Gör om gör rätt.

Stickan
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.