Hej!

Igår när jag kom hem så upptäckte jag att en kakelplatta i mitt badrum satt helt löst och var sprucken. Tog bort den och upptäckte att två skruvar gått rakt igenom väggen och stack ut ca 5mm vilket lett till att kaklet spruckit. I förrgår hade vi ett företag som levererat säkerhetsdörrarna i vår föreningen på besök för en slutbesiktning. Min grannes dörrkarm tycks då ha suttit löst och de sparade inte på krutet när de valde vilka skruvar de skulle fästa den med. Kort och gått, de skruva fast hennes dörr så pass att det gick rätt in i mitt badrum. Fuktspärren är därmed bruten och jag riskerar fuktskada. Badrummet är från mitten av 80-talet och på golvet ligger plastmatta. Dörrföretaget undrar nu om jag har reservkakel hemma som de då kan "klistra dit" på nytt, men ur fuktskadesynpunkt vill jag inte godkänna detta. Vad har jag för rättigheter och vilka punkter ska jag trycka på för att få ett nytt badrum?
 
D09
Du vill ha argument för att entreprenören ska ersätta ditt badrum från 80-talet till ett nytt badrum pga två skruvhål och en trasig kakelplatta? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Blåsalvia och 26 till
  • Laddar…
Nått ditåt ja! Jag har själv inte gått i tankar att renovera badrummet, utan det skulle få se ut som det gör ett tag till. Jag är inte pepp på att få en fuktskada i badrummet som då kommer hamna på mig och mitt försäkringsbolag i framtiden för att de gör en quick fix nu. Men det är ju de som orsakat detta och bör rimligen stå för fiolerna. Badrummet kan renoveras i samma standard som det är i nu, det estetiska är inte lila petigt som själva fukten.
 
  • Skadad vägg med synligt rörsystem och isolering, tecken på potentiell fuktskada i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Du skall inte behöva reparera något själv.
Jag förutsätter att hantverkarna har en ansvarsförsäkring.
Men mer än reparation av den lokal skadan skall du nog inte räkna med.

Stickan
 
  • Gilla
Blåsalvia och 3 till
  • Laddar…
Men det är ju ingen fuktspärr på bilden?

Ser ut som man dragit på fix direkt på regeln/plyfan?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 13 till
  • Laddar…
S
De är inte skyldiga att ersätta dig med ett nytt badrum. Du får finna dig i att de fyller skruvhålen med typ silikon och sätter tillbaka en platta som liknar din.
 
  • Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att vara i ett hörn.
Var i badrummet är det?
Dvs hur långt ifrån duschen / badkaret är det?
Hur högt upp är det från golvet?

Ett nytt badrum kommer du förmodligen inte få utan att själv bekosta åldersavdragen.
(reglerna är tydliga du kommer inte att få ett bättre badrum gratis)

Ta det med ditt försäkringsbolag. Så får de förhandla åt dej mot entreprenören.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ta det med ditt försäkringsbolag. Så får de säga vad som är ok ifrån deras syn. Då det är de som kommer att ha synpunkter vid eventuell framtida vattenskada.
 
  • Gilla
J-stedt och 6 till
  • Laddar…
Som jag förstått det från Boverket kan man inte bara klistra igen ett hål och sätta dit en ny platta och tro att fuktspärren är intackt, utan hela väggen måste åtgärdas för att det ska vara ok. Detta gäller speciellt badrum som är gjorda för längre än 10 år sedan då man utförde dem på ett annorlunda sätt.

Hålet är i ett hörn ja, precis över toaletten och bredvid är duschen. Badrummet är drygt 1,5-2kvm stort vilket gör att hålet är nära vatten hur man än gör.

Ska prata med mitt försäkringsbolag imorgon när de öppnar för att höra deras synpunkt gällande vilka åtgärder som måste göras.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte som en yta dom normalt vatten begjuts. Så en enklare reparation kommer att funka. Kolla med föreningen vad de kan avceptera. Det är ju där en eventuell skada hamnar.
 
Ser inte ut att finnas någon fuktspärr alls där i nuläget.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Som andra har svarat skrapa bort fix silicona hålen och sätt dit en vit kakel platta.
 
  • Gilla
Lars Melin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
H hempularen skrev:
Ser inte ut att finnas någon fuktspärr alls där i nuläget.
Nä, det ser endast ut som primer under fixet.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men bör det inte sitta en fuktspärr där? Duschen är ju en knapp meter från den väggen så den är ju inom en nära våtzoon?

Men summan av kardemumman, jag kan få ersättning för en kakelplatta och hoppas på det bästa att det inte kommer in fukt där?
 
Redigerat:
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Stickan56
C Cepheid skrev:
Men bör det inte sitta en fuktspärr där? Duschen är ju en knapp meter från den väggen så den är ju inom en nära våtzoon?

Men summan av kardemumman, jag kan få ersättning för en kakelplatta och hoppas på det bästa att det inte kommer in fukt där?
Reglerna har förändrats över tid. När detta byggdes kan det varit OK.

Stickan
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.