Hej!
Är nybliven villaägare. Har behov av att köpa en gräsklippare och funderar på att köpa en robot.
Är det någon som har kolla på McCulloch klipparen som Clas Ohlsson säljer? Husqvarna äger ju McC, sen om det återspeglas i maskinerna, det vet jag inte.
Någon som har klämt på maskinen eller till och med äger den som har något utlåtande?
 
Jag köpte den modellen och installerade den igår. Gick smidigt, bortsett från att det bara tog en kvart innan den klippt av begränsningskabeln. Nu var ju det mer mitt fel än klipparens...
R1000 verkar vara samma klippare som Husqvarna 105 automower, utgången produkt.
Sen visar det sig, vad jag kan se nu i efterhand, att specen inte skiljer mellan r600 och r1000, bortsett från längden på medskickad kabel. Möjligen mjukvarumässigt?
 
Vi har R1000 som har klippt i ca två veckor. Gräsmattan ser ut som ett stort U med en lite kraftigare lutning på ett ställe. Har fungerat helt klanderfritt för vår del. Väldigt smidig att programmera och har fått känslan av att det är mycket Husqvarna i den. Reservdelar mm och hur menyer ser ut och är uppbyggda.
Installerade en R600 åt svärfar igår kväll. Enklare kvadratisk gräsmatta. Så installationen tog knappt en timme. Även den har skött sig utan konstigheter. Klippte ett pass igår kväll och startade enligt schema i morse.
Det som skiljer på medskickat material är antalet kabelspikar. Annars verkar det vara mjukvara som skiljer dem åt och då endast hur många timmar / dygn den kan arbeta.
Båda inköpta hos Clas nu när det var sänkt pris med 1000kr.
 
A Anderscurl skrev:
Vi har R1000 som har klippt i ca två veckor. Gräsmattan ser ut som ett stort U med en lite kraftigare lutning på ett ställe. Har fungerat helt klanderfritt för vår del. Väldigt smidig att programmera och har fått känslan av att det är mycket Husqvarna i den. Reservdelar mm och hur menyer ser ut och är uppbyggda.
Installerade en R600 åt svärfar igår kväll. Enklare kvadratisk gräsmatta. Så installationen tog knappt en timme. Även den har skött sig utan konstigheter. Klippte ett pass igår kväll och startade enligt schema i morse.
Det som skiljer på medskickat material är antalet kabelspikar. Annars verkar det vara mjukvara som skiljer dem åt och då endast hur många timmar / dygn den kan arbeta.
Båda inköpta hos Clas nu när det var sänkt pris med 1000kr.

Hur stor lutning har du? Jag ligger lite över 25% på vissa ställen. Klarar den 25% med marginal?
 
Vår lutning är uppskattningsvis 1.5m på en sträcka av 5m. Vad det blir i % är jag inte helt säker på. Men i den sluttningen ser jag ingen skillnad på beteende jämfört plant underlag.
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
1,5/5=30%
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Mysman Mysman skrev:
1,5/5=30%

Tack! Någon kommer ihåg gymnasiematematiken bättre än jag ;)
 
Det enda jag egentligen är orolig för är om det finns någon lutningssensor som löser ut och att den stannar helt. Vi har ett ställe som är brant men bredvid är det bättre. Iofs kan jag ju dra begränsningskabeln runt så att den inte går där alls...
 
Akoa Akoa skrev:
Tack! Någon kommer ihåg gymnasiematematiken bättre än jag ;)
Gymnasiematte? Arctan(1,5/5)=16,7°
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har R600 modellen sedan några veckor funkar mycket bra och är lätt att programmera
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Jag har R600 modellen sedan några veckor funkar mycket bra och är lätt att programmera

Har du kuperad tomt? Går den tillbaka via guideslingan eller kan den också gå tillbaka via avgränsningskabeln?
 
Akoa Akoa skrev:
Har du kuperad tomt? Går den tillbaka via guideslingan eller kan den också gå tillbaka via avgränsningskabeln?
Jag har bara sett att den går tillbaka längds guideslingan. Men har bara haft min ROB 600 några veckor och haft igång den ganska få dagar PGA torkan.
/P
 
Vill minnas att det bara är Husqvarnas egna modeller som har möjlighet till att gå hem till laddaren via antingen guidekabel eller begränsningskabel.
Övriga robotklippare från husqvarnakoncernen använder enbart guide för hemgång (vilket egentligen är att föredra).
 
Har "testkört" Rob 1000 i dryga veckan nu.
Har tidigare ägt en Worx Landroid 2.0 i nästan 5 säsonger, men när den gick sönder så beslutade jag mig för att överge Worx och fick upp ögonen för Rob.

Eftersom jag hade befintlig slinga redan nergrävd så var installationen enkel. Det enda jag behövde göra var att lägga guidekabeln.

Det första jag reagerade på var hur klipparen betedde sig mot min tidigare Worx.
Då gräset inte blivit klippt på ett tag så fick den en tuff uppgift direkt :) Vid längre gräs så saktar den ner och klipper, vilket jag trodde hade att göra med att Rob var aningen klen men lite eftersökning så verkar det vara i mjukvaran (?).

Den största skillnaden mot min tidigare Worx är att denna verkar ju faktiskt fungera utan ständiga avbrott!
Jag är van att ständigt kolla runt på gården efter min Worx, då den som oftast stod still någonstans på gården med olika typer av felkoder vilket av min förvåning Rob inte gör, utan har fungerat exemplariskt sedan dag 1 vilket känns fantastiskt!
Klippresultatet skulle jag vilja påstå är likadant som mot min Worx.

Sedan så är ju Guidekabeln riktigt bra lösning. Eftersom Worx går runt hela gränsslingan för att komma hem på laddning så var det ett bekymmer när det var någon gren som låg fel i våran häck eller någon fotboll som låg vid häcken. Guidekabeln var faktiskt den största anledningen, tillsammans med att det är HQ ägt, till att jag valde denna istället för en ny Worx.
Det enda jag är orolig över är att den är "framdriven" och däcken känns aningen för lite mönstrade, men vet inte exakt hur det påverkar i slutändan.

Slutsatsen är att jag hittills är otroligt nöjd med mitt val av klippare.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
S slaskankan skrev:
Det första jag reagerade på var hur klipparen betedde sig mot min tidigare Worx.
Då gräset inte blivit klippt på ett tag så fick den en tuff uppgift direkt :) Vid längre gräs så saktar den ner och klipper, vilket jag trodde hade att göra med att Rob var aningen klen men lite eftersökning så verkar det vara i mjukvaran (?).
När klippdisken möter ett visst klippmotstånd saktar klipparen ner, detta för att få det höga gräset klippt på korrekt sätt.
Andra klippartyper kan istället påbörja spiralklippning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.