Hej
Jag har en gammal ejektorpump som dra in luft någon stans. hittar inga synliga läckas.

Brunnan är borrad, 110 m djup, i 2011 av förriga äger, alldrig använd pga. bräck vatten, men det går att rena,

Har vi 3 tillfälla med ca. 17 timmar emellan pumpat upp 4500l på 7 timmar, utan att den har kört torr, tog bara lång tid att få upp tryckat.


Vart tar den in luft?

Mvh Poul
 
  • Ejektorpump och filtreringssystem i en pumpstation med synliga rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
På vilken sida sitter filtren , troligtvis på trycksidan , den mest roliga är att läckan är på sugledningen , det är den som sitter nertill på pumphuset , har du en slang från botten på tanken som går till pumpen , så kan det läcka där ,
Den slangen ska säkerställa att pumpen får vatten om det blir lte dåligt med vatten i brunnen .
I botten på slangarna i borrhålet sitter en 11 metersbit som gör att pumpen inte går torr , sjunker nivån till ca 8-9 m under ejektorn så tar det tid att få upp trycket , då det måste rinna till i hålet
Inget att oroa sig för , bara det med luften
 
Du mener att det är denna som läckar? burde där inte vära vatten på golvat ?

Jo där ett rör från botten av tanken till pumpen.
 
  • Grönt vattentankens bottenkoppling med misstänkt läcka markerad i rött, utan synligt vatten på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rördelar och misstänkt läckagepunkt vid tank och pump, inget vatten på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
har du köpt huset nu ?
Kopplingen på slangarna ser lite fel , kanske bar fel vinkel på fotot
 
  • Installation av en vattenpump med rörledningar och kopplingar i en källare, märkt med kommentarer om röranslutning och luftskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PouJac
  • Laddar…
"Sugslangen" är längst ner bag på pumpen, kommar från brunnen
"ejektor" slangen sittar högst på pumpen, är den som går tillbaka i brunnen.
Slangen " till hydrofor", går via tryckströmbrytaren och filter till hydroforen.
Röret " Torrkörningsskydd" går från botten på hydroforen till pumpen

Problemet med luften är att det kommar med vattnet ut i alla kranar med en massa små tryckstötar.
Köpta huset för 5 år sedan. vi har alldrig använd innan och vista om att det var bräckt vatten.
Men eftersom vårt vattenförbrukning har ökat, pga flera personer, flera hästar, flera akvarier, har vi ett behov på ca. 1500 L / dygn.
Då ville vi sätta igång den andra brunnan, Revers osmose filter på vattnet och använda det till hästar och akvarier. Vattenprov är skickat in.

Da jag körte pumpen de 3 tillfälla a 7 timmar varighet var där ingen luft.

Kranen till torrkörningsskydd är öppen, skulle bara kolla att den inte satt fast.
Luftningsskruvan går att vrida på och där kommar ut vatten
Kan luften komma från hydroforen?
 
  • Vattenpump och hydrofor anslutna med märkta slanger; sugslang, returslang, och rör för torrkörningsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RBM
  • Laddar…
R
Kolla hur mycket vatten du har i borrhålet , det verkar även som att du kan ha för mycket luft i tanken då luft går med ut , eftersom det går in luft på något vis så fylls tanken med luft ner till utloppet från tanken
Är nivåröret på tanken genomskinligt eller som vanligt fyllt med skit , för att se nivån på vattnet
Är manometern i funktion eller som vanligt , visar inget eller står på ett värde

Finns ett par ställen som det kan suga luft på
Sugsida
Sugslagngskopplingar vid pump eller borrhål , vid sug så går slangen ihop och när pumpen stannar så blir det tryck ( tätar ) så inte säkert att det kommer vatten ut på golvet
Koppling och rör för torrkörningsröret

Trycksida
Om det är en liiiten otäthet i någon koppling så kan det bli ejektorverkan med luft in
Nu har dom pressat rören och är lite svårt att kolla var , ett sätt kan var att koppla loss från filtren och
sätta slang på till en tunna för att se om det blir bubblor i tunnan , du kan även stänga ventilen till tank lite och höra om det knattrar i ventilen
 
  • Gilla
PouJac
  • Laddar…
Du ska ha ett stort Tack,
Helt kanon att kunna vända tanker, ideer och problem med någon annan.

Det värsta är om den sugar luft vid ejektoren, då ska jag ut och gräva.

Där har varit for mycket luft i tanken, men just nu är där for lite, ca. 2-3 cm luft i nivåröret.
4 bar tryck, har låta bli att använda vatten i 2 dygn, för att kolla om jag kan få luften att stiga upp.
Har tappat ca. 2000l med för litel luft i tanken, och tyckta att luften då skulla vära ute.
 
  • Gilla
Die_Snider
  • Laddar…
R
Om nivån i brunnen går ner till ca 9 meter under ejektorn så kommer vattnet bara att gå runt och inget tryck blir , eftersom den bara kan suga ca 9 meter , det tar då en tid för vatten att rinna till , allteftersom det ökar i brunnen så ökar trycket i tanken men kan ta ett tag .
Om då ejektorn kommer ovanför ytan och du har ett aggresivt vatten kan det kanske dra lte luft där .
ejektorn är av s.k. rödmetall och kan frätas upp , den blir spröd
Hur är det , kommer det luft hela tiden , även då du väntat ett dygn eller så
 
  • Gilla
PouJac
  • Laddar…
Där är fortfarande luft i systemet.
Har testat att oppna för vattnet innan hydroforn, då rinnar vattnet från hydroforen gennom torrkörningsskydd, pump, forbi tryckströmbrytarn och gennom filterna.
När jag stängar för torrkörningsskydd startar pumpen pga. tryckfall. och pumpen kör precis som när där är for lite luft i hydroforn..
Stoppar jag pumpen på strömbrytarn, och låtar trycket falla, kommar där direkt vatten ut av luftskruven på pumpen om jag öppnar den.
Tror snart att det är filteret som spökar... " när pumpen kör och vattnet "fossar" forbi dra den in luft i packningen och när pumpen stannar tryckas packningen ut igen""
Ska köpa ett nytt filtehus att sätta på.
 
R
Knepigt
Kom det luft i filtren när du lossade innan tanken och hade fritt flöde ut när pumpen går
Om du stoppar pumpen och öppnar luftskruven kommer trycket att gå baklänges ut , pumpen ska gå
och när du öppnar den , då ska det bli en dimma av vatten då ger pumpen max tryck tryck ner till ejektorn för att lyfta mer vatten
Är lite tveksam att det läcker in luft vid en packning då det är ett tryck där som går utåt , snarare då att det är i en koppling som ejektorverkan blir , har upptäckt det själv på någon anläggning , men normalt brukar det läcka ut vatten på ett sådant ställe
Vad händer om du startar pumpen och snabbt stänger ventilen före tryckströmbrytaren då ska pumpen fortsätta att gå eftersom brytaren inte kan påverkas för stopp och sedan öppnar den , stannar den då så är det nog ganska täppt mellan pump och filter .
Prova och kom tillbaka
 
Har nu byttat det gamla filterhus, det hjalp som du sage inte....
"en dimma av vatten" där kommer en stråla vatten ut direkt när jag öppnar luftskruven, om pumpen kör eller ej.
pumpen stannar direkt när jag gör som du skrivar....
"Om nivån i brunnen går ner till ca 9 meter under ejektorn så kommer vattnet bara att gå runt"
Då måste ejektorn ju sitte ca 100 m ner. då kan luften inte komme från den.
Jag har pumpat upp 4500L på 7 timmar, och då kunna pumpen fortfarande öka tryckat.
Jag vet inte vilken dimension jag har på borrhålet, men metalröret som stickar upp ä 5". om hålet är samma, blir det ca 1500l i röret. det betydar att den ger över 400 L/T.

Då blir felet......
sugslangen i brunnen, sugslangen vid pumpen, eller pumpen som dra in luft ( liten spricka?)
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
R
När luftskruven öppnas lite så ska det vara en dimma som kommer , gör det inte det så kan inte pumpen få upp vatten , i den översta delen an pumphuset skapas ett tryck på ca 5 bar som ska trycka upp vattnet
från brunnen i sugslangen
Stannar pumpen när du stänger ventilen före tryckströmbrytare ?? är det rätt som du säger

Det med ejektorn , ex den sitter på 80 meter så ska det vara en 11 meters slang ner till 91 meter från ejektorn och pumpen kan inte suga mer än 88 meter , då går vattnet bara runt och inget tryck
Du kan mäta var vattnet står i hålet med en fiskelina ( kastspö ) och tyngd , det brukar höras bra när den kommer till ytan , om det skulle vara dåligt med vatten
 
R rävlyan skrev:
Stannar pumpen när du stänger ventilen före tryckströmbrytare ?? är det rätt som du säger
Nej den gör som du skrivar...
R rävlyan skrev:
Vad händer om du startar pumpen och snabbt stänger ventilen före tryckströmbrytaren då ska pumpen fortsätta att gå eftersom brytaren inte kan påverkas för stopp och sedan öppnar den , stannar den då så är det nog ganska täppt mellan pump och filter .
R rävlyan skrev:
Du kan mäta var vattnet står i hålet med en fiskelina ( kastspö ) och tyngd , det brukar höras bra när den kommer till ytan , om det skulle vara dåligt med vatten
Där är mycket vatten, jag kan se det när jeg lyser ner i brunnan, gissar på ca 4 m ner.

R rävlyan skrev:
När luftskruven öppnas lite så ska det vara en dimma som kommer , gör det inte det så kan inte pumpen få upp vatten , i den översta delen an pumphuset skapas ett tryck på ca 5 bar som ska trycka upp vattnet
från brunnen i sugslangen
Jag vill inte kalla det en dimma... det strålar kraftigt ut i en vinkel på 10-15°

R rävlyan skrev:
Det med ejektorn , ex den sitter på 80 meter så ska det vara en 11 meters slang ner till 91 meter från ejektorn och pumpen kan inte suga mer än 88 meter
Är det vanligt att suga från 91 meter i ett borrhål på 110 meter?
på min pump står de 101,1 m
 
R
Då blir det lite knepigare
Ingen dimma vid luftskruven . finns inget tryck i pumphuset
Vatten på ca 4- 5 meter då finns det vatten
110 m borrhål , det med pump som du säger är nog ejektorn , lite fel namn bara men förstår
Om det sitter en 11 meters slang under ejektorn ( inte säkert då det verkar finnas mycket vatten så behövs inte 11 metersbiten ) är nog mest troligt att det inte är en sådan där , då den bara ska säkerställa att pumpen inte kan suga luft om nivån sjunker i hålet
Nu det som oroar mest : det kan ha kommit skit i ejektorn eller att den har gått sönder på något vis
eftersom det kommer lite , en ejektorpump har stora svårigheter att pumpa om ejektorn bråkar
Det kan komma lite men inga mängder
Vill inte måla gubben på väggen men du måste nog lyfta upp allt från borrhålet och ev . byta ejektorn
Framgår inte var i landet du är
Du kan se hur det ska fungera på skissen och hur den ser ut med en sil på slutet , tveksamt om det är skit i silen
 
  • Skiss av en ejektorpumps uppbyggnad med märkning och förklaring av komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk ejektorn med slanganslutningar och sil på änden, eventuellt skadad eller igensatt.
P PouJac skrev:
Har vi 3 tillfälla med ca. 17 timmar emellan pumpat upp 4500l på 7 timmar, utan att den har kört torr, tog bara lång tid att få upp tryckat.
Där finns inga brist på vatten.
Där är inga problem med att få upp vattnet. (har tappat mer än 600 L/T X 7 timmar) fyllar en 10L hink på under 20 sekunder.
Problemet är luften som kommar in någonstand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.