Hej,

Jag har precis flyttat in i en 20 tals-lägenhet. I alla det flesta lamputtag i lägenheten sticker det ut en brun (ledare) och en blå sladd(0/netural). I dessa har jag bara kopplat på en hon-kontakt och sen lampan.

I lamputtaget i vardsgsrummet så hänger det däremot ner 3 sladdar från taket, alla vita. Jag har en spänninsgdetektor/summer (IMT23109) som börjar pipa när jag vidrör 2 av sladdarna. När jag rör den 3dje händer ingenting.

Vilken är jordad, ledare och neutral? Vad jag har förstått så är det den jordade som absolut inte får kopplas fel. De andra två är inte hela världen.
 
Stickan56
Det är väl för en ljuskrona hur ser strömbrytaren ut?
En eller två knappar?

Stickan
 
Mikael_L
Är det jordade vägguttag i rummet?

Det är ingen garanti, men det ger en indikation på vad man har att förvänta sig.
 
M Marcus1111 skrev:
… 20 tals-lägenhet. … 3 sladdar från taket, alla vita. Jag har en spänninsgdetektor/summer (IMT23109) som börjar pipa när jag vidrör 2 av sladdarna. När jag rör den 3dje händer ingenting …
Vanlig i gamla lägenheter med kronomkopplare.
Två tändtrådar och nolla?
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Är inte helt säker på hur jag ser detta. Men kontakterna ser runda ut (ej jack på sidorna). Finns det något annat sätt att se om de är jordade eller? Misstänker i all fall att resterande kontakter inte är jordade.

Lednigarna i lägenheten är i alla fall gamla och vet att de har planerat att byta ut kopparledningarna mot en bättre lösning inom ett år.

Men det kan alltså vara så att det är 2 faser och en Neutral? Inte så att den som ger utslag är jord, och de andra två är netural och ledare?
 
M Marcus1111 skrev:
Men det kan alltså vara så att det är 2 faser och en Neutral?
Knappast två faser, troligen/möjligen två tändtrådar på samma fas
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
Ta ett foto på trådarna så kommer det att bli rätt
 
En bild säger mer en tusen ord sägs det, men vad skulle en bild på tre vita ledare tillföra?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag gissar som de flesta andra på krontändning.

Jag vill också passa på att påminna om att man aldrig, ALDRIG, ALDRIG kan lita på några färger. Speciellt inte i gamla hus. Man kontrollerar hur det är kopplat och mäter för att verifiera.

Om du inte är bekväm med det föreslår jag att du tar in en elektriker som snabbt och lätt fixar det åt dig.

Välkommen till forumet förresten!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ok. Ja utseendet är inte vackrare än att det hänger ner 3 vita sladdar från taket. Jag hade en vän här och kopplade in den sladd som inte gav utslag i summern i jord, och de andra 2 sladdarna som gav utslag i N och L. När vi kopplade in lampan så fungerade det dock ej.

Om det är två tändtrådar och en nolla enligt ovan. Borde det räcka med att kopplar in en tändtråd till L och den som inte ger något utslag till N?

Strömbytaren är förresten en knapp som någon frågade ovan. En dimmer.

Tusen tack för alla snabba svar förresten. Mycket imporande!
 
tommib
Det är ingen idé att hålla på att gissa och man ska inte koppla på chans som din kompis gjorde. Om du ska göra det här rätt är det bara att börja öppna dosor och brytare/dimmer och kolla hur det är kopplat.

Jag gissar fortfarande på krontändning. Ev är båda tändtrådarna kopplade till samma utgång på dimmern.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
M Marcus1111 skrev:
Strömbytaren är förresten en knapp som någon frågade ovan. En dimmer.
Då borde det vara två kablar ihopkopplade vid dimmern.

Stickan
 
A
En kunnig behörig person löser detta garanterat till dig.

Om du vill riskera liv genom felkoppling:
Ta reda på var de vita trådarna tar vägen
Hur är de kopplade där?
Det borde ge lite indikation...
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Undvik att låta den vännen koppla mer el hos dig.
Är kablarna vita, eller är de övermålade?
Du måste plocka loss din dimmer och se hur det är kopplat där. Om du inte är bekväm med att göra det så får du be någon annan, men inte ovanstående vän...
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
M Marcus1111 skrev:
Jag hade en vän här och kopplade in den sladd som inte gav utslag i summern i jord,
Det verkar väldigt dumt att göra så utan att kontrollera att den tråden verkligen är jord. Med största sannolikhet finns ingen jord där, så med bara lite otur blir hela armaturen strömförande...

Som sagt var; Ta hjälp av någon som vet istället.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.