L LarsDaniel skrev:
Vi bor bredvid en väg skyltad 30 km/tim, men småbilarna kör ofta det tredubbla (jag har blivit omkörd i skymd kurva av ilar med tredubbel hastighet). Kommunen gjorde bulor över vägens hela bredd, vilket snarare minskade säkerheten för dem som följer hastighetsbegränsningen. Det går inte att ta sig över bulorna i 30 km/tim och avgasrör, spoilers etc förstörs. Igår studsade en traktor av vägen pga fartbulan och rutschade utför en meterhög slänt. Tursamt nog hade föraren inte lass på släpkärran så han klarade sig med livet i behåll och kunde lämna sjukhuset samma dag. Men frågan är om väghållaren ska få bygga dödsfällor för dem som följer hastighetsbegränsningarna?
Hastighetsbegränsning är " maximal hastighet" och ingen garanti för att det går att köra så fort! Finns ett flertal 90 graders kurvor där max hastighet är satt till 80 km/tim, vilket är omöjligt att hålla ( speciellt på vintern ) om man ska köra trafiksäkert, så argumentet om dödsfällor faller därmed. Trafikförordningen stadgar att man är skyldig att anpassa sin hastighet till rådande omständigheter.
 
  • Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Är inte tanken med att fylla lådorna med jord/blommor att de inte ska flyttas runt?
Här har grannarna med blomlådor och de flyttas runt lite efter dagsformen, ska man ha gäster så får man visst ställa dem lite som, gärna som skydd för bilen, barnen använder de tomma lådorna som leksaker.
Vi hade stora problem när vi byggde huset då vi gick gatan ner och flyttade lådorna för transporter men grannarna var ju och flyttade tillbaka lådorna innan vi ens gått gatan tillbaka, så de där lådorna kan ställa till en hel del problem om man inte hanterar dem som man ska, ett par säckar planteringsjord och några blommor är ju inte många kronor.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stickan56
L LarsDaniel skrev:
Det går inte att ta sig över bulorna i 30 km/tim och avgasrör, spoilers etc förstörs
Jag tro inte det är meningen att du skall köra 30 över dem. Jag har kör ibland i Uppsala kommun och jag vill inte köra 30 över dem.

Stickan
 
Umeå kommun lyckades bygga farthinder som inte gick att köra över alls, så de fick göra om hela vägsträckan. Där hade man gjort gropar istället för bulor och det drabbades tydligen stadsbussarna både förarmässigt och fordonsmässigt.
Nu klagar folk på de nya hindren och menar på att granitkanterna skadar bildäcken, men jag tror att folk klagar på alla hinder som på något sätt tvingar ner hastigheten till åtminstone laglig nivå.
 
Korvgubbe
Behöver varje hus ha en egen blomlåda då? Ställer man ut två stycken som en chikan i början av vägen borde det räcka, möjligen behövs det ytterligare ett par efter halva vägens sträcka. Då blir det totalt fyra blomlådor att sköta om och bekosta. Eftersom alla boende på gatan gynnas av lådornas effekt kan man väl tänka sig att man skramlar till växterna varje år. Swishar alla hus på gatan en tjuga räcker det långt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Borås får endast kommunen ställa ut "blomlådor" o det kostar 1500:- för 2stk + 500 per ytterligare låda, detta per år Dom finns då från 15 april till 15 oktober.
 
Bor så vi har en lång 30 sträcka utanför huset som det ibland går säkert 70-80 km/h på. Men att ha någon typ av fart hinder vill jag inte ha då det kommer innebära hårda inbromsningar och accelerationer för alla som ska förbi. Som det är nu är det någon idiot per dag som stör mig men långt ifrån alla.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Där jag bodde tidigare togs farthinder på gånggatorna mellan husen bort när de asfalterade om. När jag kontaktade bostadsbolaget så sa de att de var farliga för mopedåkare och att någon hade skadat sig. Resultatet blev att det blev livsfarligt för de gående då mopedåkarna åkte som galningar där istället.. efter 6 månader var fart hindren tillbaka.. antagligen insåg de att det blev farligt för de gående istället när taxibilar och mopedister kör som galningar framför porten..
 
Farthinder för med sig sina egna risker. Påkörning, kan dölja barn/djur, förorsakar "slalomrace", tar förarens uppmärksamhet från omgivningen osv.

Kommunen gör en avvägning. Oftast är det bättre att skylta med lägre hastighet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Spontant känns det som att de ursäkter man kan komma på för att inte ha farthinder bygger indirekt på att fordon ska kunna köra "fort". Jag kan givetvis förstå att en stor blomkonstruktion kan dölja något, men hur gör man när en lastbil står efter vägkanten? Den kan ju gömma bort en hel skvadron med mopedister eller en älgfarm. Polisanmäler man den för den stjäl uppmärksamhet och kan dölja något eller sänker man hastigheten när man passerar ifall det faktiskt dyker upp något olämpligt?
Skyltning tror jag inte så mycket på. Folk respekterar ju inte ens "kör sakta, lekande barn" trots att det borde vara något man verkligen anpassar hastigheten kring.
Det enda jag upplever att folk faktiskt bryr sig om är skador på det egna fordonet (farthinder) och juridiska följder (böter). Efter dessa prioriteringar kommer andra människor, deras egendom och djur.
Detta gäller såklart inte alla fordonsförare, men väldigt många.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
De boende brukar ju oftast respektera hastigheten, problemet är turister och besökare. Då funkar det att klä en docka i polisuniform och ställa på sidan, med en lekkamera. :cool:
 
Tänk att det fanns en tid, där man byggde vägar för att man skulle komma fram. Nu gödslas det med rondeller, gupp o blomlådor.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
De där varning lekande barn sitter juni allmänhet inte där det finns barn. Det fanns kanske barn där för 15år sedan. Vägen hos mig är ett bra exempel på det. Vi har en gäng barn och en 70väg över gårdsplan. Dessutom med ett krön som skymmer sikten. En bit bort är det 30 begränsning och skultat lekande barn. Det bor inga barn där, det är nog nästan bara pesionärer.

Att lastbilar skymmer och tar uppmärksamhet är inget bra argument till attha fler saker som tar uppmärksamhet. Slalom tenderar att medföra att vissa ökar farten för att hinna före tex.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lastbilen var inte ett argument för fler farthinder, det var ett exempel för den retoriska frågan om man faktiskt sänker hastigheten när sikten är skymd.
 
Eller så ställer man bara ut lådan anonymt och låter dom som vill anmäla göra det. Sen efter typ 13 månader då kommunen till slut lyckas agera och frakta bort så ställer man ut en ny. Problem löst.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.