Hej, Har idag en liten "skolåda" täckt med eternit. kommer riva och bygga nytt i sommar och har alla ritningar klara. nu skall vi bara efter nyår ansökan om bygglov.

Tomten ligger utanför detaljplanerat område MEN på baksidan av huset är det bara ca 4 meter till den lilla grusväg som går där.
Vi kommer använda oss av samma grund som innan men bygga ut den till det dubbla.

Nu är det bara så att lantmäteriet var och mätte ut kåken strax innan jul och det visade sig att det endast var ca 2.5 meter till tomtgräns från huset.. Hur mycket kan detta ställa till det för oss?

räker det med att en granne säger nej för att det skall skita sig för oss?

Huset är beläget på ett berg och är sluttningshus. det går ej att flytta huset längre ner då det blir ett kraftigt överhäng redan som det är.

Det ligger ju redan ett hus på platsen och utbyggnaden hamnar längre bort från tomtgränsen än 3,5m då tomten går diagonalt.

Vad kan hända och siåfall vad kan vi göra åt det?
har en granne tvärt över och hon har inget emot byggnationer men hon skriver aldrig på något.

Inte ens för hennes svärson som byggde nytt precis bakom henne... vilka männsikor det finns. (men han fick ju ok ändå!?)

Tacksam för lite möjliga senarion..

Mvh
Daniel
 
De lilla jag vet av detta är att allt du bygger närmare än 4,5 meter till tomtgräns måste godkännas av grannen när det ligger utanför detaljplan.. Skriver denna ej på byggplanen eller ritningarna godkäns ej nått bygglov.

Vi satte vårt garage 1 meter från tomtgräns och fick blankt nej till bygglov om inte grannen skrev på byggplanen, vilket denna givetvis skrev på. :)

Skiljer nog en del från kommun till kommun..
 
Utanför detaljplan krävs alltid påskrift av samtliga grannar. Avstånden borde inte vara några problem om alla är med på noterna.
 
Hemmakatten
Kommunen kommer att skicka ut handlingar för yttrande till grannarna. De som har något att invända uppmanas inkomma med brev. Har grannarna inget att invända så behöver de ej yttra sig. Dvs. din granne behöver ej aktivt godkänna dina byggplaner.
 
Närmare tomtgräns än 4,5m brukar det vara lag på att man _inte_ får bygga huvudbyggnaden. Detta oavsett vad grannarna säger. Du måste fråga kommunen om hur de ställer sig till detta.
Lycka till!
 
Hemmakatten skrev:
Kommunen kommer att skicka ut handlingar för yttrande till grannarna. De som har något att invända uppmanas inkomma med brev. Har grannarna inget att invända så behöver de ej yttra sig. Dvs. din granne behöver ej aktivt godkänna dina byggplaner.
Ja trodde vi osse.. Kommunen hade inga planer på att skicka nått till grannarna, det var helt upp till oss att fixa själv...
Och yttra sig behövde dom för att vi skulle få bårt bygglov, dvs. skriva under att dom godkänner vår byggplan.. ingen signatur var lika med inget bygglov. Och detta handlar bara om ett garage på 9*4 och inte så värst högt iheller.
 
Hmm. ja jag får nysta lite i detta...

Tack för svar. Hoppas att det kommer gå vägen.

/ 7senses
 
Jag förmodar att du är medveten om att det finns regler när det gäller nybygge som får betraktas som nybygge (med de 5 resp skattereducerade åren avs fastighetsskatten) på befintlig grund.
 
Elica skrev:
Närmare tomtgräns än 4,5m brukar det vara lag på att man _inte_ får bygga huvudbyggnaden. Detta oavsett vad grannarna säger. Du måste fråga kommunen om hur de ställer sig till detta.
Lycka till!
Det var inga problem för oss. Huset står PÅ tomtgränsen och är numera inritat i kommunens kartor. Det var aldrig något snack om lämplighet eller lagar.
Att det inte var några problem kan i och för sig bero på att vi inte har några angränsande grannar, bara allmänningar. De två grannars som fick "skriva på" har sina tomter med 20-30 meters allmänning mellan deras och vår tomt
 
"Jag förmodar att du är medveten om att det finns regler när det gäller nybygge som får betraktas som nybygge (med de 5 resp skattereducerade åren avs fastighetsskatten) på befintlig grund."

Hmm.. jag har för mig att jag läst någonstans att det är ok med att ha kvar endast grunden, men att alla andra befintliga väggar skall rivas för att det skall gälla.

Är jag fel ute?

Självklart vill man åt denna fördel när man bygger nytt.

Mvh
7senses
 
Hemmakatten skrev:
Kommunen kommer att skicka ut handlingar för yttrande till grannarna. De som har något att invända uppmanas inkomma med brev. Har grannarna inget att invända så behöver de ej yttra sig. Dvs. din granne behöver ej aktivt godkänna dina byggplaner.

Precis så är det där vi bor också..då vi inte skriver på så gk vi också grannarnas byggen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.